Polestars flaggskepp, en fyrsitsig GT-bil
EN GT-bil är historiskt sett en bil med lång motorhuv, kraftfull V8 eller V12, bakhjulsdrivning och högsta komfort för två personer. Mer av en lyxig och snabb långresebil än en sportbil. Nu vänder det svenska elbilsmärket Polestar upp och ner på den traditionen genom att lansera Polestar 5, en fyradörrars prestanda-GT. Bilen har sitt ursprung i Precept-konceptet, som först presenterades 2020 som ett uttryck för företagets framtida design-, teknik- och hållbarhetsvision. Polestar 5 representerar nu fullt ut denna vision i produktionsform.

Michael Lohscheller, Polestars VD, säger:
“Polestar 5 tar framtiden in i nuet. Vår vision för Polestars design, teknik och hållbarhetsinriktning är inte längre bara en dröm – den är en verklighet som våra kunder nu kan köpa. Med sin rena skandinaviska design, avancerade plattform, kraftfulla motorer, sofistikerade chassi, banbrytande teknik och medvetet hållbara material är Polestar 5 en ledstjärna för branschen och den perfekta flaggskeppsmodellen för Polestar.”
Design

Polestars design-team har med minimala förändringar fört över konceptbilen Precept till produktion och skapat en fem meter lång GT-bil med modern, minimalistisk formgivning utan onödiga utsmyckningar. Flygindustrin har varit en central inspirationskälla, vilket märks på de strama ytorna som sträcks över en aerodynamisk, vingformad profil med Kamm-inspirerat bakparti.
Den låga fronten, som inkluderar SmartZone (först introducerad på Precept), flankeras av Polestars karaktäristiska strålkastare i dual blade-design med Pixel LED-teknik som standard. Förhållandet mellan hjul och motorhuvens linje är ovanligt tätt, vilket möjliggjorts av bilens avancerade plattform och den för segment helt unika framhjulsupphängningen. Blanksvarta eller skuggfärgarde paneler längs dörrarnas nedre del minskar den visuella höjden på den 142 cm låga bilen, medan det övre glaspartiet följer den vingformade profilen och den slanka taklinjen.
Polestar 5:s unika form har skapats utan att kompromissa med utrymmet i baksätet genom att flytta den bakre takbalken längre bak, bakom passagerarnas huvuden, och använda digital backspegel samt virtuellt bakfönster, som på Polestar 4. Polestar 5 har dessutom det största panoramaglastaket hittills på en Polestar – över 2 meter långt och 1,25 meter brett – vilket ger baksätespassagerarna en ljus och rymlig känsla.
Bakpartiet har en specialdesignad aerodynamisk ljusramp med ventilerade detaljer och integrerad diffusor som förbättrar luftflödet. Tack vare ramlösa sidorutor i linje samt infällbara dörrhandtag uppnår Polestar 5 Dual motor en luftmotståndskoefficient (Cd) på endast 0,24.
Polestar 5 erbjuds i sex olika färgalternativ, inklusive två matta lacker: Storm, en kraftfull, mörkgrå nyans och Magnesium, en ljus, silvrig finish.
Polestars chef för exteriördesign, Nahum Escobedo, säger:
“Det var en dröm att få designa Polestar Precept, men ännu mer tillfredsställande att se den bli verklighet i Polestar 5. Jag är oerhört stolt över alla som arbetade så hårt för att hålla vår vision trogen konceptet och jag kan knappt vänta på att se våra kunder ha lika roligt med bilen som vi hade när vi skapade den.”

Interiör
Invändigt är den elektriska prestanda-GT:n med sin 4+1-säteskonfiguration utformad med lika stort fokus på föraren som på passagerarna. Framsätena, som utvecklats i samarbete med Recaro, kombinerar en extra låg sittpunkt med kraftiga sidostöd och typisk svensk komfort. Standardklädseln är Charcoal MicroTech, men som tillval finns Bridge of Weir Nappa-läder i färgerna Charcoal eller Zinc. Detta spårbara läder, som är fritt från krom och är en naturlig biprodukt från livsmedelsindustrin, har dessutom ventilation, massagefunktion, värme och elektrisk justering som standard.

Polestar 5 är främst designad som en fyrsitsig GT. Med det centrala armstödet i nedfällt läge kan passagerarna i baksätet enkelt styra fyrzons klimatanläggningen, sätesvärmen, ventilationen och massagefunktionerna. Baksätena har samma design som Recaro-framsätena och kan vinklas individuellt för extra komfort. När armstödet fälls upp skapas en femte sittplats, och den förskjutna sittkonfigurationen ger mer axelutrymme. Tack vare en utskärning i batteriet – kallad ”fot-garage” – bakom framsätena får passagerarna extra fotutrymme och en mer naturlig sittställning.
Naturliga fiberbaserade material används i hela interiören och framhävs av Polestars signaturväv, utvecklad tillsammans med BCompTM, som används på framsätenas baksidor. Materialet är förstärkt med ampliTexTM för högre styrka. Denna biobaserade ersättning för kolfiber, tillverkad av lin, är upp till 40 procent lättare än plast och använder 50 procent mindre fossilbaserade material. De nedre dörrsidorna är tillverkade med NFPP-material som använder BComp’s powerRibTM-teknik, vilket visar den naturliga strukturen hos det biobaserade materialet. Samma material återfinns i beklädnaden av det 365 liter stora bakre bagageutrymmet, medan det 62 liter stora främre förvaringsutrymmet använder AutoNeum’s UltraSilent-material, vilket sparar 60 procent vikt (ca 5 kg) jämfört med traditionell plast och bidrar till en monomaterialstrategi som gör återvinning enklare.
Polestar 5 fortsätter även använda återvunnet material från tidigare modeller, bland annat innehåller mattorna Econyl, ett material tillverkat av återvunna fisknät och annat avfall, i innertaket används återvunnen PET och kring dörrarnas övre sektioner används en stickad dekorlist.
Förarpositionen i Polestar 5 är avsiktligt mer bakåtlutad och prestandafokuserad, tack vare de lågt placerade sätena och en brant vinklad ratt som är placerad nära föraren. En 9-tums digital förardisplay är monterad direkt på den elektriskt justerbara rattstången och anpassar sig automatiskt för en perfekt siktlinje. Dessutom kompletteras instrumenteringen med en 9,5-tums head-up-display, vilket ger föraren optimal informationstillgång.
Teknik

Mellan framsätena löper en låg mittkonsol som innehåller ett låsbart förvaringsutrymme. Ovanpå finns en centralt placerad roterande ljudkontroll för den 14,5-tums vertikala mittskärmen. Skärmen använder ett Polestar-anpassat Android Automotive OS med Google inbyggt, där systemet kombinerar det bästa från Polestar 3 och Polestar 4. Fyra dynamiska rutor under Google Maps-sektionen kan anpassas efter användarens preferenser och en dedikerad genvägsruta låter föraren snabbt nå sex favoritfunktioner direkt från startskärmen.
Ljudet levereras antingen via Polestar High Performance Audio med 10 högtalare eller Bowers & Wilkins 21-högtalarsystem med Tweeter-on-Top-teknik och 1 680 W uteffekt. Kupén har dessutom laserinspirerad belysning runt hela interiören som mynnar ut i en ljudpanel bakom baksätets nackstöd. Tillsammans med Active Road Noise Cancellation skapas en förstklassig ljudmiljö.
Avancerade förarassistanssystem (ADAS) är en integrerad del av Polestar 5, med SmartZone i fronten som innehåller sensorer, radar och framåtriktad parkeringskamera. Pilot Assist justerar fordonets hastighet och position i körfältet vid hastigheter upp till 150 km/h. Totalt har Polestar 5 elva kameror, en förarkamera, en mellandistansradar och tolv ultraljudssensorer. Dessutom har bilen åtta krockkuddar och använder inre radarsensorer för att identifiera antal, position och typ av passagerare för att säkerställa optimalt skydd vid en olycka.
Polestar Performance Architecture

Grunden för Polestar 5 är en helt ny, specialutvecklad, avancerad aluminiumplattform som utgör basen för Polestar Performance Architecture (PPA). Med hjälp av höghållfasta aluminiumprofiler, pressdelar och gjutstycken får bilen en lätt och vridstyv struktur som erbjuder högre vridstyvhet än många tvåsitsiga sport- och superbilar. Polestar 5 använder 13 procent återvunnet aluminium och 83 procent aluminium från smältverk som drivs med förnybar el, vilket kraftigt reducerar bilens koldioxidavtryck.
Aluminiumkonstruktionen är lättare än motsvarande stålkontruktion och ger även säkerhetsfördelar, och det 112 kWh stora litiumjonbatteriet (106 kWh) från SK On är integrerat som en del av strukturen. Ingenjörerna har gjort en rad innovativa val för att optimera prestandan, inklusive kompakt fjädring fram med dubbla länkarmar, lättvikts-bromsskivor i tvådelad aluminiumdesign och styrstången placerad framför framaxeln. Bromsarna har samma fyrkolvs Brembo-ok fram som i Polestar 3, men med 400 mm tvådelade bromsskivor som sparar 12 kg jämfört med SUV-versionen, vilket förbättrar både ofjädrad vikt och väghållning.
Polestar 5 Dual motor använder sofistikerade passiva stötdämpare från BWI med interna returfjädrar, medan Polestar 5 Performance får adaptiva MagneRide-stötdämpare från BWI. Dessa kan läsa av vägen 1 000 gånger per sekund och reagerar på bara tre millisekunder, vilket ger fantastisk kontroll samtidigt som komforten bibehålls i alla hastigheter.
Specialutvecklade Michelin-däck, designade specifikt för Polestar 5:s hjulkombinationer (20–22 tum), fulländar paketet.
Lutz Stiegler, Polestars CTO, säger: “Våra utvecklings-team arbetade outtröttligt för att ta fram Polestar Performance Architecture från grunden, och resultatet märks i hur denna prestandafokuserade GT beter sig på vägen. Tillsammans med den egenutvecklade bakre motorn, 800 V-arkitekturen och våra innovativa ingenjörslösningar gör det Polestar 5 till en otroligt kapabel GT-bil.”
Drivlina
Polestar 5 använder en egenutvecklad bakre elmotor som levererar upp till 450 kW och 660 Nm. I Polestar 5 Performance bidrar detta till en total effekt på 650 kW (884 hk) och 1 015 Nm vridmoment, vilket gör att bilen kan accelerera från 0–100 km/h på bara 3,2 sekunder. Polestar 5 Dual motor har 550 kW (748 hk) och klarar samma sprint på 3,9 sekunder. Båda versionerna är elektroniskt begränsade till 250 km/h.
Tack vare 800-volts elektrisk arkitektur kan Polestar 5 snabbladdas med upp till 350 kW på DC-laddare. Batteriet kan laddas från 10–80 procent på bara 22 minuter och en extern laddningsindikator på C-stolpen visar batteriets laddningsnivå.
För maximal effektivitet kan Polestar 5:s bakre motor kopplas ur när den inte behövs. Räckvidden (WLTP) uppges till 670 km för Polestar 5 Dual motor och 565 km för Polestar 5 Performance.
Polestar 5 finns tillgänglig för beställning nu. Polestar 5 Dual motor (550 kW, 812 Nm) har ett indikativt lanseringspris på 119 900 EUR. Polestar 5 Performance (650 kW, 1 015 Nm) finns tillgänglig med ett indikativt lanseringspris på 142 900 EUR. Beställningar öppnar online den 8 september 2025 i alla initiala lanseringsmarknader.
Polestar 5 | Dual motor | Performance |
Pris (från) | EUR 119,900[1] | EUR 142,900[1] |
Effekt | 550 kW (748 hk) | 650 kW (884 hk) |
Vridmoment | 812 Nm (599 lb-ft) | 1,015 Nm (749 lb-ft) |
Acceleration 0-100 km/h | 3.9 sekunder | 3.2 sekunder |
Acceleration 0-60 mph | 3.8 sekunder | 3.1 sekunder |
Toppfart | 250 km/h | 250 km/h |
Räckvidd (WLTP)[2] | 670 km | 565 km |
Förbrukning (WLTP)[2] | 17.6-18.3 kWh/100 km | 20.9 kWh/100 km |
Batteri | 112 kWh800-V lithium-ion, NMC batteri, 8 moduler med 192 celler | 112 kWh800-V lithium-ion, NMC batteri,8 moduler med 192 celler |
Laddkapacitet (AC) | Upp till 11 kW | Upp till 11 kW |
Laddkapacitet (DC) | Upp till 350 kW | Upp till 350 kW |
Bromsar | 4-kolvs Brembo-bromsar med anodiserad finish | 4-kolvs Brembo-bromsar i Swedish gold |
Plattform och struktur | Polestar Performance Architecture, banbrytande avancerad aluminiumkonstruktion | Polestar Performance Architecture, banbrytande avancerad aluminiumkonstruktion |
Kaross | Aluminium | Aluminium |
ADAS | SmartZone™11 kameror1 förarövervakningskamera 1 mellandistansradar12 ultraljudssensorer | SmartZone™11 kameror1 förarövervakningskamera 1 mellandistansradar12 ultraljudssensorer |
Publicera kommentar