post

Toyotas systermärke Lexus har skapats för att ta upp kampen med bilmärken som Audi, BMW och Mercedes. Det handlar om bilar där köparen är villig att betala extra för mervärden som gör att han/hon känner sig lite mer som en finsmakare när det gäller bilar. En som unnar sig lite extra. Gärna i form av sportighet, lyx, flärd och high tech.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lexus IS-modell är här med nya linjer i exteriören och ny design på allt som lyser runt bilen. Nya IS300h må vara försiktigt uppdaterad exteriört, men under skalet har det hänt desto mer. Det handlar om en bil som vänder sig till förare som värdesätter välbalanserade köregenskaper. Den nya hjulupphängningen, där man fått ner vikterna på komponenterna och justerat både krängningshämmare, spiralfjädrar och stötdämpare, ger betydligt bättre köregenskaper där bakhjulsdrivningen gör styrningen så där sensationsfritt följsam och precis. Bilen känns styvare men ändå med bibehållen komfort.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Andra nyheter är vidareutvecklade förarstödssystem med döda vinkeln varning och varning för fordon som kommer från sidan när man backar ut från parkeringen. De nya LED-strålkastarna med bredare och längre ljusbild är en nog så viktig förbättring för oss som bor i ett land där mörker råder en stor del av året och vägarna är ganska sparsamt trafikerade nattetid.

Nya IS300h är dessutom en försiktig uppdatering på en rad punkter i övrigt, som en större navigations/infotainment display, nya exklusiva material i kupén och en ny musikanläggning signerad Pioneer.

Vem köper en Lexus IS300h?

Lexus ser gärna att köparna tidigare kört exempelvis BMW:s 3-serie eller Mercedes C-klass. Jag tror att några köpare tidigare kört Toyota Prius.

Varför köper man en Lexus Is300h?

Spontana skäl är att man gillar high-tech, gillar design, gillar komfort och precisionsbygge med hög detaljkvalitet. Mer seriösa skäl är att bilen är riktigt bränslesnål, välbyggd med bra förarmiljö med instrumentering som visserligen är överarbetad och har väl liten text på en del ställen men fungerar utmärkt även i mörker, och har den där välbalanserade styrningen och det välbalanserade chassit som man bara hittar hos bakhjulsdrivna bilar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Är det verkligen något att snöa inne på det här med instrumentering i mörker och välbalanserat chassi?

Det beror på vem man är som förare och vilken typ av körning man har. För yrkesföraren är det betydligt viktigare att styrning, belysning och instrumentering är riktigt bra än skillnaden på någon sekund i acceleration 0-100 km/t. Det är vid långkörning som allt detta minskar stress och trötthet, samtidigt som bästa komfort gör resan till en riktig njutning.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Är Lexus IS300h en prestandabil?

Nej, inte om man tittar på toppfart och acceleration. Ja, om man tittar på vägvinnande körning. Bilen är mycket odramatisk på vägen oavsett hastighet och oavsett underlag. Det är lätt att hålla en hög snitthastighet och ändå ha en hög säkerhetsmarginal.

Är Lexus IS300h sportig?

Konstigt uttryck egentligen. För bilindustrins reklammakare är sport liktydig med en bil som man kan köra snabbt med, men också en bil som ser strömlinjeformad ut. En bil som visar att man är en ung, viril och tuff förare att se upp till. Det handlar om en bil som ligger så nära en tävlingsbil som möjligt när det gäller köregenskaper och det betyder en bil med styv hjulupphängning och trång interiör. Så, Lexus IS300här inte sportig. Den är ett utmärkt körredskap för den som vill åka snabbt, bekvämt, säkert och bränsleeffektivt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Är Lexus IS300h en designikon?

Nja, bilen är kanske inte det men många detaljer som LED-signaturen, LED-bakljusen och de stora luftintagen är bra designjobb som ger bilen en helt egen Lexus-stil och den stilen kan mycket väl bli en ikon, precis som de så kallade Lexus-lysena runt millennieskiftet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Faktaruta:

OLYMPUS DIGITAL CAMERALexus IS300h.

Biltyp: Bakhjulsdriven fyradörrars sedan.

Motor: 2,5 liters fyrcylindrig bensin och en elmotor.

Effekt: 181 respektive 143 hk. Maximal sammanlagd effekt: 223 hk.

Max vridmoment: 221 respektive 300 Nm

Tjänstevikt: 1 620 – 1 680 kg.

Max totalvikt: 2 130 kg standard / 2 145 kg med utrustningsnivå Comfort och F-sport.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Max släpvagnsvikt: 750 kg.

Toppfart: 200 km/t

Acceleration 0-100 km/t: 8,3 sekunder.

Bränsleförbrukning: 4,2-4,6 liter/100 km, beroende på fälgstorlek, vid blandad körning enligt EU-cykeln.

CO2: 97-107 g/km.

Pris: Från: 372 200 kr, som provkör (F-sport) 443 800 kr. Privatleasing vid 36 mån leasingtid och 1 500 mil/år från: 4 978 kr/månad inkl. moms, business-leasing vid 36 m ån och 1 500 mil/år från 4 233 kr/månad exkl. moms.

Titta också på: Volvo S60, BMW 3-serien, Mercedes C-klass, Audi A4.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *