Pippigul elbil för nostalgiker och bilälskare
Vi behöver framtidstro. Vi behöver glädjeämnen och smarta lösningar som höjer livskvaliteten. Det är inte alltid som lyx och spetsteknologi är det viktigaste i vår värld. Det finns inget viktigare än den sanna glädjen. I bilvärlden handlar det just nu om en eldriven klargul retrobil. Ett utropstecken i en värld där de flesta bilarna idag är svarta, mörkgrå eller grå.


Det fanns en tid då välden översvämmades av små Renaulter. Från 1972 till 1996 såldes det 9,5 miljoner Renault 5, en bil som kunde vara allt från enklaste möjliga framhjulsdrivna vardagstransport med runt 50 hk till rallyversionen med cirka 350 hk, bakhjulsdrivning och mittmotor. I Sverige kallades de tuffaste R5:orna för stålmusen.
Nu har fransmännen kommit på att man kan använda sina historiska modeller som dragplåster för nylanseringar av retromodeller.


Jag kan höra de belåtna skrattsalvorna i styrelserummet när projektledaren i sitt anförande pekar på att det där med retromodeller är något kineserna har svårt att möta. Ingen i Europa har en aning om hur en kinesisk bil såg ut på 70-talet, men alla har sett en Renault 5 och de allra flesta har någon gång åkt i en eller kört en.
Renault 5 E-Tech är senaste eldrivna modellen från Renault. En kompakt halvkombi med räckvidd och snabbladdning som inte är marknadsledande men ändå fungerar utmärkt för de allra flesta. Bilen är inte ett tekniskt underverk, men väl en fullträff när det gäller design och nostalgifaktor. En rolig bil ur många aspekter. De glada färgerna och en design som hämtat nära nog all inspiration från 70-talets R5:or sprider faktiskt glädje.
En som åtminstone borde lyfta ett snett leende är millenieskiftets miljöbilsdebattör Per Kågeson, som i publikationer och debatter förde fram tesen att morgondagens bilar måste vara lätta och kunna drivas med förnybara drivmedel. Han uppskattar inte de allt tyngre elbilarna.


Kågeson såg gärna att bilarna väger under ett ton, men dit når inte riktigt R5 E-Tech. Den lättaste R5 E-tech har en tjänstevikt på strax under 1,5 ton och det tack vare en helt ny elbilsplattform. Den provkörda bilen har det stora batteripaketet på 52 kWh, vilket betyder en räckvidd på 41 mil enligt WLTP-standarden. Motorn har en effekt på 150 hk medan den enklaste versionen har en motor på 120 hk, ett batteri på 40 kWh och en räckvidd på 31 mil, WLTP.
Resultatet är en pigg stadsbil med mycket bra vägegenskaper tack vare den låga tyngdpunkten och jämna viktfördelningen då batterierna sitter i golvet. Åkkomforten är riktigt bra tack vare en lång hjulbas och påkostade stolar samt låg ljudnivå.
Ett favoritord bland marknadsförare är körglädje och det betyder normalt sett att det går att köra fort med bilen, vilket det till viss del gör även med R5 E-Tech, men här ligger framför allt körglädjen i att bilen är oerhört smidig och lättkörd men också i det fräcka utseendet och åkkomforten. Bagageutrymmet är rimligt stort, 326 liter, men baksätet är inte speciellt rymligt även om bilen är registrerad för fem personer. Den stora nackdelen med R5 E-Tech är ändå den låga släpvagnsvikten. Bilen får bara dra 500 kg.
Bilen kan laddas med 11 kW växelström, vilket är hemmaladdning från elnätet, eller snabbladdning med 80 kW (modellen med lilla batteriet) respektive 100 kW för den med det stora batteriet. Priserna sträcker sig från 350 000:- till dryga 400 000:-.


Laddkapacitet och räckvidd räcker gott och väl till för de allra flesta av oss. Dagligt pendlande på 10 mil till jobbet plus lite handlande är inga problem och de flesta av oss väljer att ladda bilen hemma med en wallbox då det är betydligt billigare än att snabbladda längs vägen.
En viktig fördel med R5 E-Tech är att den fungerar med både V2L och V2G. V2L står för Vehicle to Load och betyder att man kan koppla den mot ganska kraftiga 220-volts aggregat och på så sätt exempelvis värma en sommarstuga eller driva en häftig musikanläggning med bilens batterier. Med V2L kan man ta ut så mycket som 3,7 kW från batterierna i bilen. V2G står för Vehicle to Grid. En teknik som gör det möjligt att ladda bilen när elen är som billigast och sälja el när den är som dyrast samtidigt som det stabiliserar elnätet och minska behovet av planeringsbar elproduktion. I stor skala betyder det här minskat behov av fossil elproduktion och kärnkraft.

Fakta. Renault 5 E-TECH
Motor: Elmotor med 40 alternativt 52 kWh batteri.
Växlar: Steglös automat, framhjulsdrivning.
Räckvidd: upp till 312/410 km (WLTP), 40/52 kWh batteri.
Snabbladdning: 80/100 kW, 40/52 kWh batterier, 15–80 procent på cirka 30 minuter (modeller med 52 kWh batteri), uppgivet vid bästa förhållanden.
Ombordladdare: 11 kW växelström.
Toppfart: 150 km/tim.
Effekt: 120/90 alternativt 150/110 hk/kW.
Vridmoment: 225 alternativt 245 Nm.
Acceleration: 0–100 km/tim på 9,0/8,0 sek (90/110 kW).
Tjänstevikt: 1 456 till 1 534 kg.
Max släpvagnsvikt: 500 kg.
Längd/bredd/höjd: 392/177/149 cm.
Markfrigång: 14,5 cm.
Vändcirkel: 10,3 m.
Ekonomi/miljö
Pris från: 349 900 kronor (Evolution120 hk 40 kWh), som provkörd (Techno 150 hk, 52 kWh) 399 900 kronor.
Privatleasing från: 3 290 kronor/mån.
Skatt/år: 360 kronor.
Förmånsvärde ca: 4 000 kronor/mån.
Garantier: Nybil 2 år (obegränsad körsträcka) 3 år max 10 000 mil, batteri 8 år eller 16 000 mil (70% resterande effekt), rostskydd 12 år, lack 3 år.
Förbrukning: från 14,5/14,9 kWh/100 km (WLTP).
Koldioxidutsläpp: 0 g/km.
Komfort/lastutrymme
Bagageutrymme: 326 l (uppfällt baksäte till ryggstödets höjd) 1 106 liter (fällt baksäte hela höjden) + 41 liter fack under bagagegolvet.
Värmepump: Standard.
Pekskärm: 10,1 tum standard, från techno inkl OpenR Link. Google built in inklusive navigeringspaket (Google Maps och Google Assistant) kostnadsfritt i 5 år och infotainmentpaket (Google Play) med 3 GB (gäller i 6 månader).
Multimedia: Android Auto och Apple CarPlay standard.
Parkeringsradar bak: Standard.
Autobroms, nödbroms, filbytesvarning m.m. : Standard.
+
Förarmiljö
Nostagieffekt
Energieffektivitet
–
Låg dragvikt (500 kg)
Högsta laddkapacitet 100 kW
Trångt i baksätet
Publicera kommentar