Porsche firar 75 år på svenska marknaden

Porsche i Sverige fyller 75 år. Generalagenturen säkrades våren 1950 efter korta förhandlingar mellan Scania-Vabis och Porsche-Konstruktionen. Den första bilen, en handbyggd Porsche 356 Coupé, importerades den 11 maj samma år. Sverige blev därmed en av de första exportmarknaderna i världen för Porsche. 

Den 4 februari 1950 skickade Scania-Vabis AB i Södertälje ett brev till Porsche-Konstruktionen GmbH i Gmünd, Österrike. Rubriken var ”Betr. Generalvertretung für Schweden” och budskapet var lika kort som tydligt: Scania-Vabis anmälde sitt intresse om att få bli generalagent för Porsche i Sverige. Förhandlingar via brev och telefax vidtog och man uppnådde snabbt en överenskommelse. Den 11 maj 1950 importerades en den första bilen i form av en handbyggd elfenbensvit Porsche 356 Coupé med aluminiumkaross till Sverige. Det gör landet till en av de första exportmarknaderna i världen för Porsche, och innebär samtidigt att Porsche i Sverige fyller 75 år under 2025.

Det nystartade och för den tiden exotiska sportbilsmärket Porsche etablerades snabbt i Sverige. Den unga importören fick medvind av framgångar inom motorsport, samtidigt bidrog en stark ekonomi och välutvecklad infrastruktur till att landet omgående blev en viktig exportmarknad för Porsche. Att Porsche genom bilhistorien haft en speciell plats i svenskarnas hjärtan visas av att Sverige periodvis varit ett av världens mest Porsche-täta länder, har en av världens största klubbar för Porsche-entusiaster, Porsche Club Sverige, och uppvisar en stadig försäljningsökning över tid. De senaste 15 åren har försäljningen ökat varje år och under förra året registrerades över 3 460 Porsche. Det totala beståndet i Sverige ligger numera på drygt 35 000 bilar. De klassiska modellserierna 911 och 718 bidrar till framgångarna, men också ökad försäljning av laddhybrid-versionerna av Cayenne och Panamera, samt de helelektriska modellerna Taycan och Macan. Helelektriska bilar och plug-in hybrider utgör ca 70 procent av försäljningen på den svenska marknaden.

− Vi på Porsche Sverige och inom återförsäljarnätverket är naturligtvis väldigt stolta och glada över att få vara med och bidra till framgångarna och den fortsatta resan för Porsche i Sverige, säger Anders Boqvist, märkeschef Porsche Sverige.

− Vi på Porsche Sverige och inom återförsäljarnätverket är naturligtvis väldigt stolta och glada över att få vara med och bidra till framgångarna och den fortsatta resan för Porsche i Sverige, säger Anders Boqvist, märkeschef Porsche Sverige. Samtidigt är vi ödmjukt tacksamma inför att vi är en liten del av en stor Porsche-familj, jag tänker både på de svenska kollegorna vars arv vi förvaltar, och på våra tyska kollegor som varje dag gör ett oerhört jobb med utvecklingen av de fantastiska modeller vi får vara med om att lansera.

Den tyska sportbilstillverkarens svenska 75-årsjubileum kommer att uppmärksammas under året både i media och på event. Dessutom kommer jubiléet uppmärksammas på årsdagen den 11 maj med lokala event för entusiaster, fans och kunder hos Porsche Center och Porsche Service Center över hela Sverige. 

Publicera kommentar