Varför ska man egentligen köpa en bil utan baksäte och utan tak? En bil som bara är 2,69 meter lång och 1,55 meter hög. Hur smart är egentligen micro-bilen och vem är den byggd för?
Nya Smart Fortwo är här som cabriolet och targa. En mångsidig liten bil som kan köras öppen eller med det ombonade taket på plats. Mellantinget går också bra. Då låter man takbågarna sitta kvar och bilen blir en targa med lite mer säkerhetskänsla.
Om vi börjar med att berätta att den micro-bilen vi kört är en Smart, så blir den diskussionen egentligen ganska akademisk. En Smart är väldigt mycket smart och på sitt sätt en så kompromisslös bil för den urbana bilisten att den faktiskt också är riktigt smart. Det finns egentligen ingen konkurrent till Smart Fortwo.
Det är egentligen två saker som ger bilen dess unika egenskaper utöver det extremt kompakta formatet. Den tekniska lösningen med motorn bak och bakhjulsdrivning samt den extremt snäva vändcirkeln på 6,95 meter i ytterdiameter. Kort och gott kärnan i hur den här bilen är byggd.
Motorn, som döljer sig under golvet i bagageutrymmet, är en rak trecylindrig maskin. Den erbjuds i två effektversioner. Antingen utan turbo med en effekt på 52 kW, 70 hk, och en cylindervolym på 1 liter, eller en 0,9 liters-version med turbo som ger 66 kW, 90 hk. Det mesta pekar på att vi bara får in 52 kW-maskinen till Sverige.
Motorn driver bakhjulen över en 7-stegad dubbelkopplingslåda som är ett otroligt lyft för bilen jämfört med tidigare modeller som hade en robotiserad automatlåda med snällt sagt påtagliga växlingar.
Lösningen med motorn bak och bakhjulsdrivning för inte helt osökt tankarna till gamla VW bubblan och dess något äventyrliga vinteregenskaper och det är bara att konstatera att en bakhjulsdriven bil som väger under ett ton inte är en dröm att hantera på hala vintervägar, men varför ska man överhuvudtaget ge sig ut på hala vintervägar med en liten cabriolet. Detta är en sommarbil i första hand, även om den fungerar betydligt bättre än salig bubblan på vintervägar. Låg tyngdpunkt, bättre balans mellan fram- och bakaxel, tack vare en lättare motor, och antisladd gör ändå bilen användbar.
Nya Smartfortwo är med andra ord en bil som fungerar i vardagen, men är lysande i de trånga täta storstäderna. Det var förra generationen också, men nu är bilen dessutom betydligt bättre på landsväg och det även i motorvägsfart. Både väghållning och komfort har fått rejäla lyft samtidigt som ljudnivån sänkts avsevärt. Låt oss dock konstatera att bagageutrymmet inte rymmer några imponerande mängder bagage.
När det gäller en så här kompromisslös bil ska man vara på det klara med att den tilltalar vissa köpare väldigt mycket, medan andra inte ens överväger bilen. Yrkesbilister med långa körningar på landsväg och krav på att köra oavsett väder hör definitivt till den senare kategorin.
Alltså koncentrerar vi oss på det som är väsentligt för kunderna som överväger att köpa en riktigt liten bil.
Den vänder på en femöring, tack vare den snäva vändcirkeln.
Den är lättstyrd som få.
Den kan parkeras på tvären mellan andra bilar.
Oavsett om de parkeras på längden eller tvären passar den i p-fickor där ingen annan bil får plats.
Den är snål med bränsledropparna.
Däckkostnaderna blir låga.
Krocksäkerheten är hög trots formatet.
Viktigast av allt är att det här är en bil man känner igen och blir igenkänd i. Redan kupéversionen av Smart Fortwo fungerar som reklampelare för egot eller företaget och cabrioleten förstärker detta i kvadrat.
Skulle man nu vilja ha lite turboeffekt i den här egoboosten så kan vi avslöja att det är en Brabus-version på gång och vi har redan bilder på den läckerheten. Brabus är ett bilförädlingsföretag som jobbar med Mercedes och Smart i huvudsak. Lägger man till en ansenlig summa pengar så får man en Smart som ser fräckare ut, låter fräckare, är fräckare inredd och går fortare än de bilar som går direkt från Smart-fabriken till kunden. Brabus-versionen lär enligt rykten får en motor på 90kW, eller 120 hk.