post

På söndag kommer vintertidsomställningen som markerar starten för den mörka årstiden och med den mycket mörkerkörning, en utmaning för alla som har vägen som arbetsplats eller långa körningar som måste göras oavsett tid, väder och väglag. Ford ger oss en hjälpande hand och lanserar som första biltillverkare en ny sorts strålkastarteknik i nya Ford Focus. Bilens kamera läser av vägskyltar och markeringar och bilens dator avgör med det som underlag var bilens strålkastare ska lysa upp. Mörkerkörning är för många ett orosmoment. Den nya strålkastartekniken som nu presenteras av Ford ska därför göra det lite mer komfortabelt och potentiellt säkrare att sätta sig bakom ratten.


Med nya Focus är Ford den första tillverkaren att introducera teknik som använder vägskyltar och vägmarkeringar som guidepunkter för att anpassa strålkastarnas ljuskäglor för att bättre lysa upp vägen framåt. Det kan exempelvis handla om att bredda ljuskäglan inför en cirkulationsplats så att föraren lättare kan se gångtrafikanter och cyklister på vägrenen.

Snarare än att förlita sig på GPS-mappning, som inte alltid representerar den senast uppdaterade vägutformningen, ger det nya systemet en verklighetsbaserad förvarning om vad som finns framåt. Genom att utnyttja kamera- och belysningsteknik spårar Fords nya adaptiva strålkastarsystem vägmarkeringarna framför bilen så att den kan rikta strålkastarna in i kurvor innan föraren ens har vridit på ratten.

– Drömmen är att mörkerkörning inte ska vara svårare än att köra i dagsljus. Vår senaste belysningsteknologi är en del i att göra det till verklighet. Vägnätet i Europa förändras 15 procent varje år, och hur användbart GPS än är så är det vägmarkeringar som ger den mest uppdaterade informationen, säger Michael Koherr, ljusforskningsingenjör på Ford Europa.

81 procent oroliga för mörkerkörning
En undersökning gjord på uppdrag av Ford visar att 81 procent av de europeiska förarna är rädda för att köra när det är mörkt. I en separat, tysk undersökning svarade 53 procent att de var oroliga för att inte se en gångtrafikant eller cyklist, 43 procent att de var oroliga att se hinder för sent och 23 procent att de var oroliga att inte se vägriktningen framför dem.

Utöver den adaptiva strålkastartekniken utvecklar Koherr och hans team bland annat ett nytt punktbelysningssystem som använder en infraröd kamera för att lokalisera och spåra människor, cyklister och större djur upp till 120 meter bort.

Mer om modern strålkatsarteknik

Audis Laserstrålkastare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *