post

Toyota fortsätter att satsa på att vara ledande när det gäller låg förbrukning för bensindrivna bilar. Nya Prius laddhybrid är den första serietillverkade bilen som enligt körcykeln klarar sig med en liter bensin per 10 mil. Det är en siffra som fungerar om du har en pendlarväg på 5-7 mil till jobbet och kan ladda bilen där, annars åker förbrukningen upp men inte alls lika mycket som för andra laddhybrider.

 

wSN Toyota Prius laddhybrid 2 170221

Med nya generationen handlar det dock inte bara om låg förbrukning. Det handlar om ett helt annat sätt att köra bil. Det handlar inte om att vara snabbast vid trafikljusen eller ha kortaste omkörningssträckan. Det handlar om ett säkert och effektivt redskap för yrkesbilisten som uppskattar saker som riktigt bra strålkastare, riktigt bra stolar och en instrumentring som fungerar i dagsljus såväl som i mörker. Framför allt handlar det om komfort för de fyra personer som bilen är byggd för. Komforten här mäts i bra hjulupphängning, med lagom mjuka fjädringsrörelser, men framför allt i ljudkomfort med extremt låg ljudnivå, framför allt när bilen körs med enbart eldrivning.

Den fina fjädringen ger bilen riktigt bra vägegenskaper där både den fina viktfördelningen, med batterier bak och motorer fram, och den låga tyngdpunkten i Toyotas nya plattform, som delas med C-HR-modellen.

wSN Toyota Prius laddhybrid 5 170221

Kort sagt så är nya Prius laddhybrid inte en bil man skrynklar asfalt med eller kör ikapp med grannen med. Däremot är den en av de modernaste bilarna vad gäller drivlinan och miljöegenskaperna samt en av de mest välbalanserade bilarna du kan köpa för under 400 000:-.

wSN Toyota Prius laddhybrid 3 170221

Vi var ett antal motorjournalister som fick tillfälle att köra bilen idag och igår. Det var sommarväglag och temperaturen mellan 8 och 16 grader, landsväg, motorväg och stadstrafik. Sammanlagt körde vi en sträcka på 18 mil och förbrukningen varierade mellan 2,4 och 3,6 liter per 10 mil för de som körde bilen. Sträckan kördes med full laddning från start och utan någon laddning längs vägen.

wSN Toyota Prius laddhybrid 1 170221

Det som skiljer nya laddhybriden ifrån den förra modellen är kort ett större batteripaket som ger 5 mils räckvidd, dryga fem mil enligt körcykeln, snabbare laddning med en 3,3 kW:s laddare i bilen och ett typ 2 ladduttag. Toppfarten på enbart el är numera 135 km/t, ny avancerad värmepump för effektivare värme i bilen utan att batterierna belastas, samt två elmotorer som i vissa fall kan samarbeta.

wSN Toyota Prius laddhybrid 6 170221

Nytt är också de riktigt bra LED-strålkastarna som bländar av enbart där det finns ett annat fordon inom ljuskäglan. Man har alltså helljus i hela ljuskäglan utom där det kan blända framförvarande och mötande.

Nytt är också ett instegspris på 377 900:-, ett pris på 390 900:- för den mer välutrustade Executive-modellen. Ett tak med solceller som laddar 5 kilometers körning under en dag, eller bidrar med 100 mil extra koldioxidfri körning under ett år.Förmånsvärdet för den mindre utrustade Active-modellen är 1 013:-.

wSN Toyota Prius laddhybrid 4 170221

wSN Toyota Prius laddhybrid 7 170221

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *