post

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMattias Ekström är definitivt Sveriges mest lysande racingstjärnan idag. Han leder den tyska DTM-serien och är med i toppen i världsmästerskapet i rallycross, World RX. Han var också Audi-ambassadör på Audi Summit i Barcelona tidigare i veckan. Där tvekade han inte en sekund när han inför media och inbjudna gäster fick chansen att byta sin DTM-racer, Audi RS5 DTM, mot Walter Röhrls legendariska backracer, Audi Sport quattro S1. Visserligen bjöds det ingen backracing så mattias fick ratta Röhrls udda designade maskin ut över en superplan scen medan Walter körde ekströms DTM-maskin på samma scen. Mattias Ekström och Walter Röhrl representerade Audis engagemang i racing under Audi Summit där den tyska biltillverkaren knöt samman sina framtidsspaningar med företagets historik, där racing är en viktig del, och presenterade nya Audi A8. R8 Spider V10 plus, samt Audi TT RS Sport Performance Parts.

Mattias Ekström leder DTM totalt efter senaste tävlingarna på tyska Norisring. Med en tredjeplats i lördagsracet, 1/7, och en fjärdeplats i söndagsracet leder han nu med två poäng före Lucas Auer som kör Mercedes-AMG C63 DTM och han har 11 poäng tillgodo på Maxime Martin som kör BMW M4 DTM och ligger trea. Nästa deltävling i DTM är 21-23 juli i Moskva, Ryssland.

Mattias stod inför racet på Norisring inför valet om han skulle köra World RX på svenska Höljes eller DTM på tyska Norisring då de båda tävlingarna krockade i kalendern. Det blev att ta plats bakom ratten i Audi RS5 DTM i stället för Audi S1 EKS RX. Ett lyckat val vad gäller ställningen i DTM-serien.

Mattias Ekström och Walter Röhrl, två racinglegender på Audi Summit.

Mattias Ekström och Walter Röhrl, två racinglegender på Audi Summit.

 

Ett störtregn av sällan skådat slag drabbade Norisring strax innan starten av race 1 under lördagen, Mattias Ekström startade sin Audi RS5 DTM från sjätte startruta och på upptorkande bana handlade racet i stort om fajten mellan Ekström och Maxime Martin om andraplatsen bakom Bruno Spengler.

– Maxime var snabbare i regnet så jag lät honom köra förbi, konstaterade Ekström. Under de torrare sträckorna var det en tuff kamp och jag kunde köra om honom. Tyvärr hade jag lite för högt tempo i den första kurvan och han kunde ta tillbaka andraplatsen. Men jag kan inte klaga: Jag fick en pallplats, många poäng och tog över ledningen i mästerskapet.

Race två på söndagen skulle bli en ännu mer spännande föreställning, Ekström startade från femte startruta, men många av toppförarna valde att göra det obligatoriska depåstoppet tidigt i racet vilket rörde det till det i fältet.

BMW-föraren Bruno Spengler fick punktering efter omstart efter safety car på varv 32, Ekström tog flera placeringar i tumultet kring det, och strax därefter inträffade en stor krasch när Mercedes-föraren Gary Paffett kraschade in i muren i hög fart och därefter snurrade in i sidan på Audi-föraren Mike Rockenfeller. Loppet rödflaggades, men båda förarna kunde ta sig ur bilarna för egen maskin och rapporterades senare vara oskadda.

– Det visar att det är hög säkerhet i mästerskapet, jag tror det gick 270 km/h när Paffett kraschade, säger Gerhard Berger, före detta F1-förare och numera ordförande i DTM.

Ekström, Mortara och Wittman korsar mållinjen i bredd!

Ekström, Mortara och Wittman korsar mållinjen i bredd!

Det blev ett dock ett längre avbrott då armco-räckena måste lagas. Mattias Ekström startade fyra i omstarten efter regerande mästaren Marco Wittman och låg länge och jagade tredjeplatsen. På näst sista varvet tog Ekström sig förbi Wittman som dock touchade Ekström in i hårnålen på sista varvet vilket öppnade för Edoardo Mortara som tog sig förbi båda upp på tredje plats efter att Ekström, Mortara och Wittman korsat mållinjen i bredd! Ekström slutade fyra och leder nu mästerskapet med två poäng före Lucas Auer (Mercedes-Benz). Marco Wittman är under utredning för bestraffning för knuffen på Ekström. Enligt Ekström vardet ett underhållande race:

– Starten gick inte så bra och stinten fram till rödflaggningen gick vilt till. Efter omstarten höll jag en fjärdeplats och drog sen fördel av fighten framför mig. Tyvärr så fick jag en push av Marco Wittmann i sista kurvan som gjorde att jag slutade fyra. Trots det var det en bra helg med många poäng och ledning i mästerskapet, konstaterade Ekström.

Mattias Ekström i Höljes 2016

Mattias Ekström i Höljes 2016

Utan Ekström i EKS RX blev det dock tyvärr inga framgångar i World RX i Höljes, varken Mattias Ekströms stand-in PG Andersson, Topi Heikkinen eller Reinis Nitiss lyckades ta sig till final. Johan Kristoffersson vann och drar ifrån Ekström i totalen med 181 poäng mot Ekströms 143, och trots att Petter Solberg missade starten i semin och därmed en plats i finalen går han om Ekström i World RX-totalen med sina 150 poäng. Nästa deltävling i World RX är i Kanada 4-6 augusti.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *