Lexus nya flaggskepp, LS 500h, får en hybridteknik som Lexus kallar Multi Stage Hybrid System. Det handlar om en banbrytande teknik som enligt Lexus erbjuder helt nya nivåer av prestanda och körglädje med hybriddriftent. Den nya LS 500h kommer att göra sin världspremiär på bilsalongen i Genève den 7 mars.
Systemet, som först installeras i drivlinan i coupé-modellen nya LC 500h, ger flera fördelar i form av förbättrad gasrrespons, en högre utväxling som ger lägre varvtal vid jämn fart i hög hastighet och förmåga att hålla högre hastigheter med bensinmotorn avstängd. Tekniken tillåter en hastighet på upp till 140 km / h med bensinmotorn avstängd.
Samtidigt har bränsleeffektiviteten och utsläppsprestanda förbättrats. Drivlinan blir tack vare den nya tekniken en smidig, tyst och sofistikerade enhet som är kännetecknande för Lexus hybrider.
Multi Stage Hybrid System består av en 4-stegad växellåda kopplad till den steglösa transmissionen, Lexus Hybrid Drive, i LS 500h. Bilen har en 3,5-liters V6 Dual VVT-i bensinmotor och två elmotorer. Resultatet är mer direkt respons när föraren trycker gasen i botten. Något som är särskilt märkbar när man kör iväg från stillastående.
Genom att koppla 4-stegs-lådan till den steglösa och ge den senare ett antal fasta växellägen har man åstadkommit en 10-stegad manuell växlingsmöjlighet där föraren växlar med paddlar på ratten. Resultatet är en bil med en sammanlagd effekt på 345 hk som accelererar 0-100 km/t på under 5 sekunder om den körs aktivt, men också kan köras på extremt låga varv i hög hastighet för att öka komforten och hålla nere förbrukningen.