Första pickisen med laddhybridteknik, Ford Ranger

Fordonsskatten och drivmedelsförbrukningen har länge varit höga kostnader för pickupägarna men nu öppnar Ford upp för ny teknik i sin pickup. Ford Ranger PHEV Plug-In Hybrid kombinerar pickupens fördelar när det gäller dragkapacitet, lastförmåga och terrängegenskaper med möjligheten att köra helt utsläppsfritt – och tack vare Pro Power Onboard kan både arbete och fritid fortsätta även utan tillgång till elnätet.

Den avancerade drivlinan levererar hela 697 Nm i vridmoment – det högsta någonsin i en produktionsmodell av Ranger – samt 281 hästkrafter, upp till 43 kilometers räckvidd på ren eldrift och dessutom en lägre totalkostnad för ägande tack vare lägre skatt och lägre drivmedelsförbrukning. Leveranserna av Ranger PHEV har nu inletts och modellen bygger vidare på pickupens globala framgång – med försäljning i 180 marknader världen över och en obruten tioårsperiod som Europas mest populära pickup.

Pro Power Onboard – tillgång till ström överallt

Tillsammans med nya Ranger PHEV introduceras även Pro Power Onboard i Ranger-serien för första gången, så att kunder kan lämna generatorn hemma och driva elverktyg direkt från batteriet.

Kunder kan välja ett 2,3 kW-system som är perfekt för helgutflykter, med kapacitet att ladda flera elcyklar (650 W) och driva ett kylskåp (65 W). Allt för att få ut det mesta av dagen och utflykten.

Valmöjligheten finns även på ett 6,9 kW-system som är avsett för tyngre utrustning. Denna variant har två 15 A-uttag i lastutrymmet, med 3,45 kW tillgängligt per uttag – tillräckligt för att driva en mindre byggarbetsplats med cementblandare (1 500 W), vinkelslip (3 000 W) och strålkastare (800 W) samtidigt.

Rangers högsta vridmoment någonsin

Ranger PHEV:s helt nya plug-in-hybriddrivlina kombinerar Fords 2,3-liters EcoBoost-bensinmotor och 10-växlad automatlåda med en 75 kW elmotor och ett litiumjonbatteri på 11,8 kWh (användbar kapacitet). Batteriet kan laddas via elnätet, bensinmotorn eller genom regenerativ inbromsning.

Batteriet laddas fullt på under fyra timmar med en enfas 16 A-laddare. Med full laddning kan Ranger PHEV köra upp till 43 km helt elektriskt – mer än vad 52 % av Ranger-användare kör dagligen, enligt Fords undersökningar.

Föraren kan välja hur elmotorn används via fyra olika körlägen: Auto EV, EV Now, EV Later eller EV Charge. Den nya hybridteknologin i Ranger bygger på en modulbaserad hybridväxellåda (MHT) som gör övergången mellan bensin, hybrid och eldrift helt sömlös. En specialanpassad koppling kopplar in bensinmotorn vid behov och säkerställer att pickupen alltid använder den mest effektiva, ekonomiska och optimala kraftkällan för framdrift. 

Ranger PHEV:s avancerade drivlina levererar upp till 697 Nm vridmoment, det högsta någonsin för en Ranger, och 281 hk – mer än en Ranger 3.0 V6-diesel. 

Ett högt vridmoment vid låga hastigheter och extra motorbromsning från pickupens regenerativa laddningssystem ger smidig acceleration och förbättrad kontroll vid nedförskörning – även med last upp till ett ton och vid släpvagnsvikter upp till 3,5 ton, något som enligt Fords undersökningar är ett krav för 55% av Ranger-kunderna. Det nästintill omedelbara eldrivna vridmomentet och den förstärkta motorbromsningen bidrar dessutom till att optimera terrängegenskaperna och gör krävande förhållanden, som exempelvis branta lutningar, lättare att hantera.

Ranger PHEV:s e-4WD-system kan automatiskt fördela bensin-, el-, eller hybriddrift till alla fyra hjul för att anpassa sig till specifika körförhållanden – med hjälp av lågväxellåda och diffspärr bak. Föraren kan välja mellan lägena: Normal, Eco, Sport, Slippery, Tow/Haul, Mud/Ruts och Sand.

Pickupens bakre ramprofiler har konstruerats om för att rymma drivbatteriet, samtidigt som flakets funktionalitet och köregenskaper har optimerats. Fjädringen har även justerats jämfört med dieselversionerna av Ranger, för att säkerställa hög komfort och stabil prestanda både på och utanför vägen – med hänsyn till Ranger PHEV:s unika chassi och viktfördelning.

Tre välutrustade varianter – varav två i Sverige

I utvecklingen av den nya generationens Ranger har man kombinerat decennier av erfarenhet med feedback från kunder som använder Ranger varje dag. Över 5000 kundintervjuer genomfördes, många driver småföretag där pickupen används både i arbetet under veckan och till fritiden på helgen. Nya Ranger PHEV kommer därför i tre olika varianter: XLT, Wildtrak och den exklusiva specialutgåvan Stormtrak (ej för den svenska marknaden). I Sverige kommer Ranger PHEV att finnas tillgänglig i modellerna XLT och Wildtrak.

Både XLT och Wildtrak är utrustade med en femsitsig Double Cab och ett mångsidigt, slitstarkt flak som är utformat för att rymma en europall mellan hjulhusen. En standardmonterad Easy Lift-baklucka och lastbelysning gör det enklare att komma åt och hantera lasten på flaket.

XLT är bland annat utrustad med en 12-tums pekskärm med SYNC4, 17-tums lättmetallfälgar, uppvärmda framsäten och ratt, trådlös mobilladdning och avancerade förarassistanssystem som Pre-Collision Assist, Lane Keeping Aid och backkamera. Startpriserna för nya Ranger PHEV XLT börjar på 585 200 SEK (ex. moms).

Wildtrak-versionen har dessutom unika designelement, samt 360-graders zonbelysning för bättre sikt vid arbete i mörker eller vid camping. Denna modell startar på 656 900 SEK (ex. moms).

Tillverkningen för Europa är redan igång i Fords anläggning i Silverton, Sydafrika, och de första leveranserna till europeiska kunder har påbörjats. Även i Sverige har den börjat anlända till återförsäljare runtom i landet.

Tjänster för enklare ägande

Ranger-kunder använder sina pickups till allt från biodling till brandbekämpning, och kan skräddarsy sina PHEV-versioner med ett stort urval tillbehör – t.ex. kåpor, cykelhållare och taktält.

Precis som alla fordon från Ford Pro, stöds Ranger PHEV av ett heltäckande utbud av tjänster för service, laddning, uppkopplade lösningar och flexibel finansiering – för enklare ägande, högre produktivitet och lägre driftskostnader.

Publicera kommentar