Toyota utvecklar vätgastekniken, lanserar nya förbränningsmotorer och en bred satsning på batterielbilar

Toyota har haft en stor framtidskonferens i Bryssel, Toyota Kenshiki. Där fick jag ett samtal med Paquet Thiebault, som är vice vd för Toyota Europa och ansvarig för Toyotas bränslecellsverksamhet. Han är övertygad om att Toyotas tredje generation bränsleceller kommer att öka intresset för vätgas som energibärare, framför allt i större bilar och tyngre fordon.

VD och styrelseordförande Toyoyta Europe Matt Harrison

– Vi har precis lanserat vår tredje generation bränsleceller och de ger 20% längre räckvidd för samma storlek och det till ett pris som är hälften av priset för dagens bränsleceller, förklarar Paquet Thiebault. Och det med en ökad livslängd där de i en personbil klarar 100.000 mil.

Paquet Thiebault, vice vd för Toyota Europa och ansvarig för Toyotas bränslecellsverksamhet.

Han tillägger att han idag ser en möjlighet att ge en fullastad 40 tons lastbil en räckvidd på 60 mil mellan tankningarna och en tankfyllning ska klaras på 8 min. Dessutom lämnar en bränslecellslösning mer plats för nyttolast då batterier till en tung lastbil väger mycket mer än bränsleceller och vätgastankar.

Matt Harrison, koncernchef på Toyota Motor Europe, berättar om möjligheterna med Toyotas tredje generation bränsleceller under Toyota Kenshiki i Bryssel.
Yushihiro Nakata, VD och styelseordförande Toyota Europe, talar om satsningar på flera nya eldrivna bilar med batterier som energibärare. Bilen på bilden är nya C-HR+.

Han berättar samtidigt om en utveckling mot olika typer av bränsleceller för tunga fordon kontra lättare fordon. 

– En lastbil behöver en bränslecell som har lång livslängd och ger en kontinuerlig tillförsel av ström, medan en personbil behöver kortare toppar av kraft för snabba accelerationer, säger han. Vi räknar med att kunna nå en livslängd på 30.000 timmar för våra bränsleceller i en tung lastbil. Vill vi öka prestanda i personbil kan vi göra det med två bränsleceller och/eller ett batteripaket.

Vi pratar lite om batterier kontra bränsleceller och den stora skillnaden är att bränslecellen producerar elen genom att låta luftens syre förenas med den lagrade vätgasen från bilens tankar. Batterier har istället stora mängder energi lagrade och kan därmed frigöra mer energi momentant. Därför är en lösning med ett batteripaket i kombination med bränsleceller en lösning för att öka prestanda.

– Vi har en mindre batteripaket i Mirai, framför allt för att ta tillvara energin vid retardation, förklarar Paquet Thiebault.

Ett annat sätt att momentant frigöra mycket energi vid acceleration är att använda sig av kondensatorer. Det är något Morgan var inne på i sitt Lifecar-projekt.

Är det ett alternativ att köra en förbränningsmotor på vätgas istället?

– Vi utvecklar även den tekniken och ser stora möjligheter även där, svarar Paquet Thiebault.

Går det att nå samma effekt och hållbarhet med en förbränningsmotor som drivs med vätgas som med en förbränningsmotor som drivs med fossila drivmedel som diesel eller bensin?

Yushihiro Nakata, VD och styelseordförande Toyota Europe, talar om satsningar på vätgas och andra CO2-neutrala drivmedel

– Jag skulle säga att det är möjligt att nå samma effekt men man behöver i så fall en större cylindervolym och ett högre laddtryck från turbon eller liknande teknik. Vad gäller hållbarhet så vet vi mindre ännu så länge, men, ja, det bör gå.

Vilket är det mest energieffektiva sättet att använda vätgasen?

– Det beror lite på körningen. Det gäller att utnyttja drivlinan i den mest energieffektiva typen av körning och där är definitivt vår nya bränslecell mer energieffektiv än de förbränningsmotorer för vätgas vi har idag och inget pekar på en utveckling där förbränningsmotorn når den energieffektiviteten vi har med bränslecellerna.

Är vätgas framtidens drivmedel?

– Vi ser flera möjligheter för framtidens transportsystem och personliga mobilitet, svarar Paquet Thiebault. Huvudspåret är eldrivna fordon med batterier eller vätgas som energibärare, eller en kombination. Båda teknikerna kan verka parallellt, vilket ger möjlighet att optimera tekniken för rätt fordon och rätt körning, samtidigt som nätverket för eldistribution inte belastas lika hårt momentant. Medan infrastrukturen byggs upp ser vi vår hybridteknik om nyckeln för att snabbt minska koldioxidutsläppen och därmed kunna nå klimatmålen.

– Vi har inte släppt förbränningsmotorn, ler han. Vi lanserar faktiskt två nya förbränningsmotorer här och nu. Motorer som redan från start är designade för att kunna köras på koldioxidneutrala drivmedel som syntetiska- och biodrivmedel samt vätgas. De kommer även att vara en viktig del i våra hybridsystem. Nyckeln är modern teknik för låg förbrukning, låg vikt och ett kompakt format. Först ut är en 1,5 liters- och en 2,0-liters fyrcylindrig motor.

Det tycks ändå som att Toyotakoncernen nu övertygats om att elbilar med batterier är en stor del av framtidens personliga mobilitet. Toyota lanserar nu tre nya elbilar med batterier, nya bZ4X, Urban Cruiser och C-HR+, och lovar totalt sex nya till 2026. Lexus lanserar en ny, RZ, och lovar totalt 15 nya elbilar med batterier som energibärare till 2026.

Publicera kommentar