post

Vi kan tycka vad vi vill om stora fyrhjulsdrivna bilar, men det går inte att komma ifrån att de löser många av vardagens små bekymmer. Snöstormar blir mer av en utmaning än ett hot, båten dras enkelt upp för vinterförvaring och hela köksinredningen körs smidigt hem från IKEA. Genom att utnyttja modern teknik har Audi och Mitsubishi lyckats med balansgången på slak lina. Låg förbrukning, hög komfort och gott om utrymme för last och passagerare. Tekniken är helt olika, priset likaså, men båda är rätt använda en riktigt bra lösning för miljön. Volvo XC90 har en tredje lösning med eldriven bakaxel och förbränningsmotordriven framaxel.

 

wSN Audi Q7 e-tron 4SN Mitsubishi Outlander 2016Två heta supermiljöbilar just nu är Audi Q7 laddhybrid och Mitsubishi Outlander laddhybrid. Båda använder senaste tekniken för att hålla nere förbrukningen, och, ja, det funkar. Man kan köra en tvåtonsbil på halvlitern milen. Man får en supermiljöbilspremie på 40 000:– och rejält sänkt förmånsvärde till 2019 samt skattebefrielse i fem år. Supermiljöbilspremien halveras dock efter årsskiftet.

Mitsubishi Outlander är idag veteranen i klassen. Den bilen som vi testat är andra generationen av den fyrhjulsdrivna suv:en med en elmotor som driver vardera axeln och en bensinmotor som producerar el till elmotorerna.

smSN Audi Q7 e-tron 1

Audi Q7 laddhybrid har en stor diesel och en elmotor som jobbar tillsammans för att driva bilen. Båda motorerna arbetar via automatlådan och driver båda axlarna via en Torsen-differential. Sammanlagt ger de 275 kW/373 hk. Den här tekniken skiljer sig från den Volvo använder i sina laddhybrider där elmotorn driver bakaxeln medan förbränningsmotorn driver framaxeln. Båda lösningarna har sina fördelar, men Audis lösning ger mer förutsägbara köregenskaper då Volvon beter sig olika beroende på valt körprogram. Exempelvis blir det väldigt kraftiga lastväxelreaktioner när bilen körs enbart framhjulsdriven, medan bilen blir stabilare med fyrhjulsdrivningen. Det upplevs som ett kraftigt ryck i ratten i Volvon vid exempelvis en omkörning, om man inte valt fyrhjulsdrivning.

smSN Audi Q7 e-tron 7

Audis lösning med motorerna i serie över samma drivlina i den nya plattformen man tagit fram för fordon med längsmonterad motor är en mycket tilltalande lösning ur förarens perspektiv. Bilen är oerhört neutralstyrd, på gränsen till överstyrd med mesta kraften på bakaxeln. Det betyder i praktiken att den kan köras som en bakhjulsdriven bil med ett svagt bakvagnssläpp när det är halt, läs exempelvis på snö. Detta utan risk för att det går överstyr. Tekniken tillåter bara ett visst hjulspinn innan mer kraft läggs på framaxeln och bilen blir stadig som ett gammalt ånglok.

smSN Audi Q7 e-tron 4,2Bilen har ett intelligent styrsystem som styr utnyttjandet av de båda motorerna och batteriernas laddning så att bilens förbrukning blir så låg som möjligt. Navigationen används för att styra drivlinan så att rätt motor används i rätt situation och styra tekniken så att det finns ström i batterierna om det ser ut att bli kökörning. Elmotorn är nämligen mer effektiv än dieseln när det går långsamt med mycket start och stopp, medan dieseln är mer effektiv när det går fort eller är en seg uppförsbacke.

Räckvidden på el uppges till 56 km, vi kom 36 km. När vi sedan körde bilen från tomma batterier fick vi en snittförbrukning på 4,4 liter/100 km. En mycket bra siffra som visar att Audi drar maximal nytta av hyrbridtekniken.

Mitsubishins räckvidd på el uppges till 52 km. Med den kom vi 35 km. Dess starka sidor är priset, som är hälften av vad Audin kostar, användarvänligeten och komforten. Redan förra generationen av Outlandern blev en mycket populär tjänstebil på grund av skattereglerna och supermiljöbilspremien, som gynnar laddhybrider. Nya Outlandern är en markant förbättring på många sätt. Bilen är tystare, piggare och har fått en mer påkostad finish både interiört och exteriört.

Kör du huvudsakligen 2-3 mil till jobbet och kan ladda bilen där, eller 1-1,5 mil och laddar hemma är Mitsubishi Outlander det smarta valet. Du åker elbil med nära nog nollustläpp. Du åker riktigt tyst och mjukt. Det finns inga kardaner eller växellådor som känns och hörs. Förbränningsmotorn går bara in en kort stund och bilen kupé blir till en konsertsal. Särskilt om man valt en modell med den stora musikanläggningen från Rockford Fosgate med rejäl subwoofer i lastutrymmet.

wSN Mitsubishi Outlander PHEV 7

Är du seriös som elbilsåkare kan du förlänga räckvidden genom att ladda så ofta som möjligt. Vid långresa kan du spana efter Chademo snabbladdare där du fyller batterierna till 80% på 30 min. Det går alltså att åka mycket på el om man anstränger sig lite och det blir betydligt billigare än med bensin. Hemmaladdning tar 5 tim (10A) eller 3 tim (16A)

SN Mitsubishi Outlander 2016

Är du en stressad långresenär och inte bryr dig om att ladda gör du ingen större miljövinst men väl en komfortvinst. Mitsubishin är verkligen tyst, men förbrukningen åker upp till närmare litern om det går undan på landsväg. Den stora skillnaden mot förra generationen Outlander är att bilen nu är riktigt pigg i hela registret. Körbarheten vinner faktiskt på lösningen med två elmotorer som får ström från en generator som drivs med en bensinmotor.

 

Faktaruta:

Audi Q7 e-tron.

Biltyp: Fyrhjulsdriven femsitsig storkombi.

Motor: 3,0 liters V6 diesel och en elmotor.

Effekt: 258 hk (190 kW) dieselmotorn) 95 kW (elmotorn) 373 hk tillsammans.

Max vridmoment: 600 Nm (dieselmotorn) 350 Nm (elmotorn) 700 Nm tillsammans.

Tjänstevikt: ca: 2 500 kg.

Max totalvikt: ca: 3 000 kg kg.

Max släpvagnsvikt: 2 800 kg (med spiralfjädring), 3 500 kg (med luftfjdring).

Bränsleförbrukning: 0,17 liter/mil vid blandad körning enligt NEDC-cykeln. Uppmätt: 0,44 l/mil lugn blandat (med tomma batterier) 0,41 l/mil (normal körning 10 mil och fulladdade batterier vid start).

CO2: 46 g/km (Euro 6).

Pris: Från 825 000:- (bilen är mer välutrustad från start än vanliga Q7:an).

 

Faktaruta:

Mitsubishi Outlander plug-in (Business).

Biltyp: Fyrhjulsdriven femsitsig storkombi.

Motor: 2,0 liters fyrcylindrig bensin och två elmotorer.

Effekt: 89 kW (bensinmotorn) och 2×60 kW (elmotorerna).

Max vridmoment: 190 Nm (bensinmotor), 137 Nm (elmotor fram) 195 Nm (elmotor bak).

Tjänstevikt: 1 970 kg.

Max totalvikt: 2 340 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Bränsleförbrukning: 0,18 liter/mil vid blandad körning enligt EU-cykeln. Uppmätt: 0,29 l/mil blandat med 82 % eldrivning och 0,81 l/mil motorväg med 21% eldrivning.

CO2: 42 g/km (Euro 6).

Pris: Som provkörd (Business Nav Safety med metalliclack): 485 300:-. Från 409 900:-.

One thought on “Fyrhjulsdrivna laddhybrider på olika sätt

  1. Pingback: Tankar om trafik | Bilen i framtidens städer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *