Ledartröjan är eftertraktad. De japanska pickup-tillverkarna slåss om kunderna med försiktiga innovationer på ett välkänt koncept, läs stegram, bladfjädrar och stel bakaxel. Nu tar Nissan den klassiska pickupen till en ny nivå utan att släppa de robusta kärnvärdena i ett försök att återta ledartröjan när det gäller försäljningssiffrorna.
Helt ny bakhjulsupphängning, ny 2,3-liters diesel i två effektversioner, förarstöd som autobroms och kameror som ser runt bilen och bättre lastkapacitet är de viktigaste förändringarna när nu den efterlängtade nya Nissan Navara presenterats på bilmässan i Frankfurt. Nissan gör en ordentlig satsning där man inte vill lämna de konservativa kunderna i sticket, men ändå göra ganska omfattande förändringar. Målet med den nya pickupen är ökad komfort och ökad säkerhet och det utan att de som förväntar sig en robust arbetshäst ska vända blicken mot konkurrenterna.
Kort sagt så är det ett nytt sätt att se på pickup-kunden som en betydligt bredare skara av kunder med varierande önskemål och krav på sina bilar. Nissan tänker sig att kunden som köper en Double Cab sätter extra högt värde på personbilskomfort och väljer därför att erbjuda den modellen med en helt ny femlänks bakaxelupphängning och skruvfjädrar. I ett femlänkssystem hålls den stela bakaxeln på plats med två längsgående axelstag, länkarmar, på var sida och ett tvärgående stag, panhardstag. Det hela ger axeln den flexibilitet som man önskar sig, men med bättre fjädringskomfort tack vare skruvfjädrarna.
Kunden som istället väljer King Cab, en kortare hytt men ett längre flak erbjuds istället en klassisk bladfjäder lösning där axeln hålls på plats av själva bladfjädrarna. Nissan har flyttat upp bladen över axeln i nya modellen och på så vis kunnat hålla ner vägljudet samtidigt som rampvinkeln bak blivit bättre. Rampvinkeln är viktig i terrängen då en bättre rampvinkel minskar risken att gå på grund i ojämn terräng som exempelvis vid passagen av ett dike.
Nya Navara har fått ärva en hel del av tekniken som finns i Nissans fyrhjulsdrivna suv:ar som X-trail och Qashqai. Det handlar om hårdvara som hjulupphängning, instrumentbräda och de nya stolarna som tagits fram med teknik inspirerad av NASA. Det handlar också om mjukvara som kameror som ser runt bilen, autobroms, nyckelfritt låssystem och starthjälp i backe samt elektroniskt stöd för att hålla hastigheten i branta nedförbackar. Allt toppat med en omfattande tillverkargaranti på fem år eller 16.000 mil.
Kort sagt en lång rad med förbättringar när det gäller komfort och säkerhet, liksom miljövänlighet då de nya motorerna är upp till 24% snålare.
Vad betyder allt detta för bilarna lastkapacitet då?
Ja, det är väl bara att bita i det sura äpplet och konstatera att tekniken som hjälper förarna i personbilarna faktiskt gör livet lättare och även är en tillgång för oss som åker pickup.
Så till förbättringarna som gör oss effektivare i jobbet. Skaktåliga LED-strålkastare som ger maximalt ljusutbyte med dioder som har mångdubbelt längre livslängd än glödlampor gör bilen tåligare och ger bättre ljusutbyte. Oavsett val av version så får Navara-kunden en bil som lastar mer än ett ton och drar 3,5 ton. Flaket är 1.578 mm långt på Double Cab-modellen, vilket är 67 mm längre än tidigare, och 1.788 mm långt på King Cab. Ett nytt lättanvänt lastsäkringssystem, C-kanalsystemet, finns på alla modeller. Kort beskrivet består det av kanaler på kupéväggens baksida och flakets sidor där flyttbara förankringspunkter gör lastsäkringen snabb och flexibel.
Dieseln erbjuds nu i två effektversioner, 118 och 140 kW, och kraften förmedlas via antingen en sexstegad manuell låda eller en sjustegad automat. Bilen kommer att erbjudas både som fyrhjulsdriven, då med fördelningslåda och lågväxelläge, och som enbart bakhjulsdriven.