Volvo XC90 har vi haft på och bredvid vägarna ett tag nu. S90 och V90 har precis lanserats och nu lanseras ersättaren till XC70, men den kan ju inte kallas XC90, så det fick bli V90 CC istället. Nya tuffare versionen av V90 är med andra ord ingen överraskning, men väl en viktig modell för Volvo. Konceptet är detsamma som tidigare. En höjd kombi med samma drivlina som V90.
För 20 år sedan satt man och kliade sig i huvudet på Volvo. Allt fler kunder ville ha stadsjeepar, eller SUV:ar som branschen hellre kallar de höga fyrhjulsdrivna bilarna. Det var bråttom. Försäljningskurvorna för de här bilarna pekade rakt uppåt men musklerna att ta fram en helt ny bilmodell räckte inte riktigt. Istället valde man att höja den vanliga V70 och ge den lite terrängbilsattribut samt fyrhjulsdrivning. Volvo V70 XC föddes och den blev verkligen en framgångssaga där allt fler konkurrenter köpte konceptet och erbjöd motsvarande bilar. Den första generationen av V70 XC hade en slags differentialbroms där skivor badade i en silikonvätska som hindrade dem från att rotera med allt för stor skillnad i hastighet. Mitt i modellår 2002 bytte man till Haldex-differentialen som gav betydligt bättre fäste då den kopplade in framaxeln snabbare. Med tiden har det dock visat sig att silikondiffen är mest slitstark.
Idag finns det gott om höjda fyrhjulsdrivna kombi-bilar med gråsvarta skärmbreddare och skyddsplåtar i plast under motorn. Terrängbil light, skulle man kunna säga, men faktum är att bilmodellen snabbt har hittat sina kunder bland häst-, båt- och sommarstugeägare som vill ha en robustare bil med högre markfrigång. Det fanns en version av V70 AWD med något högre markfrigång än framhjulsdrivna V70. En V70 XC light skulle man kunna kalla den bilen. Med tanke på det svenska vägnätets standard och vårt klimat så har Volvo inte haft svårt att få avsättning för XC70 och nya VC90 Cross Country lär hitta många kunder.
Kort kan nya V90 CC beskrivas som en V90 med höjd markfrigång, något större hjul med högre däckprofil och en skärmbreddare samt den numera klassiska skyddsplåten i plast. Bilens drivlina blir densamma som i V90 AWD och det betyder senaste generationen av mittdifferential av Haldex-typ som numera dominerar marknaden. Den får olika körprogram som Eco, Komfort och Offroad samt ett läge där man kan individuellt anpassa inställningrna.
Nya Volvo V90 Cross Country är nu beställningsbar och här är en översikt på priserna. Planerad byggstart för bilen är i slutet av november. I Sverige kostar bilen från 368 000 kronor.
Volvo V90 Cross Country D4 AWD 190 hk
Utrustningsnivå Cross Country
368 000 kronor manuell
387 900 kronor automat
Utrustningsnivå Cross Country Plus
393 000 kronor manuell
412 900 kronor automat
Utrustningsnivå Cross Country Pro
433 000 manuell
452 900 automat
Volvo V90 Cross Country D5 AWD 235 hk
Utrustningsnivå Cross Country Plus
442 900 kronor automat
Utrustningsnivå Cross Country Pro
482 900 kronor automat
Volvo V90 Cross Country T5 254 hk
Utrustningsnivå Cross Country Plus
409 900 kronor automat
Utrustningsnivå Cross Country Pro
449 900 kronor automat
Volvo V90 Cross Country T6 320 hk
Utrustningsnivå Cross Country Plus
478 900 kronor automat
Utrustningsnivå Cross Country Pro
518 900 kronor automat
Exempel på bilens standardutrustning:
18″ 5-dubbelekrad, Silver med 235/55 däck
Klimatanläggning 2-zons, ECC – elektronisk |
Dubbla integrerade avgasrör Semi automatiskt Insynsskydd Elektriskt fällbart baksäte High Perfomance ljudanläggning (330W 6-kanals förstärkare och 10st högtalare). Keyless start |
Connectivitet Skidplates (fram och bak) Tak rails Semi motoriserad förarstol (elektriskt svanstöd resp höj och sänkbar) |
|
Intellisafe standardfunktioner: – Automatisk bromsning efter kollision – Automatsik upplåsning av dörrar vid kollision – Kollapsande bromspedal vid krock (reducerar risk för fot fraktur vid kollision) – City Safety generation 3: >Cross traffic detection with full auto brake >Collision warning with full auto brake >Cyclist detection with full auto brake >Förberedda bromsar >Förberedda säkerhetsbälten >Large Animal Detection >Pedestrian detection with full auto brake – Driver Alert Control – Energiabsorberande stolsdynor (reducerar risken för kompressionsskador vid kollision eller avåkning) – Lane Departure Warning – Run Off Road Mitigation (Bilen styr in och bromsar vid behov för att avvärja ett avkörnings tillbud) – Trafikskyltsinformation |
– Intellisafe Assist (Adaptiv konstant farthållare,Que- och Pilot Assist, Distance Alert, Lane keeping Aid) |