Ny generation av Nissan Leaf, pionjären bland elbilar
Helt nya Nissan LEAF markerar ett avgörande nästa steg i utvecklingen av den ikoniska elbilen, som var en pionjär på marknaden. Nissan var bland annat pionjärer ed sin ”one pedal” för acceleration och retardation till stopp med samma pedal. Med DC-snabbladdning (upp till 150 kW) kan nya LEAF ladda upp till 417 km* räckvidd på endast 30 minuter. På motorväg ger den över 330 km räckvidd vid 130 km/h, och tack vare snabb laddning kan resor på upp till 800 km genomföras med minimala tidsskillnader jämfört med en bil med förbränningsmotor.

Nya LEAF är konstruerad för att underlätta för EV-användning och integreras sömlöst i det bredare elektriska ekosystemet. Den erbjuder en kompromisslös körupplevelse med en utökad räckvidd (upp till 604 km), förbättrad laddhastighet (upp till 417 km på 30 minuter) och en uppsättning teknologier som gör både körningen och elbilsägandet enklare och mer givande.
Sedan premiären 2010 har Nissan LEAF sålts i närmare 700 000 exemplar globalt och har därmed säkrat sin plats i historien som världens första elbil för massmarknaden. Nu inleds ett nytt kapitel – med en modell som är omdesignad och vidareutvecklad för att möta moderna elbilskunders behov, samtidigt som den behåller sin image som innovativ pionjär.

Aerodynamisk design för en ny elbilsera
Designad på Nissans globala designstudio i Atsugi, Japan, presenterar nya LEAF en stilren siluett som ger ännu bättre aerodynamik. Med ett luftmotståndskoefficient på bara 0,25 optimerar den slimmade designen luftflödet för att förbättra både prestanda och räckvidd.
Infällda dörrhandtag, flytande taklinje, heltäckande underrede och skulpterade ytor skapar en modern strömlinjeformad profil, medan signaturbelysningen fram och bak understryker bilens identitet.

Trots sin kompakta exteriör – perfekt för stadskörning, parkering och manövrering i trång miljö – sägs nya LEAF erbjuda ett rymligt interiört utrymme anpassat efter moderna familjers vardagsliv. Med en unik bagageutformning erbjuder nya LEAF 437 liter VDA lastutrymme. Åtkomst till bagaget förenklas med tillvalet eldriven baklucka, och vissa versioner har även takrails för montering av taklastbågar.

LEAF erbjuds med sju uttrycksfulla exteriöra karossfärger, inklusive den unika turkosa färgen Luminous Teal. Interiören kan fås i svart eller vitt med lila detaljer.
Samtliga fälgalternativ är optimerade för aerodynamik och en djärv visuell framtoning – från 18’’ lättmetallfälgar med 195-däck i basutförandet till 19’’ fälgar med 235/45 R19-däck i toppversionen. 18’’ designen har ett subtilt mönster som refererar till ”Ni-San”, vilket också återfinns i 3D-baklyktorna.

”Med nya LEAF har vi skapat ett förfinat uttryck gällande EV-design – självsäkert och modernt, men med tydlig Nissan-DNA. Dess aerodynamiska siluett, karakteristiska ljussignatur och utformade interiör är en direkt spegling av vad europeiska EV-förare värdesätter – inte bara funktion, utan även form och känsla.” säger Giovanny Arroba, Vice President Nissan Design Europe.
Kör längre, ladda smartare
Två batterialternativ erbjuds, båda med utmärkt räckvidd och verklig användbarhet:
Batteri | Användbar kapacitet | WLTP-räckvidd |
Standard räckvidd | 52 kWh | Upp till 436 km* |
Förlängd räckvidd | 75 kWh | Upp till 604 km* |
*Slutlig homologering pågår.

Intelligent batterivärmehantering säkerställer snabb, konsekvent laddning i varierande temperaturer och samarbetar med Google Maps ruttplanerare för att automatiskt värma upp batteriet inför laddning – för optimal prestanda.
Med Vehicle-to-Load (V2L) kan du använda bilen som kraftkälla till externa enheter – exempelvis vattenkokare, lampor eller elgrillar under camping. Med en adapter kan du få ut upp till 3,6 kW.
LEAF är även redo för framtidens Vehicle-to-Grid (V2G), vilket innebär att bilen i framtiden kommer kunna skicka tillbaka el till elnätet, för lägre elkostnader och ett mer hållbart energisystem. V2G är en teknik där Nissan var pionjärer med CHAdeMO.
http://tankesmedjantrafik.se/2023/06/13/v2g-installerat-i-kopenhamn-2016/
”Nya LEAF speglar vårt engagemang för att erbjuda elbilar som överträffar förväntningarna – inte bara i räckvidd, prestanda och teknik, utan även i hur väl de integreras i kundernas vardag,” säger Clíodhna Lyons, Region Vice President, Product and Services Planning, Nissan AMIEO.
Körning med avancerad kontroll
Nya LEAF kombinerar intelligenta förarassistanssystem med engagerande EV-prestanda. Bilen byggs på CMF-EV-plattformen (delas med Nissan Ariya) och har MacPherson-fjädring fram samt multilänk bak för komfort, balans och kontroll. Den är bl.a utrustad med:
- ProPILOT Assist med Navi-link som anpassar farten efter kommande kurvor och hastighetsbegränsningar
- e-Pedal Step och justerbar regenerativ bromsning för smidig enpedalskörning
- 3D 8-punkts Around View Monitor och realtidsvisualisering av omgivningen
- Osynlig motorhuv-vy och bred frontvy för bättre sikt i trånga utrymmen
- Standard säkerhetsfunktioner som adaptiv farthållare, körfältsstyrning och trötthetsvarningssystem.
Sömlös teknik för vardagen

LEAF är konstruerad för att underlätta vardagen med:
- Google built-in: Maps, Assistant och Play Store på dubbla 14,3’’ skärmar
- Röststyrd navigering, klimat och media – samt synkning med personliga appar
- Appen NissanConnect Services ger fjärråtkomst till batteristatus,laddning, temperatur i kupén, ruttplanering m.m.
- BOSE® Personal® Plus-ljudsystem med högtalare i förarstolens nackstöd
Med trådlösa ”over the air” uppdateringar och enhetlig åtkomst erbjuder LEAF en framtidssäkrad teknikupplevelse från start.
Producerad i Nissans EV36Zero-anläggning i Sunderland
LEAF byggs i Sunderland, Storbritannien – en av Europas mest avancerade EV-fabriker. Som första modell under EV36Zero-initiativet stödjer den ett integrerat EV-ekosystem med förnybar el och lokal batteriförsörjning.
Förbeställningar öppnar under hösten 2025, och de första leveranserna sker våren 2026.
Publicera kommentar