Kia satsar på transportbilsmarknaden i Sverige

Idag öppnar ett nätverk av svenska Kia-återförsäljare för beställningar av den nya helelektriska transportbilen Kia PV5 Cargo. Kia PV5 är utvecklad för att erbjuda skräddarsydda lösningar för företag som har specifika krav på sin transportbil. Kai utrustar modellen med V2L både invändigt och exteriört för 220 volt upp till 16 ampere.

Modellen byggs på en dedikerad elbilsplattform, Electric Global Modular Platform Service, E-GMP.S, optimerad för maximalt innerutrymmen och effektiv helelektrisk drivlina. Laddning från 10 till 80 procent uppges gå på ned till 30 minuter, vilket minimerar driftstoppen. Kia PV5 snabbladdar upp till 150 kW DC och 10,5 kW AC.

Svenska priser

Den första längd- och höjdkonfigurationen som lanseras är Kia PV5 Cargo L2H1. Modellen levereras erbjuds med två batteristorlekar: 51,5 kWh, som ger upp till 291 km* räckvidd, eller Long Range på 71,2 kWh, som ger upp till 400 km*. Kia PV5 Cargo kvalificerar för den statliga klimatpremien för lätta lastbilar.**

Kia PV5 Cargo rek. ca. pris exkl. moms

– PV5 Cargo L2H1 4-dörrars 418 500 kr

– PV5 Cargo L2H1 4-dörrars Long Range 455 000 kr

– PV5 Cargo Plus L2H1 4-dörrars Long Range 470 500 kr

– PV5 Cargo Plus Pro L2H1 4-dörrars Long Range 483 000 kr

Kia PV5 Cargo L2H1 är 4 695 mm lång, 1 895 mm bred och 1 915 mm hög och har en markfrigång på 147 mm. Instegshöjden på låga 419 mm förenklar i- och urlastning genom dubbla pardörrar. Till standardutrustningen hör praktiska skjutdörrar på båda sidor. Lastvolymen uppgår till 4 420 liter,. Maxlasten uppgår till 710 kg respektive 610 kg (Long Range) medan max släpvagnsvikt anges till 450 kg/750 kg.*

Eluttag för kraftiga elverktyg

Med stöd för Vehicle-to-Load, V2L, med inre och yttre uttag för att driva elektrisk utrustning eller ladda utrustning så kan även transportbilen fungera som en mobil powerbank. Maximalt effektuttag på V2L är 16A, 230V.

Ny förarmiljö och mjukvarulösningar

Med Kia PV5 Cargo kommer det att ges möjlighet till skräddarsydda mjukvarulösningar. Förarlayouten är ny med en mindre skärm framför föraren samt en centralt placerad 12,9-tumsskärm. De senaste förarassistanssystemen, hämtade från Kias personbilar, är standard vilket är extra viktigt när bilen är den primära arbetsmiljön.

Annat som är standard är bland annat eluppvärmd ratt, backkamera och adaptiv farthållare. Via appstyrning finns även möjlighet till förvärmning av kupén och en rad andra fjärrstyrningsfunktioner..

Kommande versioner

Lanseringen av Kia PV5 Cargo följs senare i år av Kia PV5 Passenger – en 5-sitsig persontransportversion. Under 2026 utökas modellprogrammet med PV5 Passenger 7-sits, PV5 Crew Van, PV5 Chassis Cab samt ytterligare varianter av PV5 Cargo. En fabriksanpassad WAV-version (Wheelchair Accessible Vehicle) med ramp och sidodörr utvecklas för tillgänglighetsanpassad persontransport. Kia PV5 kommer längre fram att erbjudas med anpassade utrustningar och påbyggnader från fabrik, så kallad MIP, Made in Plant.

Trygghet och låga driftkostnader

I samband med försäljningsstarten erbjuder ett nätverk av Kia-återförsäljare specialistkompetens för att ge snabb support till kunderna. Tillsammans med lokala samarbetspartners, exempelvis Bilbyggarna och System Edström kan Kia PV5 Cargo skräddarsys efter olika kunders behov.

Liksom personbilarna omfattas Kia PBV av 7 års nybilsgaranti/15 000 mil och Kia Assistans, samt tar del av tekniska uppdateringar via OTA (over-the-air).

Från och med idag den 12 maj 2025 är det möjligt att beställa Kia PV5 Cargo L2H1 4D, och de första kundleveranserna är planerade till fjärde kvartalet i år.

Publicera kommentar