Nya Porsche 911, fyrhjulsdriven gånger 3 med 480 hk

Porsche utökar sitt utbud av fyrhjulsdrivna versioner av 911. Med lanseringen av nya 911 Carrera 4S – som coupé, cabriolet och Targa 4S – finns nu totalt sex versioner av sportbilen med fyrhjulsdrift. Dessutom går det lämpligt nog, då 911 Targa fyller 60 år under året, nu att välja mellan två varianter av karossen som ursprungligen introducerades på den amerikanska marknaden som ”säkerhetscabriolet”. 

Porsche utökar sin 911-serie med tre nya modeller. Den senaste upplagan av Carrera 4S lanseras som coupé och cabriolet. Tillsammans med Targa 4S breddar de modellutbudet på nivån under de ännu kraftfullare GTS-modellerna och fördubblar antalet fyrhjulsdrivna versioner av 911 till totalt sex stycken. Den omfattande omarbetningen av drivlinan ger den fyrhjulsdrivna sportbilen en ännu bättre körkänsla än föregångaren. Ytterligare individualiseringsmöjligheter och utökad standardutrustning kompletterar helheten.

Ungefär hälften av alla kunder som väljer S-varianterna av 911 väljer fyrhjulsdrift, och det av goda skäl, eftersom det ger maximalt väggrepp i dåligt väder. Särskilt i regioner med växlande klimat eller krävande vägförhållanden ger 911 med fyrhjulsdrift extra självförtroende bakom ratten. Liksom alla fyrhjulsdrivna modeller av 911 är även S-versionerna konstruerade med en tydligt bakhjulsdriven körkänsla. Porsche Traction Management (PTM) ger vid behov mer drivmoment till framaxeln och ökar därmed väggreppet och körstabiliteten. Liksom på föregångarmodellerna styrs kopplingen i framaxeldifferentialen, som fortfarande är vattenkyld, elektromekaniskt. Endast utväxlingsförhållandet har justerats något. Karosstilen 911 Targa finns endast med fyrhjulsdrift.

Bättre körprestanda

De nya fyrhjulsdrivna varianterna av 911 tar över det vidareutvecklade drivsystemet från Carrera S. Den sexcylindriga boxermotorn på 3,0 liter med biturbo levererar 480 hk, vilket är 30 hk mer än i föregångaren. Den ökade effekten beror delvis på det optimerade laddluftskylsystemet, vars konstruktion har överförts från 911 Turbo. En åttaväxlad Porsche-växellåda med dubbelkoppling (PDK) överför kraften till alla fyra hjulen. 911 Carrera 4S accelererar från 0 till 100 km/h på 3,3 sekunder (med Sport Chrono-paket) och har en topphastighet på 308 km/h. 

Sextio år med 911 Targa: en idé med historia

I 60 år har 911 Targa förenat nöjet med en cabriolet med komforten hos en coupé året runt. Den ursprungliga versionen av denna modell var en respons från Porsche på diskussioner och funderingar på den amerikanska marknaden om säkerheten hos traditionella cabrioleter. Karosstilen Targa debuterade i september 1965 på IAA i Frankfurt am Main och kallades då för ”safety cabriolet”. Precis som så många andra innovationer från Porsche kommer inspirationen till den eleganta, breda störtbågen från motorsporten. Med ett avtagbart tak och en vikbar bakruta gav bilen säkerhetsmedvetna förare känslan av att färdas i en vanlig cabriolet. Namnet Targa kan härledas från det berömda långloppet på Sicilien, Targa Florio.

Idag är Porsche 911 Targa en ikon i sig själv, ständigt vidareutvecklad när det gäller teknik och design under sex decennier. Med lanseringen av 911 Targa av generation 993, år 1993, behövde taket inte längre demonteras manuellt. Sedan 2006 finns 911 Targa uteslutande med fyrhjulsdrift. Från och med 2014 används en helautomatisk takmekanism som, i en spektakulär koreografisk sekvens på 19 sekunder, förvandlar den coupéliknande sportbilen till en öppen bil. Bakrutan i glas fälls bakåt och taksegmentet viks elegant ihop. Den breda störtbågen och den omslutande bakrutan påminner tydligt om originalmodellen. Takmodulen på nuvarande Targa finns i fyra färger: svart, blå, röd och brun.

Extrautrustning 

Standardutrustningen har uppgraderats avsevärt jämfört med tidigare modeller. Här ingår 20“/21“ Carrera S-fälgar i uppdaterad design, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+) och sportavgassystem med ett distinkt ljud som är typiskt för 911. I grundutförandet ingår även bromssystemet från GTS-modellerna med röda bromsok, 408 mm stora bromsskivor fram och 380 mm stora bak. 911 Targa 4S har bakhjulsstyrning som standard. Cabriolet- och Targa-modellerna är utrustade med baksäten, medan coupén som standard är tvåsitsig, men kan beställas med baksäten utan extra kostnad. Interiört är de fyrhjulsdrivna modellerna utrustade med läderpaket. Dessutom ingår LED Matrix-strålkastare och trådlös laddning av smartphones som standard. Andra finesser är de elektriskt infällbara ytterbackspeglarna med markbelysning, ljuspaketet, de automatiskt avbländbara inner- och ytterbackspeglarna med integrerad regnsensor samt körfältsvarningssystem. Som tillval finns ett stort utbud av andra möjligheter till individualisering, bland annat ett stort urval av färg- och materialkombinationer samt ljud-, hjälp- och taksystem.

De tre nya 911-modellerna kan beställas från och med nu. Priserna inklusive moms börjar på 1 790 000 kronor för 911 Carrera 4S, 1 940 000 kronor för 911 Carrera 4S Cabriolet och 1 950 000 kronor för 911 Targa 4S.

911 Carrera 4S (WLTP, preliminära värden, avser blandad körning)

Bränsleförbrukning: 11,0-10,5 l/100 km; CO2-utsläpp: 249-237 g/km

911 Carrera 4S Cabriolet (WLTP, preliminära värden, avser blandad körning)

Bränsleförbrukning: 10,9-10,7 l/100 km; CO2-utsläpp: 247 – 242 g/km

911 Targa 4S (WLTP, preliminära värden, avser blandad körning)

Bränsleförbrukning: 11,0-10,8 l/100 km; CO2-utsläpp: 248 – 244 g/km

Värden som anges som intervall avser inte ett enskilt fordon och ingår inte i det erbjudna produktutbudet. Uppgifterna är endast avsedda att underlätta jämförelsen mellan olika fordonstyper. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, däckformat etc.) kan ändra relevanta fordonsparametrar som vikt, rullmotstånd och aerodynamik. Dessa faktorer kan, förutom väderlek, trafiksituation och körsätt, påverka bränsle-/strömförbrukning, CO2-utsläpp, räckvidd och prestandavärden för ett fordon.

Publicera kommentar