Varje år sker tusentals olyckor med älg på de svenska vägarna. Det gör skogens mäktigaste djur till en stor trafikfara. V-Traffic har utvecklat avancerade förvarningssystem för fordonsnavigation sedan 1996. Med deras senaste innovation varnas förare för älg långt innan olyckan är framme.
Många känner igen situationen. En rörelse vid vägkanten i skymningen. En skugga som försvinner bort i morgondimman. I de flesta fallen slutar trafikantens möte med älgen på det här viset – vid en snabb, imponerande glimt av de svenska skogarnas mäktigaste djur.
Men trots viltstängsel och varningsskyltar blir utgången fortfarande alltför ofta betydligt mer dramatisk. Varje år rapporteras upp till 7000 trafikolyckor med älg på vägarna i Sverige.
Det är livshotande kollisioner för både människa och djur.
V-Traffic har sedan 1996 arbetat med avancerade lösningar för fordonsnavigation. Den senaste innovationen är ett system för dynamisk älgvarning som i god tid uppmärksammar föraren för förhöjd risk för vilt på vägen.
Sedan oktober 2017 har V-Traffics trafiksäkerhetstjänst implementerats i flera olika navigationsenheter och har idag cirka 1 milj användare i Sverige.
– Systemet använder sig av en rad olika källor för att så exakt som möjligt kunna förvarna om förhöjd risk för älg. Vi använder oss av GPS-data från jägarsystem och avancerad kunskap som vi har om djurens beteende vid till exempel olika årstider och väderlek. En av källorna är Polisens olycksdatabas, genom den kan vi se hur slående ofta olyckor sker på samma ställe och vid samma klockslag. Det finns en enorm mängd variabler att ta hänsyn till, säger Matti Seimola, Senior Key Account Manager på V-Traffic.
Fördubbla chansen att hinna reagera
I Finland har V-Traffic varnat för vilt sedan 2015. Under 2017 sändes 32 000 dynamiska älgvarningar via V-Traffics tjänst. Genom att väga in de olika parametrarna är V-Traffics varningar långt mer exakta än de varningsskyltar som finns längs vägkanterna.
– Få tar hänsyn till vanliga skyltar nu för tiden. För att en varning ska ha effekt måste den vara dynamisk. De vi sänder ut gäller bara för upp till två timmar och för begränsade sträckor på cirka 5 kilometer. Systemet uppmanar då föraren till att sakta ner. Om man minskar hastigheten med bara 25km/tim fördubblar man sina chanser att hinna reagera, säger Matti Seimola.