post

Honda, i samarbete med JAS Motorsport, Honda Performance Development (HPD) och NSX Mugen GT3 marknadsförs globalt inför 2018 säsongen.En potent racermaskin som är värd att vila ögonen på.

Efter flera segrar i öppningssäsongen av IMSA Championship Weather SportsCar i Nordamerika är Honda NSX GT3 berättigad att tävla i mer än två dussin FIA -race över hela världen, bland vilka omfattar:

Blancpain GT Series, Nurburgring (24-timmarsloppet i Europa);
Pirelli World Challenge och IMSA SportsCar serien i Nordamerika;
Blancpain GT Championship GT Asia Series och Asien;
Super GT (GT300 kategori) i Japan;
Australian GT Championship;
Intercontinental GT Challenge.

Honda NSX GT3

NSX GT3 har designats av Honda FoU i Japan, i samarbete med JAS Motorsport i Milano, Italien. Fordonsutveckling har genomförts som ett samarbetsprojekt under de senaste tre åren och har haft stöd av HPD sedan slutet av 2015, med över 85.000 km avslutat test. En första serie av 12 bilar kommer att produceras för att vara redo i början av 2018 tävlingssäsongen.

Racingversionens 3,5 liters V6-motor med två turboladdare tillverkas tillsammans med de andra fordonskomponenterna i anläggningen Anna Ohio, USA Denna motor använder samma konstruktionsspecifikationer som standardmotorn i NSX serien (inklusive blocket, ventilstyrning, vevaxel, kolvar och systemtorrsumpssmörjning) . Den sekventiella växellådan, sexväxlad, levererar kraft till bakhjulen i NSX GT3.  Chassit och aerodynamiken i den senaste generationen av tävlingsbilen visar imponerande prestanda..

JAS Motorsports NSX GT3 är tillgängligt säljs för ett pris på € 465 000, ett belopp som inkluderar kolfiber kaross. Dessutom kommer framtida kunder också att ha tillgång till ett omfattande paket med supportalternativ, inklusive reservdelsservice, utbildning och ingenjörstjänster.

Honda NSX GT3

– Honda är oerhört stolta över att börja marknadsföringen av NSX GT3 globalt”, säger Robert Watherston, chef för Motorsport Honda Motor Europe. Vi har bevisat bilens kvaliteter med segrarna i USA där vi även låg i ledning i 24 timmar Daytona i debuten. Med stödprogrammet Honda JAS Motorsport HPD och Mugen, förväntar vi oss att se NSX slåss om segern i de mest prestigefyllda tävlingarna i GT3-serierna från 2018.

– NSX GT3 har skapats för att konkurrera på högsta nivå, säger Alessandro Mariani, JAS Motorsport VD. Den kombinerar den allra senaste generationen GT3 racingteknik med en attraktiv och effektiv design och de senaste säkerhets specifikationerna för FIA. Vi har redan sett bilen vinna i USA och vi är nu redo att sälja den över hela världen för förare att njuta av denna underbara racemaskin.

NSX GT3 följer i spår av det fantastiska arv Honda bär med sig efter framgångarna med den första generationen NSX, som skrivit in sig i historieböckerna med seger i Le Mans 24-timmars (GT2 klassen) 1995 och de tre kronorna i Super GT (inklusive gamla Championship All Japan GT) mellan 2000 och 2009.

 

Honda NSX GT3

 

Tekniska specifikationer

Motor: DOHC V6 / 75° Två turboaggregat, längsmonterad mittmotor.

Cylindervolym: 3501 cc.

Effekt / vridmoment: Enligt FIA regler.

Ventilstyrning: 24 ventiler, IN / EX VTC, kamaxel kedjedrift

Bränsleinsprutning: direktinsprutning.

Smörjning torrsump-system

gasreglage: drive by wire

turboladdare: 2 Mono Scroll

avgasrör: twin Pipe omvandlare CAT

Axelavstånd: 2.630 mm

Totallängd: 4.612 mm

Totalbredd: 2,040 mm

Spårvidd fram: 1.715 mm

Spårvidd bak: 1.687 mm

Tomvikt: 1.240 kg

Chassi: profiler av aluminiumlegering / gjutna fogar / takkonstruktion i stål / TIG-svetsning 25 CrMo bur – skruvas fast i chassit.

Växellåda: halvautomatisk XTRAC 6 växlad sekventiell

koppling: ZF / SACHS högpresterande sintrat- eller kolkoppling (alternativ för resistens)

 

Bromsar: Brembo skivor. 390×34 fram / bak 355×32

Bromsok: Brembo. 6-kolv fram/ 4-kolv bak. ABS

Hjulupphängning: fram: dubbla triangellänkar. Bak: Multilink.

stötdämpare: SACHS stötdämpare justerbar 5-vägs

Fälgar: Fram: 12 ”x18” smidda aluminium. Bak: 13 ”x18” smidda aluminium.

 

Om JAS Motorsport

JAS Motorsport grundades 1995 i Milano, Italien, och blev officiellt Honda race teams tekniska partner 1998.  JAS skapade den första Civic Type R för events och demonstrationer. JAS har varit involverad i World Touring Car Championship (WTCC) med Honda FIA från start och vann konstruktörsmästerskapet 2013. JAS skapade Civic Type R TCR som är vinnare av flera titlar och för närvarande leder mästerskapet med Honda WTCC .

 

Om Honda Performance Development

HPD grundades 1993 som en spjutspets för för att ta Honda in i Formula Indy i Amerika. Honda HOD har bland annat tagit 225 race-segrar, 15 förarmästerskap sex konstruktörsmästerskap och 12 segrar i Indianapolis 500 sedan 2004.

HPD, Acura och Honda har en imponerande historik i racing, med mer än 100 segrar i prototyp-klasser sedan 1991, bland annat (antingen totala segrar eller kategori) i Rolex 24, Sebring 12-timmars, Le Mans 24-timmars och Petit Le Mans. Acura och HPD tog alla mästerskap i prototyp-klasserna  i den amerikanska Le Mans-serien 2009; och vann konstruktörsmästerskapet i nordamerikanska Endurance 2016. Innan grundandet av HPD 1993 vann Acura 25 lopp och tre mästerskap i rad IMSA Camel Lights mellan 1991 och 1993.

HPD Acura- och Hondamotorer har tagit 78 segrar i uthållighetstävlingar runt om i världen, med 70 av dem från utvecklingen av prototyper i HPD:s verksamhet..

 

Om Mugen

Mugen är en coach och motortillverkarens som använder originaldelar och komponenter från Honda Motor Company. Mugen har varit inblandade i motorsports sedan 1986 och vunnit mer än 50 titlar, Bland annat den internationella Formel 3000-serien, Super GT-serien och flera mästerskap i Formel 3. Mugen har vunnit fyra stora utmärkelser i formel 1 och har segrat i de sista fyra TT Isle of Man loppen (i kategorin TT Zero).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *