VW Golf är den enda bilen som erbjuder en komplett uppsättning drivlinor för olika drivmedel. Den är också Sveriges mest sålda bil. För första gången på årtionden är det inte en Volvo som är Sveriges mest sålda bil. Nu seglar Golf på en framgångsvåg som kan leda till en topplacering även nästa år i och med att nya Golf precis lanserats.
VW Golf är inte bara en bil. Det är en hel familj av bilar med både kombi och halvkombi, med stor skillnad i lastutrymme och längre axelavstånd för kombin. Golf erbjuds med en rad olika drivlinor. Kort sagt motorer för flera olika drivmedel än någon annan bil kan visa upp. Utöver diesel och bensin så kommer det versioner för fordonsgas och etanol, samt en laddhybrid, GTE, och en elbil, e-Golf. När det gäller elbilen så lovar VW dubblad räckvidd jämfört med dagens modell som har en räckvidd på 19 mil. Bilarna som går på ström kommer lite senare, dock, och då kommer även nya Golf R med 310 hk.
Först ut är ett antal dieselversioner och bensinversioner med bland annat en ny GTI, med 245 hk. Fyrhjulsdrivna Alltrack är också på väg.
Hittills har det sålts 33 miljoner VW Golf i världen och det tillverkas en Golf var 40:e sekund. Under 2016 såldes det 580 000 Golf i Europa och nästan en miljon globalt.
Nya Volkswagen Golf är verkligen ingen revolution. Det handlar mer om varsam förnyelse och modernisering. Fokus ligger på uppkoppling och infotainment där allt det nya med ständig internetuppkoppling, automatiskt nödsamtal vid olycka och integration med smartphones tagits ett steg till och blivit mer en vardagsupplevelse i bilen. Toppversionen av infotainment-systemet styrs med gester framför displayen, vilket minskar problemet med displayer solkiga med fingeravtryck.
Tack vare smarta och användarvänliga funktioner kan bilens infotainment-system användas för att sköta mobiltelefonens funktioner som uppringning, sms, navigering, internetsökning med mera. Allt med röststyrning. Det finns och det kommer hela tiden många appar som du kan installera i telefonen och använda dem via bilen system. Ett sådant exempel är Doorbird, där du ansluter din mobil till en porttelefon och funktionen läggs över i bilens system så att du får upp en bild och kan prata med den som söker dig via bilens mikrofon och högtalare. Du kan även låsa upp dörren med hjälp av fjärrmanövrering från bilen.
Förarstöden har utvecklats med bättre filhållning som både styr emot och korrigerar så att bilen håller sig i filen. Bilen har blivit något mer självkörande och kan exempelvis följa bilen framför. Parkeringshjälp, med eller utan släp, finns som tidigare, liksom varning om man backar ut från en p-plats och det kommer en bil från sidan. Autobroms och fotgängarigenkänning finns likaså. En ny funktion är att bilen bromsas in och parkeras vid vägkanten med varningsblinkers på om föraren tuppar av och bilen känner att föraren inte är aktiv.
Enligt gjorda undersökningar minskar förarstödet Front assist, som är en slags autobroms, skadorna på tredje part i trafiken med så mycket som 45%.
Nytt är också en 1,5-liters bensinmotor med cylinderavstängning och frihjul, även med den automatiska DSG-lådan. Behövs inte motorn stängs den av och bilen frirullar utan att transmissionen snurrar med. Detta för att spara bränsle. Servostyrning och luftkonditionering sköts elektriskt och Volkswagen har monterat ett extra batteri, litiumjon, för att säkerställa funktionen även när motorn är avstängd. Denna funktionen tillsammans med den nya sjustegad DSG-lådan minskar förbrukningen med 0,3 liter/100 km enligt VW.
Den nya motorn är den första i en serie 1,5-liters motorer från VW. Den interna friktionen har minskats och allt har gjorts för att få ner förbrukningen. Denna gången lär det vara på riktigt säger VW:s representanter. Inget nytt dieselgate med mjukvara som sänker förbrukning och prestanda vid laboratoriekörning. 1,5-liters motorn ska enligt körcykeln klara sig på 4,9 liter bensin/100 km tillsammans med den nya sjustegade DSG-lådan som fått ett bredare utäxlingsregister med högre utväxling som fungerar bra tillsammans med den nya motorn som har ett vridmoment på 250 Nm redan från 1 500 varv/minut. Maxeffekten på motorn är 150 hk.
Körmässigt är nya Golf också en finputsning av den bilen vi har idag. Något tystare och bättre komfort i komfortläget. Rent subjektiva bedömningar efter att jag kört bilen både på asfalt och gropig grusväg. Den nya motorn känns som ett rejält lyft, smidig och flexibel med mjuk och tyst gång. Jag körde också 150-hästars diesel som i mitt tycke bör köras med DSG-lådan. Med den manuella lådan kändes den orkeslös på låga varv och krävde mycket växlande för att gå bra.
Priserna på nya Golf börjar på 199 900:-. Den provkörda bilen med 150-hästars diesel och DSG kostar 271 400:-. 150-hästars bensin är inte prissatt ännu.