Updaterade Defendern, fräckare design och bättre i terrängen.
Även Land Rover Defender har uppgraderats när det gäller finishar, design- och teknikförbättringar i karosserna 90, 110 och 130 – inklusive Defender OCTA. Nya Adaptive Off-Road Cruise Control automatiserar terrängkörningen än mer. Den kanske viktigaste förändringen är att 130-modellen nu kan köpas med integrerad luftkompressor för att enkelt kunna justera lufttrycket. Nog så viktigt vid avancerad terrängkörning.


Uppgraderingar i Defender-serien inkluderar bland annat en skarp ny strålkastardesign med signaturgrafik när den är tänd, dimljus som standard och släta bakljus med rökfärgade linser. Annat som är nytt är en uppdaterad palett av moderna exteriörfärger och finishar, inklusive Woolstone Green och Borasco Grey, kompletteras av förbättrade detaljer och uppgraderade material. Invändigt ger en större 13,1-tums pekskärm ännu mer intuitiv kontroll för infotainment.

Tekniska uppgraderingar gör att Adaptive Off-Road Cruise Control finns tillgängligt som tillval på Defender för första gången, vilket gör det ännu enklare att ta sig fram i ojämn terräng på ett bekvämt sätt. Och Defender 130 finns nu tillgänglig med en integrerad luftkompressor som tillval för att enkelt justera däcktrycket under äventyr i flera terränger.

Defender OCTA, toppmodellen med V8, drar nytta av en exklusiv ny exteriörfärg i Sargasso Blue och taktila texturerade grafitdetaljer i det senaste uppdateringsprogrammet. En Patagonia White Matte Wrap-exteriör planeras också för Defender OCTA och 5,0-liters V8-modeller, tillgängliga från slutet av 2025.
”Mer än fem år efter introduktionen fortsätter Defender att fånga våra kunders fantasi. Sortimentet inkluderar nu allt från Hard Top-modellen till den episka Defender OCTA. Land Rover hävdar att man har produktionen på full kapacitet för att möta efterfrågan och de senaste förändringarna beskrivs som en del av märkets kontinuerliga engagemang för att göra äventyren ännu mer tillfredsställande. Fräscha designförbättringar, nya färger och ett utökat utbud av tillbehör följer Defenders omfattande uppgradering förra året¨
MARK CAMERON, VD, DEFENDER

Ren men ändå robust exteriör

Defenders robusta exteriör har optimerats för de nya stötfångarna fram och bak – oavsett om de är lackerade i Silicon Silver eller Carpathian Grey Satin på de flesta modeller – och ett nytt texturerat mönster för motorhuvsdetaljerna och sidoventilerna, vilket skapar ett starkt och äventyrligt utseende. Alla modeller får nya Defender-märkta mittkåpor i Gloss Black.
Omdesignade strålkastare ger en distinkt ny signatur när de är tända, infällda bakljus med en mörktonad finish för ett rent utseende och en blanksvart grill är nu standard, kompletterad av ett mörkt ovalt märke.

En precisionstillverkad ny 22-tums sjuekrad Diamond Turned Dark Grey-aluminiumfälg och nya exteriörfärger finns också tillgängliga. En metallic grå, Borasco Grey, är inspirerad av Borasco silvergruva i Kalifornien, med en fin och ljus finish. Woolstone Green är däremot inspirerad av Woolstone-vattenfallet i Storbritannien. Den djupgröna finishen ger uttryck för den brittiska naturen med varma undertoner som förstärks av medelstarka aluminium- och grova gula glimmeraccenter.
Ny infotainmentskärm och förarassistansteknik
Invändigt ger en ny 13,1-tums pekskärm för infotainmentsystemet tillgång till alla Defenders tekniska höjdpunkter. Skärmen är monterad ovanför den ergonomiskt omplacerade växelspaken monterad på instrumentbrädan.

Den senaste designen på mittkonsolen gör det möjligt för kunderna att utnyttja utrymmet maximalt. En glidande sektion gömmer små föremål utom synhåll i ett slutet förvaringsfack, samtidigt som åtkomsten till det djupare förvaringsutrymmet under bibehålls. Som en del av Signature Suite-uppgraderingen förbättrar löstagbara sidofickor bekvämligheten ytterligare, med kabeldragning för att hålla saker laddade utan att kablar släpar runt i kupén. Alternativt kan kunder välja det mittersta ”hoppsätet” för praktisk tre-sittplats fram på de flesta modeller.

För de som ger sig ut på terräng finns Defender nu för första gången tillgänglig med tillvalet Adaptive Off-Road Cruise Control1. Tekniken är en utveckling av All Terrain Progress Control och låter föraren ställa in en önskad komfortnivå vid körning i ojämn terräng, så att de kan koncentrera sig på att styra fordonet – vilket förbättrar lugnet i terräng samtidigt som förarens ansträngning minskas. Systemet justerar automatiskt hastigheten för att bibehålla önskad komfortnivå på kuperade underlag, för lugn terrängkörning.

En ny Driver Attention Monitor har en kamera som är riktad mot föraren för att läsa av förarens beteende och påtala sömnighet eller att blicken fokuserar för mycket åt sidan. Genom att övervaka förarens blick ger systemet ljud- och bildvarningar för att säkerställa att hen är uppmärksamm på vägen framför. Systemet kan justeras, aktiveras eller inaktiveras med hjälp av förarassistanssystemet.
Publicera kommentar