BMW ”Neue Klasse”, fyrhjulsdrivet med 800-voltsteknik och 80 mils räckvidd

BMW presenterar den första serieproducerade Neue Klasse-modellen. Den nya generationen BMW presenterar iX3 som ett helt eldrivet fordon och ger biltypen namnet: SAV, Sport Activity Vehicle. Nytt designspråk som ger bilen ett karaktäristiskt utseende och ger trogna BMW-älskare möjligheten att imponera med senaste modellen inför likasinnade. Med sjätte generationens BMW eDrive-teknik, en räckvidd på upp till 805 kilometer och en maximal laddningshastighet på 400 kW placeras den nya BMW iX3 i toppklass när det gäller effektivitet och långdistanskapacitet. 

Motsägelsefullt men ändå realistiskt om framtidens bilkörning

En ny elektronik- och mjukvaruarkitektur, inklusive fyra högpresterande datorer, gör den första Neue Klasse-modellen mer intelligent och bättre rustad för framtiden än någonsin. BMW kallar drivlinan ”Heart of Joy” och beskriver hur styrningen av drivlinan utnyttjar den moderna elbilen fulla potential när det gäller kördynamik och väghållning, medan de senaste systemen för automatiserad körning optimerar den symbiotiska interaktionen mellan människa och fordon. Lite motsägelsefullt kanske, men även den som älskar att köra bil kan ha nytta av att kunna växla över till självkörande teknik vid exempelvis kökörning. BMW har även ett heltäckande hållbarhetskoncept som minskar bilens koldioxidavtryck under dess livscykel med mer än 30 procent jämfört med föregångaren.

Den första Neue Klasse-modellen kommer att byggas vid den nybyggda BMW Group-fabriken i Debrecen, Ungern. Den första varianten av den helt elektriska SAV som rullar av produktionslinjen från hösten 2025 blir BMW iX3 50 xDrive (elförbrukning, kombinerad: 17,9–15,1 kWh/100 km; CO2-klass: A; räckvidd: 679–805 km; preliminära siffror enligt WLTP) med en effekt på 345 kW/469 hk och elektrisk fyrhjulsdrift. Ytterligare helt elektriska varianter kommer att följa, inklusive en instegsmodell. Marknadslanseringen av nya BMW iX3 kommer att påbörjas i Europa våren 2026 och i USA sommaren 2026. Även från och med sommaren 2026 kommer leveranser att ske av en variant av nya BMW iX3, producerad vid Shenyang-anläggningen, som har skräddarsytts specifikt för kundernas behov och önskemål i Kina.

För BMW-gruppen representerar lanseringen av nya BMW iX3 också en milstolpe i transformationsprocessen när det gäller elektrifiering, digitalisering och cirkularitet. Den erbjuder kunderna de senaste design- och teknikinnovationerna, som kommer att forma märkets hela modellutbud framöver. Teknikerna i Neue Klasse kommer att integreras i totalt 40 nya modeller och modelluppdateringar fram till 2027.

”Neue Klasse är vårt största framtidsprojekt och markerar ett enormt språng när det gäller teknik, körupplevelse och design”, säger Oliver Zipse, styrelseordförande för BMW AG. ”Praktiskt taget allt med den är nytt, men den är också mer BMW än någonsin. Hela vårt produktsortiment kommer att dra nytta av innovationerna i Neue Klasse – oavsett drivteknik. Det som började som en djärv vision har nu blivit verklighet: BMW iX3 är den första Neue Klasse-modellen som går i serieproduktion. Vi tar inte bara nästa generation av ett av våra mest framgångsrika helt elektriska fordon ut på vägarna, vi lanserar en ny era för BMW.”

Lansering av det nya designspråket: reducerat, karaktärsfullt och tidlöst.

Designen beskrivs som tidlös samtidigt som den fångar den rådande tidsandan. Den är reducerad till essensen av BMW-märket – och därför mer BMW än någonsin. Av denna anledning har ett omfattande designskydd registrerats för det nya BMW-designspråket som används i nya BMW iX3. Med en längd på 4 782 millimeter, en bredd på 1 895 millimeter och en höjd på 1 635 millimeter har nya BMW iX3 de karakteristiska proportionerna för en SAV. Den karakteristiska designen med två lådor genomsyras av den robusta närvaron hos en BMW X-modell och har precisa linjer som framhäver alla fyra hjulen. Detaljoptimering av bilens aerodynamik möjliggör en luftmotståndskoefficient (Cd) på 0,24.

Lastutrymmets kapacitet i nya BMW iX3 kan ökas från 520 till maximalt 1 750 liter genom att fälla ner baksätets ryggstödselement efter behov. Det extra förvaringsfacket under motorhuven rymmer ytterligare 58 liter last. Kunder som behöver ytterligare transportkapacitet kan beställa sin bil med den elektriska fällbara/utfällbara dragkroken som tillval. Den maximala släpvagnsvikten för nya BMW iX3 50 xDrive är 2 000 kilogram.

De skulpterade BMW-njurarna refererar till 1960-talets Neue Klasse i sitt vertikala arrangemang. En helt ny ljussignatur tar över den roll som krom tidigare spelade. Och sett från sidan skapar stora ytor som avbryts av ett fåtal precisa linjer ett karaktärsrikt utseende. Släta glasytor och dörrhandtag är också kännetecken från sidan. 

Interiördesign: Moderna utrymmen har ett BMW-typiskt förarfokus och erbjuder exceptionell komfort för alla passagerare.

Interiören har en avskalad, reducerad design. Kupén handlar om ett tydligt förarfokus speciellt utformat för elbilar och möjliggör generösa utrymmesnivåer på alla fem säten. Linjerna på den ”flytande” instrumentpanelen flyter direkt in i de stora dörrpanelerna, vilket skapar en omslutande effekt för passagerarna. Med sin tygyta bidrar instrumentpanelen – med atmosfärisk bakgrundsbelysning – till den varma och inbjudande atmosfären inuti. Stora fönsterytor och det valfria panoramasoltaket med klimatkomfortglas skapar en atmosfär badande i ljus.

De elegant minimalistiska sätena i den nya designen utmärker sig med sin utmärkta komfortnivå på långa resor och breda inställningsområden. Ratten och mittkonsolen mellan förarsätet och passagerarsätet fram har också en helt ny design, komplett med förvaringsutrymmen och kontrollelement. Baksätet erbjuder en enda, soffliknande sittyta.

Nya BMW iX3 kan utrustas med M Sportpaket eller M Sportpaket Pro från lansering med bland annat svarta högglansdetaljer på exteriören, M Sportstolar och en M-ratt i bilen.

BMW Iconic Glow exteriörpaket möjliggör en inbjudande ljud- och ljussekvens med stilarna Relaxed, Balanced och Excited. Välkomstsekvensen börjar så snart föraren närmar sig fordonet och inne i bilen börjar en animerad hälsning i BMW Panoramic Vision och Central Display, som sprider sig smidigt från förarsidan av förarhytten till passagerarsidan fram.

BMW Panoramic iDrive: fulländat förarfokus, i BMW-stil.

Med sin noggrant avvägda balans mellan digitala funktioner och fysiska element lyfter BMW Panoramic iDrive den intuitiva användningen enligt BMW:s princip ”händerna på ratten, ögonen på vägen” till en ny nivå av förarfokus. Hela systemet är fött ur årtionden av erfarenhet och en användarcentrerad designstrategi. Individuell kundfeedback, data från över 10 miljoner uppkopplade fordon och användbarhetsstudier med mer än 3 000 kunder har alla införlivats i utvecklingsprocessen. Fysiska kontroller finns tillgängliga, inklusive för vindrutetorkare, blinkers, ytterbackspeglar, volymkontroll, växelväljare, parkeringsbroms, varningsblinkers, bakruteuppvärmning och defrosterfunktion. Andra funktioner har optimerats för användning med pekskärm och röstkommandon eller via multifunktionsratten.

BMW Intelligent Personal Assistant har uppgraderats avsevärt och inkluderar nu två nya röster, ett nytt utseende för BMW Panoramic Vision och ytterligare assistans för föraren genom proaktiva förslag och personliga rutiner. Large Language Model (LLM)-teknik kommer också gradvis att introduceras för att möjliggöra ännu mer intuitiv röstinteraktion i framtiden.

BMW Panoramic iDrive sammanför fyra centrala element i en unik display och ett styr-/manövreringssystem. BMW Panoramic Vision projicerar information över vindrutans hela bredd, från A-stolpe till A-stolpe. Innehållet i mitten och på passagerarsidan fram kan anpassas efter personlig smak och behov. Viktig körinformation visas i förarens synfält. Och ovanför BMW Panoramic Vision kan BMW 3D Head-Up Display (om sådan finns) nu även visa integrerad navigation och automatiserad körning på vägen med djupgående utrymme. Den friskurna centraldisplayen med matrisbakgrundsbelysning är placerad i en ergonomiskt idealisk position bredvid ratten. På förarsidan möjliggör vertikalt placerade widgets snabb och direkt åtkomst till särskilt frekvent använda funktioner med hjälp av QuickSelect-teknik. Den nya multifunktionsratten fungerar som den primära fysiska kontrollpunkten. 

BMW Panoramic iDrive grundar sig på det likaledes nyutvecklade BMW Operating System X, som erbjuder omfattande möjligheter till personalisering via BMW ID, intelligent förarassistans, en mängd olika digitala funktioner, omfattande anslutningsmöjligheter med My BMW-appen och enastående framtidssäkring tack vare BMW Software Updates.

Navigationssystemet BMW Maps, som är standard, har en uppgradering för den laddningsoptimerade ruttvägledningen, plus intelligent samordnad presentation av information på BMW Panoramic Vision, Central Display och tillvalet 3D Head-Up Display. BMW Digital Key Plus kan konfigureras som standard på smartphones och smartklockor från alla ledande tillverkare. Samtidigt låser BMW Operating System X upp en mängd olika underhållningsmöjligheter på resande fot och under laddningsstopp, vilket ger kunderna inte bara musikstreamingappar som Spotify och spel i bilen med AirConsole, utan även en videostreamingapp som erbjuder Disney+, YouTube och andra internationella/många landsspecifika on-demand- och livevideoplattformar. Zoom-appen för videosamtal är nu också tillgänglig för användning.

Sjätte generationens BMW eDrive-teknik: högre effektivitet, längre räckvidd, snabbare laddning.

Sjätte generationens BMW eDrive-teknik, utvecklad för Neue Klasse, består av högeffektiva elmotorer, fundamentalt nya högspänningsbatterier med cylindriska celler och 800V-teknik. BMW iX3 50 xDrive drivs av två elmotorer som tillsammans genererar 345 kW/469 hk och 645 Nm vridmoment. Den accelererar från 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder och når en topphastighet på 210 km/h. Dess elektriska fyrhjulsdriftskonfiguration består av en omfattande uppgraderad elektriskt exciterad synkronmotor (EESM) med särskilt hög verkningsgrad på bakaxeln och en ny asynkronmotor (ASM) på framaxeln som utmärker sig genom sin kompakta design och höga kostnadseffektivitet. Kombinationen av EESM och ASM är ett bevis på BMW-gruppens engagemang för teknikneutralitet även inom elektrisk mobilitet. Drivtekniken som utvecklats för Neue Klasse minskar energiförlusterna med 40 procent jämfört med femte generationens BMW eDrive-teknik, vikten med 10 procent och tillverkningskostnaderna med 20 procent.

Det nya högspänningsbatterikonceptet med cylindriska celler för Neue Klasse gör också betydande framsteg. Energitätheten på cellnivå är 20 procent högre än med femte generationens BMW eDrive-teknik, och det nya konceptet banar också väg för en 30-procentig ökning av laddningshastigheten. De cylindriska cellerna är integrerade direkt i högspänningsbatteriet (”cell to pack”), vilket gynnar energitätheten och kostnadseffektiviteten. Dessutom är högspänningsbatteriet integrerat i fordonsarkitekturen som en strukturell komponent för att minimera vikten (”pack to open body”). Högspänningsbatteriet i BMW iX3 50 xDrive har ett användbart energiinnehåll på 108,7 kWh, vilket möjliggör en räckvidd på upp till 805 kilometer (500 miles) enligt WLTP-cykeln.

BMW Charging: korta laddningstider, premiär för V2L och V2G.

Framstegen som sjätte generationens BMW eDrive-teknik medför har också en betydande inverkan på laddningsupplevelsen. En maximal laddningshastighet på 400 kW gör det möjligt för användare att fylla sin nya BMW iX3 med tillräckligt med energi vid en 800V likströms-snabbladdningsstation för att ge upp till 372 kilometer räckvidd på bara tio minuter. 

Högspänningsbatteriet kan laddas från 10 till 80 procents kapacitet på 21 minuter.

Tack vare batterihanteringstekniken med integrerad kopplingsmatris som utvecklats helt internt av BMW Group kan den nya BMW iX3 även laddas från 400V DC-stationer. Uppgraderingar av batteriförberedelsen bidrar också till att förkorta laddningstiderna. Den nya BMW iX3 50 xDrive kan laddas med växelström (AC) på 11 kW som standard eller 22 kW[2] som tillval.

Omfattande dubbelriktade laddningsfunktioner[3] finns också tillgängliga för nya BMW iX3, vilket innebär att den kan användas som energikälla för en mängd olika tillämpningar. Funktionen Vehicle-to-Load (V2L) förvandlar nya BMW iX3 till en mobil powerbank som kan förse elektriska enheter med ström under resans gång. Vehicle-to-Home (V2H) ger den rollen av lagringsenhet för solenergi som genereras av hemmamonterade solcellssystem. Och kunder kan också ansluta sin bil till energimarknaden via applikationen Vehicle-to-Grid (V2G) och tjäna pengar på det.

Utbudet av standardmonterade och valfria laddningstillbehör har utökats avsevärt. För flexibel laddning under en resa kan kunderna använda den nya multifunktionsladdaren, som levereras med flera adaptrar för laddning och urladdning av högspänningsbatteriet. Den nya BMW Wallbox Professional (DC) möjliggör dubbelriktad laddning hemma eller på jobbet. Och BMW Charging erbjuder möjligheten till kostnadsoptimerad/solenergioptimerad hemladdning. Symboliskt för laddningsupplevelsen i denna nya fordonsgeneration är den intelligenta laddningsluckan på nya BMW iX3, som använder artificiell intelligens (AI) för att upptäcka kundens avsikt att ladda sin bil och sedan automatiskt öppnas eller stängs. Och sjätte generationens BMW eDrive-teknik gör det möjligt att se aktuell laddningshastighet och laddningskurva i My BMW-appen. Upp till tio individuella laddningskontrakt från olika leverantörer kan visas digitalt i nya BMW iX3, vilket möjliggör användning av Plug & Charge Multi Contract-funktionen.

Heart of Joy: Ren körglädje når en ny nivå.

Heart of Joy, en av fyra ”superhjärnor” i elektronikarkitekturen i Neue Klasse, tar hand om drivlina och kördynamikhantering. Denna högpresterande styrenhet ansvarar för drivlina, bromsar, energiåtervinning och styrningsfunktioner och bearbetar information upp till tio gånger snabbare än konventionella styrenheter. På så sätt utnyttjas potentialen hos elektrisk mobilitet i form av omedelbar kraftleverans, smidig kraftöverföring, smidighet, stabilitet och effektivitet till fullo.

Tillsammans med den helt egenutvecklade mjukvaruuppsättningen BMW Dynamic Performance Control beräknar Heart of Joy alla kördynamikparametrar med en ny nivå av hastighet och precision.. Varje rörelse med gaspedal, bromspedal och styrning utförs direkt och med säkerhet och precision. Den unika Soft Stop-funktionen ger den smidigaste inbromsningen som någonsin uppnåtts av en BMW är bland dess andra attribut. Dessutom optimeras effektiviteten hos nya BMW iX3 genom den integrerade hanteringen av drivlina, bromssystem och energiåtervinning. I vardagskörningen utförs 98 procent av bromsmanövrerna enbart med hjälp av återvinning, dvs. utan att friktionsbromsarna används.

”Superhjärnan inom automatiserad körning” för förarassistanssystem med ny generations teknik.

En annan högpresterande dator sammanför alla automatiserade kör- och parkeringsfunktioner i BMW iX3. Tekniken kallas BMW Symbiotic Drive och uppges ge 20 gånger högre processorkraft än konventionella styrenheter. Ambitionen är att skapa en ny körupplevelse. När föraren vill accelerera, bromsa eller styra, smälter förarens åtgärder sömlöst och intuitivt samman med AI-aktiverad programvara. Dessa förarassistansfunktioner ingår i allmänhet redan som standard i instegsmodellerna. Till exempel avaktiveras inte den automatiska farthållaren med bara ett lätt tryck på bromspedalen, utan stängs bara av när föraren bromsar hårdare. På samma sätt förblir filassistansen aktiv även efter en liten styrinsats från föraren.

Den vidareutvecklade BMW-motorvägsassistenten stöder BMW iX3-förare från det ögonblick de kör in på en motorväg tills de kör ut från den, och låter dem ta händerna från ratten under längre perioder. Funktionerna som City Assistant erbjuder inkluderar trafikljusdetektering, där bilen automatiskt stannar och sedan kör iväg igen.

Ny elektronikarkitektur med fyra ”superhjärnor”.

Det nya digitala nervsystemet består av en kabelhärva uppdelad i fyra zoner. Detta minskar vikten med 30 procent jämfört med den teknik som använts tidigare och möjliggör cirka 600 meter mindre kablage. En annan ny funktion är digitala ”smarta eFuses”, som ersätter klassiska säkerhetssäkringar. De möjliggör intelligenta strömlägen för olika fordonstillstånd vilket bidrar till att förbättra bilens totala effektivitet.

Med sina fyra superhjärnor och starkt uppkopplade mjukvaruplattformar är BMW iX3 ett verkligt mjukvarudefinierat fordon och exceptionellt väl rustat för framtiden. Dessutom utgör den nya elektronikarkitekturen grunden för mångfacetterade förbättringar i nätverket mellan BMW iX3 och My BMW-appen. Denna nya kvalitetsnivå när det gäller integration ger nya upplevelser och har betydande potential för framtida innovationer.

Publicera kommentar