På tredje året återuppståndet från de nedlagda
Det händer att det som blivit gammalt, eller i bästa fall vintage, blir så eftertraktat att det aldrig dör. Det handlade för två år sedan om klassiska Land Rover Defender 110 med spiralfjädring och stela axlar som återlanserades i ett begränsat antal av Land Rover samma år som Leitz återlanserade sin klassiska analoga Leica M6. Nu handlar det om Land Rovers klassiska Defender med spiralfjädring och stela axlar som återigen pånyttföds men denna gången med korta hjulbasen på 90″ och som soft top. Det handlar dock inte om en bil för sanna Defenderfans. Det handlar om en ikon för 2 miljoner kronor. Det handlar inte om ett arbetsfordon utan om ett bygge för att glassa längs boulevarder i världens metropoler. En klassisk Defender fast med V8:a, designfärger och, hemska tanke, aluminiumfälgar.

Land Rover Classic har bekräftat återkomsten av en ikon med lanseringen av Classic Defender V8 Works Bespoke Soft Top – den mest eftertraktade klassiska Land Rover Defendern.
Soft Topen av den klassiska Defendern är mycket eftertraktade, och det nya tillskottet gör det möjligt att äga ett personligt exemplar av denna legendariska modell från det officiella hemmet för klassiska Defendern, som kombinerar glädjen i körning med öppen tak med traditionell terrängkapacitet för Defender.

Soft Topen – den första Defender Soft Top sedan 2016 – finns exklusivt tillgängligt med den korta hjulbasen 90″ och följer introduktionen av den nya Works Bespoke-tjänsten 2024. Soft Top ger kunderna ett nytt sätt att uttrycka sin drömvision av en legendarisk Classic Defender.
Varje Classic Defender V8 Soft Top är resultatet av hundratals timmars arbete av Land Rover Classics expertingenjörer. Varje exemplar börjar med ett specialtillverkat donatorfordon, ursprungligen producerat mellan 2012 och 2016, som är omfattande förbättrat och omkonstruerat. Resultatet är ett unikt fordon, tillverkat enligt OEM-standarder med livslängd, lyx och kapacitet i åtanke.

En specialdesignad tygsufflett garanterar perfekt passform och finns i fyra färger, med svart som standard och sand, mörk khaki och marinblå också tillgängliga. Dess unika design är inspirerad av huven som monterades på den sista Defendern som rullade av produktionslinjen 2016 och har autentiska surrningsband och vävband. Sido- och baksektionerna kan öppnas med dragkedja och rullas upp för körning i friluft samtidigt som de bibehåller ett visst skydd mot väder och vind, och Land Rover Classic har lagt till extra surrningspunkter för att hålla skyddet ordentligt fastsatt i motorvägshastigheter.

Själva huvramen har specialdesignats för den nya modellen, med förstärkningar som är inspirerade av den eftertraktade original-NAS (North American Specification) 90. En mindre ”Bikini Hood” finns också tillgänglig, som skyddar framsätespassagerarna, i samma färgutbud.
Ett urval av 49 lacker gör det möjligt för kunderna att skapa sin perfekta look, medan Works Bespoke-färgmatchningstjänsten gör det möjligt för ägare att skapa verkligt individuella färgscheman.

Kunder kan anpassa en mängd olika exteriöra och interiöra detaljer för att förverkliga sin vision av softtop, inklusive grill, dörrhandtag och motorhuvstext. Ett urval av 16-tums Wolf-fälgar eller 18-tums Sawtooth-fälgar finns tillgängliga – den förra i antingen svart eller limestone. Invändigt finns fem monotona eller åtta tvåfärgade läderalternativ att välja mellan, med färger som Caraway, Liberty Blue och Garnet, plus ett antal andra specialdesignade finishar. Ovanliga tillval och tillbehör inkluderar en vinkyl inbyggd och ett specialanpassat surfbrädeställ, vilket gör att Land Rover Classic kan skapa unika exemplar som passar alla livsstilar.
Alla Classic Defender V8 Softtop-fordon drivs av en Land Rover 5,0-liters bensin V8-motor med 405 hk och 515 Nm vridmoment. Denna kombineras med en åttaväxlad ZF-automatlåda, vilket säkerställer enkel prestanda och exakta responser.

V8-kraften åtföljs av uppgraderad fjädring och bromsar. Fjädringsuppsättningen är specifikt anpassad till de unika egenskaperna hos 90 Soft Top och kombinerar traditionell Defender-kapacitet med anständig komfort i alla miljöer. Dess anpassade spiralfjädring, Eibach-krängningshämmare och Bilstein-dämpare har genomgått omfattande tester och utveckling för att säkerställa att de uppfyller OEM-standarder. Bromsarna är uppgraderade till fyrkolvs Alcon-enheter med skivor fram som mäter 335 mm i diameter och 300 mm bak, för förtroendeingivande bromskraft.
Dedikerad personlig support tillhandahålls av specialistteamen på Land Rover Classic i Coventry, Storbritannien, och Essen, Tyskland. Priserna för Classic Defender V8 Soft Top börjar från 195 000 pund plus tillämpliga lokala skatter och varje exemplar levereras med ett års garanti med obegränsad körsträcka.
Publicera kommentar