Ökad laddkapacitet till 400 kW och trådlös laddning i nya Porsche Cayenne

Sladdar i all ära men de har en förmåga att vara i vägen så Porsches idé med trådlös laddning är både ett steg mot enklare bilåkande och en statusmarkör för de som har råd att köpa nästa generation Cayenne, som blir helt eldriven. Parkera Porschen på en lite platta på marken eller garagegolvet och laddningen går igång. Samtidigt ökar Porsche bilens laddkapacitet till marknadsledande 400 kW vid likströmsladdning.

Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet.

Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen som behövs på fordonet. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025. 

”Användarvänlighet, användbarhet i vardagen och laddningsinfrastruktur är fortfarande avgörande faktorer när det gäller acceptansen av elektrisk mobilitet”, säger Michael Steiner, utvecklingschef hos Porsche. ”Vi är stolta över att induktiv laddning snart kommer att vara tillgänglig i serieproduktion hos Porsche. Det har aldrig varit enklare och bekvämare att ladda en elbil hemma.”

Med en maximal laddeffekt på upp till 11 kW har sportbilstillverkaren med sitt kontaktlösa laddningssystem till och med nått samma nivå som kabelansluten AC-laddning. Energiöverföringen från laddplattan till batteriet har en energieeffektivitet på upp till 90 procent. Tekniken är i sig inte ny. Audi har visat liknande lösningar och olika försök med induktiv laddning under färd har gjorts med bland annat en elväg på Gotland där tunga fordon laddats medan de kördes.

Hur som helst så är Porsche först med att erbjuda ett sådant paket som tillval till sin elbil. Det riktigt intressanta är att Porsche åter leder utvecklingen av laddteknik efter att ha varit först med 800-volts tekniken som ger extrem snabbladdning och nu erbjuder trådlös laddning när bilen är parkerad. Nya Cayenne kommer att vara marknadsledare när det gäller att förenkla livet med en elbil till att bli enklare och smidigare än livet med dagens diesel/bensinbilar.

Ungefär 75 procent av alla laddningar i en helt eldriven Porsche sker hemma. Detta är fastställt i en kundanalys som utförts av sportbilstillverkaren. Potentialen för induktiv laddning är med andra ord stor. Den användarvänliga Porsche Wireless Charging-golvplattan (längd/bredd/höjd: 117/78/6 centimeter) går att installera i garage, carport eller till och med på en utomhusparkering.

För att kunna ladda kontaktlöst krävs även hårdvara i bilen. Nya Cayenne Electric är den första modellserien som kan beställas med förberedelse och mottagare för Porsche Wireless Charging. Mottagarenheten är placerad i bilens underrede mellan framhjulen och är skyddad mot stenskott och väderpåverkan. För laddningen behöver Cayenne bara parkeras ovanför golvplattan. Den beröringsfria energiöverföringen mellan de båda laddningsenheterna sker över ett avstånd på några centimeter. För detta sänks Cayenne automatiskt. Basplattan har en rörelsedetektor och detektering av främmande föremål. Laddningen avbryts automatiskt om något levande upptäcks mellan bilen och golvplattan eller om till exempel ett metallföremål ligger på golvplattan.

Porsche Wireless Charging är integrerad i My Porsche-appen så att laddningsförloppen kan övervakas och flera fordon kan autentiseras. En särskild vy i Surround View-parkeringsfunktionen gör det lättare att styra Cayenne till den optimala laddningspositionen. Så snart parkeringsläget ovanför golvplattan har nåtts och parkeringsbromsen är aktiverad börjar laddningen. Kunden behöver inte göra något mer. Även komfortfunktioner som är vanliga vid AC-laddning, som timerladdning och förklimatisering, finns tillgängliga vid trådlös laddning.

Golvplattan, som väger drygt 50 kilo, är som standard utrustad med en LTE- och WLAN-modul, så att fjärruppdateringar av programvara och infrastrukturstöd garanteras även i framtiden. Porsche Wireless Charging lanseras först i Europa 2026. 

Så fungerar induktiv laddning i detalj

Induktiv laddning är välkänt från smartphones, men även från eltandborstar. Energin överförs genom luften via ett magnetfält. För detta ändamål finns en sändarspole av koppar och ferriter i basplattan. Växelström flödar genom denna spole, vilket genererar ett magnetfält.

Porsches innovativa koncept använder ultrabredbandsteknik för att fastställa bilens relativa position ovanför golvplattan. När den optimala parkeringspositionen har nåtts informeras föraren. I bilens sekundärspole, som fungerar som mottagarenhet, alstrar magnetfältet växelström. En likriktare omvandlar den sedan till likström som Cayennes högvoltsbatteri kan lagra.

Väderbeständig, robust och noggrant testad

Porsche Wireless Charging-basplattan är även lämplig för utomhusbruk. Alla strömförande komponenter är skyddade mot regn och snö. Även körning över golvplattan orsakar inga skador. Den elektromagnetiska strålningen begränsas till bilens underrede under laddningen. Omfattande tester – bland annat av TÜV Süd – har bekräftat systemets robusthet. Dessutom är golvplattan CE- och UL-certifierad, dvs. den uppfyller EU- och USA-omfattande krav på säkerhet och miljöskydd.

En ny dimension inom snabbladdning 

Den som vill köra så snabbt som möjligt på långa sträckor kan också förlita sig på den mycket höga laddningskapaciteten hos nya Cayenne. Precis som Macan och Taycan, som tidigare var ledande i sina segment med 270 respektive 320 kW, sätter Cayenne nya standarder. DC-laddningseffekten kommer att vara på upp till 400 kW.

Iögonfallande kamouflagefärgad prototyp med fluorescerande färg

När Cayenne gjorde sin första officiella debut i Storbritannien väckte den uppmärksamhet med en iögonfallande foliering. IAA-utställningsbilen i München är nu utrustad med en mycket likartad, innovativ fluorescerande lack. Så fort elektriciteten flödar skapas en spännande karossbild med färgstarka ytor: Style Porsche har designat det dynamiska kamouflagemönstret. Enskilda lackpartier utelämnas medvetet och förblir mörka. Fem färgtoner, från blå till violett, kan styras individuellt.

Den innovativa beläggningen består av över 25 extremt tunna lager. Bland dessa finns ledande grundfärger, elektrod- och isoleringsskikt samt själva det elektroluminescerande materialet med färgpigment. Vid växelspänning avger den ljus. Dessutom finns det mer än 15 lager klarlack. Totalt applicerades 100 liter klarlack. Mer än 30 slipcykler och över 500 meter kabel är bevis på ansträngningen bakom den unika lacken på denna utställningsbil.

Den innovativa prototypen visas för första gången på IAA MOBILITY som äger rum den 9 och 14 september 2025 i München.

Publicera kommentar