Skoda Elroq, nytt designspråk, klassiskt praktisk

Gränserna suddas ut allt mer i bilvärlden. Det fanns en tid då det debatterades livligt om det var bäst med bakhjulsdrivning eller framhjulsdrivning. Idag är det knappt att frågan ens väcks vid ett bilköp. Skodas senaste elbil heter Elroq och bygger på VW-gruppens tekniska plattform, vilket betyder att den är bakhjulsdriven på gott och ont. Praktiska lösningar och hög komfort förenas i en bil som är mer av en kombi än en SUV.

Skodas honnörsord har länge varit smarta praktiska lösningar i en prisvärd och rymlig bil. Elroq är inget undantag men det märks hur designen har blivit allt viktigare. Skoda har vässat formerna för varje ny generation av befintliga modeller och nya modeller. Det handlar både om exteriören och interiören. Fronten är helt ny med en ljuslist mellan strålkastarna. Både strålkastare och bakljus är av LED-typ, men Skodas fina Matrix-strålkastare som bara bländar av en lite yta där det finns ett möte eller en framförvarande är dock tillägg.

Elroqs viktigaste fördelar är en riktigt bra fjädringskomfort och en spartansk men väldigt lättfattlig instrumentering. Att köra elbil betyder att man bara behöver ha koll på batteristatus och räckvidd samt hastigheten och den informationen är lätt att ta till sig från den lilla instrumentklustern framför ratten. Den kompletteras av en centralt placerad 13-tums infotainmentdisplay för inställningar, radio, musik, AppleCarplay/Android Auto och diverse appar.

Naturligtvis, för en sann skodavän, finns det ett paraply alltid tillgängligt i förardörren

Bilen är en kompakt kombi med väl tilltaget lastutrymme, 470 liter under insynsskyddet bak eller 1 580 liter med fällt baksäte och lastat till taket. Den bakre sätesraden är fällbar med en delning 40/60. Tyvärr inte till ett plant lastgolv om man vill utnyttja hela längden. Det finns dock ett tillval i form av en skiva som ger ett högre lastgolv bak med ett dolt förvaringsutrymme under och plant lastgolv.

Smart placering av laddkabeln under insynsskyddet

Jag skrev inledningsvis att Skoda Elroq är mer av en kombi än en SUV. Den är bara cirka 2 dm högre än en klassisk Volvo 745, svenska urtypen för en kombi, och 2 dm lägre än Skoda Kodiaq. Markrfrigången är 18,6 cm, vilket bara är 6 mm lägre än fyrhjulsdrivna Kodiaq, praktiskt om man ska ut på skogsvägar eller ta sig igenom snödrivor. 

Bilen erbjuds med tre olika storlekar på batteripaketen, 55, 62 eller 82 kWh. Räckvidden uppges till 37 mil för bilar med det lilla batteripaketet och 57 mil för bilar med det stora batteripaketet. Den maximala laddningskapaciteten vid likströms laddning är 145 till 170 kWh och de två modellerna med största batteripaket har förvärmning av batteriet liksom värmepump som standard. En fullt modern och bekymmersfri lösning för batterier och laddning även om det finns bilar med snabbare laddning.

Skoda har alltid varit noga med praktiska finesser och fyrhjulsdrivning men ännu så länge finns det ingen fyrhjulsdriven version av Elroq. Bakhjulsdrivningen ger istället en smidig bil med mycket liten vändcirkel och jämfört med en framhjulsdriven något större harmoni i styrningen där motorstyrkan inte drar i ratten vid gaspådrag. Just harmonin är lite av nyckelordet för nya Elroq. Man sitter bra både i framstolarna och bak. Redan i enklaste versionen är framstolarna utrustade med justerbart svankstöd och takhöjden är väl tilltagen både fram och bak. Bak sitter man lite mer upprätt och benutrymmet är ok men inte i klass med Skoda Superbs välkända bekväma baksäte. Sitter det tre vuxna bak kan man behöva köra fram framstolarna något. 

Så tittar vi lite på de praktiska lösningarna. Klassiska Skodafinessen, paraplyet i förardörren, är kvar och bilen har en mängd småfack både i lastutrymmet och mellan stolarna fram. Trådlös laddning av mobilen finns, liksom tonade rutor bakom B-stolpen och ljuddämpande glas fram. Elbilens viktigaste tillbehör, laddkabeln, är smart placerad i ett eget fack under insynsskyddet i lastutrymmet, vilket betyder att den alltid är över bagaget istället för under en massa väskor och annat som ska flyttas när bilen laddas.

Faktaruta: Skoda Elroq 85

Biltyp: Bakhjulsdriven 5-sitsig hög kombi.

Motor: Elmotor.

Effekt: 286/210 hk/kW.

Maximalt vridmoment: 545 Nm

Växellåda: Framåt eller bakåt, steglöst.

Acceleration 0-100 km/t: 6,6 sekunder.

Toppfart: 180 km/t.

Uppgiven räckvidd WLTP: 581 km.

Ombordladdare: max 11 kW.

Snabbladdare: 175 kW, 10-80% på cirka 30 min.

Tjänstevikt: ca: 2 200 kg beroende på utrustningsnivå.

Max totalvikt: 2 650 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 000 kg.

Längd/bredd/höjd: 449/188/163 cm.

Markfrigång: 18,6 cm.

Vändcirkel: 9,3 meter.

Ekonomi/miljö
Pris från: 
534 900:- (som provkörd Elroq 85). Från 464 900:- (lägsta utrustningsnivå 55 kWh batteri,

Skatt/år: 360 kronor.
Förmånsvärde från: 4 943 kronor/mån (Elroq 85), från: 4 217:- kronor/månad (Elroq 50). 

Garantier: Nybil 3 år (max 10 000 mil) förlängningsbar till 4 eller 5 år, batteri 8 år (max 16 000 mil), lackgaranti 3 år, rostskydd (genomrostning) 12 år. 

Förbrukning: 15,2 kWh/100 km (WLTP). 

Koldioxidutsläpp: 0 g/km. 

Komfort/lastutrymme
Bagageutrymme: 
470 liter (upp till ryckstödet bak), 1 580 liter  (fällt baksäte till taket). 

Värmepump: Standard (tillval på Elroq 50).
Pekskärm: 13 tum standard.

Multimedia: Android Auto och Apple CarPlay standard.

Röststyrning: Skoda Laura. 
Parkeringsradar: Standard.
Autobroms, nödbroms, filbytesvarning m.m. : Standard tillsammans med Skoda Connect och MySkoda app.

Publicera kommentar