Fräckare och effektivare Toyota Hilux
När Toyota kommer med en ny version av sin klassiker Hilux handlar det om försiktiga uppgraderingar. Ingen bil har ett så grundmurat rykte om total oförstörbarhet som Toyotas pickup. Det gäller med andra ord att inte skada bilens renommé, så nu är det framför allt väg- och terrängegenskaperna som förbättrats samtidigt som bilen ser betydligt muskulösare ut.

Pickuperna är i första hand renodlade arbetsfordon men det handlar också om att lätta lastbilar är företagets ansikte utåt och här satsar Toyota lite extra med svarta handtag, flakbåge och andra detaljer som den nya grillen i svart. En silverfärgad skyddsplåt under motorn är en annan nyhet liksom en interiör med sportstolar i mocka och en uppsjö med GR Sport detaljer

Hilux GR SPORT II kommer med en sexväxlad automatlåda och en fyrcylindrig 2,8-litersmotor på 204 DIN hk / 150 kW och 500 Nm i vridmoment. Bilen har blivit 12 cm bredare och spårvidden har utökats med 140 mm fram samt 155 mm bak vilket ger både förbättrade terrängegenskaper och väghållning samt bidrar till minskad krängning. Lastvikten är, beroende på version runt 1 ton och dragvikten 3,5 ton.

Markfrigången har ökats med 20 mm och angreppsvinkeln fram har gått från 29 till 30 grader. Detta tillsammans med att nya Monotube-stötdämpare förbättrar offroadegenskaperna ytterligare. De nya lättare 17-tumshjulen rymmer nya större skivbromsar fram och de tidigare trumbromsarna bak har ersatts med 380 mm skivbromsar. Förfinad mer aerodynamisk design med bland annat ny stötfångare fram och integrerade dimljus bidrar till minskat luftmotstånd. Bilen har faktiskt blivit 5 mm kortare. Känslan av en unik pickup understryks ytterligare av nya 17-tums svarta lättmetallfälgar och röda bromsok.

Sammanfattningsvis så ser bilen större och mer muskulös ut med den bredare spårvidden och det märks vid långkörning att den blivit avsevärt stabilare. Fjädringen är hård, vilket gör den stötig på dåliga vägar, samtidigt pallar den med riktigt tuff terrängkörning med både hög hastighet och hopp. Hilux GR Sport II är en rejäl uppgradering utan att bilen tappar den där robusta imagen med en drivlina som känns ända upp i ratten. En robusthet som lockat köpare från Usama bin Laden till Aitiks fordonsansvariga. I Aitikgruvan sa de som ansvarade för de lätta fordonen kort och gått: ”inget annat håller”.
Viktigaste fördelen:
Oförstörbar
Viktigaste nackdelen:
Gammal grundkonstruktion
Slutsats:
Oförstörbar bil med oförstörbar teknik
Publicera kommentar