Nytt elbilsrekord med VW ID.7, 94 mil på en laddning
Nardòbanan i Italien är snart lika populär som Nürburgring när det gäller biltillverkare som vill slå rekord på olika sätt. Koenigsegg slog hastighetsrekord där 2005 med sin CCR som nådde 388 km/t och VW har gjort detsamma med sin Aerodynamic Research Volkswagen (ARVW) som nådde 362 km/t med Keke Rosberg bakom ratten 1980. Nu har Volkswagen nått en ny milstolpe vad gäller elbilars effektivitet. På Nardòbanan i södra Italien klarade en ID.7 Pro S i standardutförande och 286 hk hela 941 kilometer på en enda batteriladdning (86 kWh netto). Den officiella WLTP-räckvidden vid blandad körning på upp till 709 kilometer överträffades därmed avsevärt – med 232 kilometer eller 32,7 procent.
Under den 941 kilometer långa körningen förbrukade ID.7 Pro S i genomsnitt endast 9,2 kWh/100 km – en exceptionellt låg siffra. Omräknat till dieseldrift motsvarar denna förbrukning endast cirka 1 liter per 100 km. Målet med testet var att fastställa den maximala effektiviteten för ID.7 Pro S som lanserades 2024.
- En ID.7 Pro S i standardutförande utan tekniska modifieringar förbrukade endast 9,2 kWh/100 km vid effektiv körning
- WLTP-räckvidden på upp till 709 km överträffades med nästan en tredjedel
- Elektrisk körning för långa sträckor: Tack vare den högeffektiva drivlinan, ett 86 kWh-batteri och en utmärkt aerodynamik (luftmotståndskoefficient 0,23), kan ID.7 Pro S uppnå mycket långa räckvidder i vardagen
- Martin Sander, medlem i ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad: ”ID.7 är för närvarande en av våra bästsäljare. Feedbacken från kunderna är mycket positiv.”
9,2 kWh/100 km
Testkörningen med nya ID.7 Pro S slutfördes i december av en professionell förare från Volkswagen Driving Experience på Low Speed Ring i Nardò i södra Italien. Omgivningstemperaturen låg på 5 till 15 grader Celsius. Den 12,5 kilometer långa banan möjliggör effektiv simulering av många olika trafikscenarier och uthållighetstester.
Genomsnittshastigheten under räckviddstestet var 29 km/h, vilket motsvarar typiska hastigheter i rusningstrafik i storstäder. Enligt det senaste ”Traffic Index” från navigationsspecialisten TomTom ligger denna siffra mellan 22 km/h (Hamburg) och 31 km/h (Amsterdam).
Högeffektiv elbil
ID.7 Pro S med ett batteri på 86 kWh (netto) är konstruerad för högsta möjliga effektivitet och har en av de längsta räckvidderna i sin elbilsklass. Testbilen genomgick inga tekniska modifieringar inför testet, utan kom från produktionen i Volkswagens elbilsfabrik i Emden, Tyskland.
Grunden för den extraordinära effektiviteten hos ID.7 Pro S är den utmärkta aerodynamiken och det toppmoderna drivsystemet. Luftmotståndskoefficienten är låga 0,23 (kan variera beroende på utrustning). Den innovativa, högeffektiva drivenheten ”APP550” är lika ekonomisk som den är kraftfull. Elmotorn som är integrerad i bakaxeln utvecklar 286 hk (210 kW) och ett maximalt vridmoment på 545 Nm.
Beroende på tillvalsutrustning förbrukar ID.7 Pro S mellan 13,6 och 16,2 kWh/100 km i den officiella WLTP-körcykeln. ID.7 Pro S accelererar från stillastående till 100 km/h på 6,6 sekunder vid behov. ID.7 Pro S laddar dessutom extra snabbt tack vare en DC-laddningseffekt på upp till 200 kW. Med denna laddeffekt får den ytterligare 244 kilometer energi på bara 10 minuter. Vid full DC-laddningskapacitet laddas batteriet från 10 till 80 procent på cirka 26 minuter.
Positiv utveckling i Europa
Martin Sander, medlem i ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad:
– Vi ser en positiv trend i orderingången i Europa och säljer för närvarande fler ID.7-bilar än Passat. Det visar att ID.7 är ett meningsfullt helelektriskt tillskott till märkets produktportfölj och som förutom vår framgångsrika Passat lämpar sig för långfärdsförare och som tjänstebil.
I Sverige hamnade ID.7 (inklusive ID.7 Tourer) på en nionde plats på elbilslistan under 2024 med 3 376 nyregistrerade exemplar. Sedan kombiversionen ID.7 Tourer lanserades under sensommaren 2024 har ID.7/ID.7 Tourer varit den mest registrerade Volkswagen-modellen under september, oktober och december. Den aktuella orderingången visar att ID.7/ID.7 Tourer är den populäraste Volkswagen-modellen i Sverige just nu.
ID.7 Pro S – Energiförbrukning blandad körning (WLTP): 13,6-16,2 kWh/100 km; CO2 -utsläpp blandad körning: 0 g/km; CO2 -klass: A
Räckvidden är fastställd på dynamometer med rullar enligt WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) i den utrustningsversion som ger bäst räckvidd. Den faktiska WLTP-räckvidden kan variera beroende på utrustning. Den faktiska räckvidden under verkliga förhållanden varierar beroende på körsätt, hastighet, användning av komfort- eller extrautrustning, yttertemperatur, antal passagerare/last, topografi samt batteriets åldrande och slitage.
Det angivna nettoenergiinnehållet i batteriet är ett typiskt batterivärde som är oberoende av bilen. Den fastställs med en konstant belastningsprofil under definierade gränsvillkor och tar hänsyn till hela det användbara energiinnehållet i batteriet tills bilen stannar. Den faktiska urladdningsenergin kan avvika från detta, eftersom den beror på den specifika körprofilen och batteritemperaturen. Den homologerade räckviddsangivelsen enligt WLTP-lagstiftningen motsvarar den användbara urladdningsenergin för en ny bil.
Publicera kommentar