Ny batteriteknik, solid state, testas på väg av Mercedes-Benz
Mercedes-Benz har nu börjat med vägtester med en helt ny solid-state-batteriteknik. Ett batteri utan flytande elektrolyt. Den nya tekniken sägs ge upp till 25 % mer energi med samma storlek på batteriet. Dessutom går laddning mycket snabbare. De nya batterierna testas nu i en modifierad EQS.

Solid-state-batterier anses av många vara framtiden för elbilar. De ger högre energitäthet, förbättrad säkerhet och upp till 25 % längre räckvidd jämfört med dagens batterier. Dessutom går de betydligt snabbare att ladda. Tekniken bygger på att man använder en fast elektrolyt i stället för en vätska. Det gör dem också mindre känsliga för temperaturskillnader. Man talar om ett energiinnehåll på upp till 450 w/kg.
I samarbete med Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP) som bygger Mercedes F1 motorer, och den amerikanska batterispecialisten Factorial Energy, har man utvecklat och patenterat en batterilösning som nu testas i en modifierad EQS. Det nya batteriet har ett speciellt hölje som aktivt hanterar expansion och sammandragning av det fasta materialet när batteriet laddas och laddas ur.
– Att få vara först med att skapa ett solid-state batteri som används i en produktionsbil är stort. Det är ett historiskt genombrott i e-mobilitet och visar att tekniken gått från laboratoriet till verkligheten. Det säger Siyu Huang, vd och grundare av Factorial Energy i USA.

Det första prototypbatteriet integrerades i en EQS i slutet av 2024, och vägtester inleddes i februari 2025. Testfordonet förväntas ha en räckvidd på över 100 mil vilket är 25 % mer än samma bil med ett traditionellt batteri med samma vikt och storlek.
Publicera kommentar