Eldriven och femsitsig, Alpine A390 avancerad GT-bil

Med A390 tar Alpine ett avgörande kliv in i den elektriska eran. Den eldrivna A390 kommer i fastbackkaross med köregenskaper inspirerade av ikoniska A110 och en mångsidig interiör med plats för fem. Alpine beskriver själv modellen som en ”racerbil i kostym”. En femsitsig GT-bil med andra ord.

Under skalet arbetar tre elmotorer – en fram och två bak – i ett fyrhjulsdrivet system, en nyhet för märket. Den tekniska arkitekturen gör det möjligt att använda Alpine Active Torque Vectoring, som aktivt fördelar kraften mellan bakhjulen för att maximera grepp och smidighet. Mer kraft på ytterhjulet ger ännu smidigare och säkrare styrning. Resultatet är en sportbil som prioriterar körupplevelsen framför ren effekt, utan att kompromissa med prestandan.

A390 är Alpines andra elbilmodell, efter A290. Näst på tur står en elektrifierad version av A110. Med en design som förenar form och funktion, avancerade laddlösningar från Ampere och uppkopplade energitjänster som Mobilize Power och V2G, ingår den i ett komplett elbilsekosystem.

Tillverkningen sker i Alpines historiska fabrik i Dieppe i Frankrike, som rustats upp för elbilsproduktion. Motorerna kommer från Renault-koncernens motorfabrik i Cléon, batterierna från Verkor i Dunkerque och Douai, och chassit byggs i Le Mans. En äkta fransk Alpine – ända ner till däcken från Michelin och ljudsystemet från Devialet.

Design

A390 är en strömlinjeformad femsitsig bil med Proportioner som är kupéliknande, med visirformad bakruta, skarpa skuldror och låg siluett. Den ljussignatur som Alpine kallar ”Cosmic Dust” består av trianglar som aktiveras i en välkomstsekvens, medan projicerade snöflingor och logotyp sätter en lekfull ton.

Aerodynamiken har optimerats i detalj – från luftintag och flärpar vid hjulen till en 8° diffuser inspirerad av Le Mans-prototyper. En diskret spoiler, låg taklutning (17°) och luftig design skapar balans mellan effektivitet och elegans.

Sex karossfärger erbjuds, från djupsvart till matt grå. Bilen rullar på 20- eller 21-tumsfälgar i specialdesign, med finish anpassad efter version.

Kupé för fem

Inuti möts föraren av ett sportig förarorienterad cockpit. Två högupplösta skärmar (12,3” + 12”) ger tillgång till all information, och läderklädda sportstolar erbjuder både komfort och stöd. Regenerationsnivå och överkörningsläge styrs via Formel 1-inspirerade knappar på ratten.

Toppversionen GTS är utrustad med skalstolar från Sabelt med massagefunktion och kolfiberdetaljer. I likhet med A110, ryms körreglagen i mittkonsolen: Körprogram, bromskraftsregenerering och boostfunktion.

Chassi och köregenskaper: Alpine-DNA i större format

Trots sin storlek och vikt (från 2 121 kr) bjuder A390 alltid på en smidig och exakt körkänsla. Kort hjulbas, bred spårvidd, låg tyngdpunkt och optimal viktfördelning (49/51) gör bilen kvick i svängarna.

Hydraulisk fjädring, direkt styrning och stora bromsar (365 mm med 6-kolvsok) säkerställer både smidighet och köregenskaper som ökar både säkerheten och insoirerande körning för den som vill ta sin bil till bankörning. En seriös körkänsla oavsett om det handlar om stadstrafik eller racingbana med andra ord.

Prestanda

  • GT: 400 hk, 650 Nm, 0–100 km/h på 4,8 sek
  • GTS: 470 hk, 808 Nm, 0–100 km/h på 3,9 sek

Tack vare aktiv batterikylning och förkonditionering kan prestandan upprepas utan effektförlust. Systemet Alpine Telemetrics visar data i realtid – G-krafter, motorpåverkan, temperatur och mer.

Körupplevelse

A390 anpassar sig till förarens körstil med fem körlägen, däribland nytt Track Mode. One Pedal Driving, exakt bromsreglering och oväntat mycket känsla i styrningen gör bilen lätt att tycka om. Boost och launch control aktiveras via knappar på ratten – komplett med ljudsignaler och animationer. Alpine Driving Sound, utvecklat tillsammans med Devialet, ger eldriften karaktär genom två lägen: ”Daily” och ”Sport”.

Batteri och räckvidd

A390 har ett 89 kWh-batteri från Verkor, med upp till 555 km räckvidd enligt WLTP (beroende på hjul). Laddning sker med upp till 190 kW – 15–80 % går på under 25 minuter.

Tack vare inbyggd planering via Google Maps föreslår bilen laddstopp automatiskt baserat på rutt, aktuell batterinivå och temperatur. AC-laddaren stödjer både V2L och V2G.

Digital upplevelse och telemetri på toppnivå

Android Automotive och trådlös uppkoppling är standard. Alpine Telemetrics erbjuder Live Data, Coaching och Challenges – en gamifierad körupplevelse som förlänger körglädjen även efter att bilen parkeras. En separat app gör det möjligt att spela in och analysera kördata med mobilen.

Tillverkad i Frankrike

A390 byggs i Dieppe, motorerna i Cléon, batterierna i Dunkerque och Douai, och chassit i Le Mans. Michelin har tagit fram specialdäck med märkningen A39 – optimerade för grepp, komfort och räckvidd.

Versioner och lansering

  • GT: Komfortinriktad, 20-tumsfälgar, elstolar, Devialet-ljud
  • GTS: Prestandafokuserad, 21-tumsfälgar, Sabelt-stolar, XtremeSound, Track Mode

TEKNISKA SPECIFIKATIONER

Mått

  • Längd: 4,615 m
  • Bredd: 1,885 m
  • Höjd: 1,532 m
  • Hjulbas: 2,708 m
  • Framöverhäng: 925 mm
  • Baköverhäng: 982 mm
  • Markfrigång: 152 mm
  • Bagageutrymme: 532 liter

Vikt
Tjänstevikt: från 2 121 kg

Drivlina
Fram: lindad rotor synkronmotor
Bak: två synkrona motorer med permanentmagneter
A390 GTS: 345 kW (470 hk / 808 Nm, varav 508 Nm bak)
A390 GT: 295 kW (400 hk / 650 Nm)

Batteri
Litiumjonbatteri på 89 kWh
Räckvidd: upp till 520–555 km enligt WLTP (beroende på däck och med förbehåll för homologering)

Laddning
AC: 11 kW bidirektionell, 22 kW bidirektionell som tillval
DC: upp till 190 kW

Prestanda
GTS: 0–100 km/h på 3,9 sekunder, 0–1 000 m på 22,5 sekunder, toppfart: 220 km/h
GT: 0–100 km/h på 4,8 sekunder, 0–1 000 m på 24,1 sekunder, toppfart: 200 km/h

Observera: alla tekniska uppgifter är preliminära i väntan på slutgiltig certifiering och homologering.

Tidpunkt för lansering i Sverige är inte fastställd.

Publicera kommentar