post

Några kallar dem crossovers, några säger små SUV:ar. Oavsett vilket så är de kompakta fyrhjulsdrivna och höjda kombimodellerna lite av bilvärldens guldkalvar för tillfället. Lexus följer upp sin bränslesnåla hybrid-SUV RX 450h med nya NX 300h. I princip samma koncept men i mindre format.

wmmSN Lexus NX 300 h 25

wmmSN Lexus NX 300 h 27,2Lexus hybridlösning har flera tilltalande fördelar där den viktigaste är möjligheten att få tillgång till trafiksäkerheten som fyrhjulsdrivningen betyder utan att det kostar så mycket i bränsle eller bidrar med så mycket koldioxid till atmosfären. Bakaxeln är eldriven och det betyder att man slipper en stor del av energiförlusterna i drivlinan. Faktum är att den fyrhjulsdrivna modellen inte drar mer bränsle än den med enbart framhjulsdrivning, och det är dryga halvlitern bensin per mil enligt bränsledeklarationen. Riktigt bra för en fyrhjulsdriven SUV med 197 hk.

Framaxeln drivs med både förbränningsmotor och elmotor monterade tillsammans med en generator i ett paket där ett antal planetväxlar gör det möjligt att köra på enbart el, enbart bensin eller båda tillsammans. Planetväxlarna fungerar som en steglös automatlåda, men Lexus har också lagt till möjligheten att växla bilen i steg med hjälp av paddlar på ratten. Generatorn laddar batteriet till bilens vanliga 12-volts system och fungerar som startmotor. Elmotorn används både för att driva bilen och som generator för laddning av batterierna till hybridsystemet.

wmmSN Lexus NX 300 h 24Resultatet är att man i normalläget kör bilen med den steglösa automaten. Lättkört och bränslesnålt, men kanske inte så kul. Väljer man att växla manuellt får man en känsla av att köra en bil med dubbelkopplingslåda som också växlas med paddlar. Lexus har kryddat anrättningen med ett syntetiskt ljud som får det att låta som om man kör en hyffsat trimmad fyrcylindrig bensinmotor med rätta avgasljudet. I vart fall inne i bilen.

Även den bakre elmotorn fungerar som generator och tar tillvara energin vid inbromsning för att lagra den som elektricitet i bilens batterier. Den används sedan som extra kraft vid acceleration, eller som enda kraft vid mycket korta, ett par km, körningar på enbart el. Bilen finns som enbart framhjulsdriven, men tillägget för fyrhjulsdrivning är endast 12.000:-, så vi kan egentligen inte se ett enda skäl att inte välja den fyrhjulsdrivna versionen.

Den sammanlagda effekten som kan tas ut är 197 hk och det räcker för en acceleration 0-100 under tio sekunder. Vid acceleration, oavsett underlag, uppträder bilen mycket stabilt.

wmmSN Lexus NX 300 h 5

Hur är då den här teknikstinna anrättningen att köra? Ja, vi kan omedelbart konstatera att bilen inte har samma målgrupp som Mercedes G-wagen eller Jeep Wrangler. Bakom ratten har man ingen direktkontakt med drivlinan. Allt styrs av bilens dator. Det är ett bekvämt, bekymmersfritt och energieffektivt system som mycket väl kan köras både hårt, snabbt och i terrängen. Det senare ska dock tas med en nypa salt. Bilen har inte ens 20 cm markfrigång så det får inte bli för ojämnt. Däremot är drivlinan effektiv med en differential i framaxeln som är låst vid låga hastigheter och öppnar upp i takt med att hastigheten ökar. Den har också en funktion där kraften läggs över på ytterhjulet i en kurva för att ge bättre vägegenskaper och snabbare styrrespons, något som också förklarar den extrema stabiliteten.

wmmSN Lexus NX 300 h 15

wmmSN Lexus NX 300 h 14Bilen är med andra ord effektiv när det gäller att få ner kraften i backen. En bra dragbil med reservation för den relativt dåligadragvikten på 1.500 kg. Den provkörda bilen, F Sport, har ett aktivt chassi som går att ställa in efter körstil. Bilen får verkligen bra vägegenskaper i sportläget, men den där verkliga sportbilskänslan vill inte infinna sig även om det går undan. En vanesak, definitivt. Jag har svårt att få den rätta känslan i nedväxlingarna inför, och uppväxlingarna efter, en kurva, men med tiden hittar jag en vägvinnande körstil där bilen är imponerande följsam.

wmmSN Lexus NX 300 h 20

Kort sagt ingen annan bil liknar Lexus-hybriderna. Det är mycket teknik förpackat i ett designskal med hög säkerhet och hög komfort men bilen är i ärlighetens namn byggd för vägen. Det här är inte en bil man tar ut i terrängen i onödan. Visst, man kan dra loss ett hästsläp som står parkerat på en blöt gräsmatta eller dra upp en båttrailer. I de här lägena är det höga vridmomentet i elmotorerna en verklig tillgång. Man kan smyga igång oerhört försiktigt och med maximal kraft redan från start.

wmmSN Lexus NX 300 h 19

Låser man axlarna så att de driver maximalt båda två, som att låsa mittdifferentialen i en bil med traditionell fyrhjulsdrivning, får man tack vare det maximal drivning på tre hjul eftersom den främre differentialen är låst från start. Antispinnsystemet ser till att lägga drivkraften på det bakhjul som har bäst fäste.

Baksätets ryggstöd kan fällas från lastutrymmet, Lexus använder elmotorer, vilket betyder att de även kan resas igen från lastutrymmet.

Baksätets ryggstöd kan fällas från lastutrymmet, Lexus använder elmotorer, vilket betyder att de även kan resas igen från lastutrymmet.

Lexus siktar uppenbarligen inte på köparna av klassiska fyrhjulsdrivna bilar med stegram och mekaniska spakar till det mesta. Vilka siktar man på då? Jo, handelsresande som vill visa upp en miljöprofil, gillar teknik och ser fyrhjulsdrivningen som viktig väljer den här bilen. Det finns faktiskt inte så mycket att välja på där fyrhjulsdrivningen är så rumsren att den inte kostar mer i bränsle. Den lilla viktökningen som fyrhjulsdrivningen bidrar med i Lexus NX 300h är bara 70 kg, och den kompenseras genom att mer energi kan tas till vara då båda elmotorerna fungerar som generatorer för batterierna.

Den designintresserade och teknikintresserade har mycket att njuta av i Lexus. Allt från Mark Levinsson Surround System till automatisk styrning av stötdämparnas dämpning med hjälp av tryckluft. Nu kan de justeras i 30 inställningsnivåer och det hela styrs av sensorer som känner hur bilen körs och på vilket underlag. Systemet möjliggör också att man i vissa utrustningsnivåer, som F Sport, kan få en bild av g-krafterna på bilens display. Hastighet och navigation

En välutrustad bil betyder en väldig massa knappar. Det gäller att lära sig vad varje knapp betyder då de här sitter ganska lågt på panelen mellan ratten och mittkonsolen.

En välutrustad bil betyder en väldig massa knappar. Det gäller att lära sig vad varje knapp betyder då de här sitter ganska lågt på panelen mellan ratten och mittkonsolen.

visas på head up display i synfältet framför föraren. Bilens navigation och andra inställningar görs med en track-pad på mittkonsolen som också är klickkänslig. Den ultimata njutningen för tekniknörden är nog ändå den trådlösa laddningen av mobiltelefonen som också kopplas upp trådlöst för att hanteras på bilens display. Säkerhet i all ära men mest en teknikmanifestation. Då är kamerorna som visar allt runt bilen en viktigare sak för både säkerhet och smidigare hantering i trånga utrymmen.

När det gäller säkerheten så finns det mesta vad gäller både passiv och aktiv säkerhet. Åtta krockkuddar tar hand om passagerare och förare om något händer. Skulle någon oförsiktig fotgängare missa den iögonfallande grillen så tar motorhuvens energiabsorberande struktur hand om den olycklige så varsamt som möjligt. Bilen håller avståndet med aktiv farthållare som stannar bilen om den framför stannar. Är man på väg att lämna körfältet utan att blinka varnar bilen först för att sedan hjälpa till att styra tillbaka.

Hellre steglöst vred för inställning av instrumentbelysningen. Här är Lexus lösning med knappar och en nollställning av tripen under ratten till vänster. Onödigt komplicerat.

Hellre steglöst vred för inställning av instrumentbelysningen. Här är Lexus lösning med knappar och en nollställning av tripen under ratten till vänster. Onödigt komplicerat.

Även head up displayen sköts med en rad knappar vid sidan av ratten.

Även head up displayen sköts med en rad knappar vid sidan av ratten.

För den som tycker teknik som inte syns är tilltalande kan vi också berätta att Lexus har en ovanlig förbränningsmotor som körs enligt något som kallas Atkinson-cykeln. Man har tagit tillvara tekniken som uppfanns av engelsmannen James Atkinson i ett försök att går runt patenten bakom Otto-motor. Allt är förenklat så att man med variabla ventiler kan få kortare kompressionstid och längre expansionstid, vilket ger bättre energieffektivitet. Kort beskrivet fungerar det så att insugsventilerna står öppna längre än vad som är normalt. Resultatet blir att en del av den insugna blandningen trycks tillbaka ut i insugningsröret innan ventilen stänger. Kolvens arbetsslag ger en högre grad av expansion jämfört med den insugna luftmängden. Det ger högre verkningsgrad i relation till inmatat bränsle men lägre litereffekt.

wmmSN Lexus NX 300 h 26

”Fyrhjulsdrivning, går det att kombinera med eldrivning? Frågan är intressant. Elmotorer är idealiska för terrängkörning med ett högt vridmoment på låga varv, men det går inte att komma ifrån att vadning med elbil känns lite riskabelt.”

Baksätet är fällbart 40/60. Det kan fjärrfällas från lastutrymmet som är ganska rymligt för att vara en kompakt-SUV, men långt ifrån lika rymligt som exempelvis i en Volvo V70. Hög lasttröskel.

Baksätet är fällbart 40/60. Det kan fjärrfällas från lastutrymmet som är ganska rymligt för att vara en kompakt-SUV, men långt ifrån lika rymligt som exempelvis i en Volvo V70. Hög lasttröskel.

Mittkonsolen är sober med trackpad som också kan klickas samt inställning av motorstyrning. Växelväljaren har läge framåt, bakåt och manuell växling.

Mittkonsolen är sober med trackpad som också kan klickas samt inställning av motorstyrning. Växelväljaren har läge framåt, bakåt och manuell växling.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *