Här får bilen elräkningen att bli ett minne blott
Det har talats om hur elbilar kan bidra till elnätet och få ner strömkostnaden för det enskilda hushållet under mer än tio år. Men än så länge är det i projektform som tekniken – Vehicle to grid – testas. Ett omskrivet pilotprojekt pågår på den mer än 300 år gamla gården Stenberg utanför Hudiksvall – och vi har gjort ett besök för att se hur det funkar.

Eldsjälen bakom pilotprojektet på gården Stenberg, Klas Boman, tänker inte slå sig till ro. Han vill att gården ska leva i 300 år till – och gärna så off-grid och koldioxidfritt som möjligt. Foto: Ia Wadendal
Det susar lite i lövträden och solens strålar blänker i panelerna på de faluröda byggnadernas tak. Att blicka ut över det blåa vattnet i Hudiksvallsfjärden nedanför ger en omedelbar känsla av frid. Ni vet, det är ett sånt där ställe där man ganska snabbt kommer in i en andra andning.
Klas Boman nickar.
– Det var platsen jag köpte egentligen då för 40 år sen, snarare än gården, säger han.
Klas Boman har hunnit bli 74 år och borde egentligen vara pensionär på papperet. Men han är inte typen som slår sig till ro. Efter ett långt liv som global informationskonsult har han kommit fram till att hans tidigare liv lämnat en massa skulder i form av utsläpp – framför allt genom alla flygresor. Så nu håller han på med att reparera skulderna genom att se till att gården Stenberg – som numera är en bostadsrättsförening med åtta hushåll – lever i ytterligare minst 300 år, och så koldioxidfritt som möjligt.
– Jag vill kunna se mina barnbarn i ögonen och veta att jag gjort något bra, säger Klas Boman.
När hans gamla kontorslokaler – tidigare lador – skulle omvandlas till bostäder för de nya bostadsrättshavarna handlade det inte bara om att de skulle ha samma faluröda färg som gården – utan att byggandet skulle ha så lite koldioxidpåverkan som möjligt. Materialen skulle vara hållbara och byggarna fick helt enkelt ta sig till gården på cykel, med elbil eller dieselbilar tankade med förnybar diesel.

Här hjälper åtta elbilar till med att sänka elräkningen – bilarna är lån från Volkswagen som kör olika projekt med dubbelriktad laddning. Foto: Ia Wadendal
I bostadsrättshavarnas hus har kökens skåpluckor stommar i biokomposit, spisarna drivs av fossilfri gasol och taken är försedda med solcellspaneler som är kopplade till stationära batterier som lagrar elen. De är byggda enligt passivhusstandarden och är alltså lågenergihus som är så pass välisolerade att de kan värmas upp av solcellerna och energin som de boende själva genererar.
– Stenberg är ett levande experiment och målet är att visa vad som är möjligt. Vi har en solcellsanläggning på 65 kilowattpeak (kWp är ett uttryck för solcellsanläggningens maximala kapacitet), och flera olika batterilösningar.
Genom sin tidigare klient under tiden i konsultbranschen – Volkswagen i Tyskland – har Klas Boman etablerat ett samarbete som innebär att bostadsrättsföreningen får tillgång till åtta stycken elbilar av modellen ID 4 GTX. Elbilarna har batterier på 77 kilowattimmar och är förberedda för dubbelriktad laddning – de kan alltså både ta och ge ström tillbaka till elnätet. Det är det första av 200 pilotprojekt som Volkswagen står bakom och går bland annat ut på att pröva om fordonen kan vara med och balansera elnätet genom att kapa effekttoppar. Och dessutom kan det ge brf Stenberg en betydligt lägre kostnad för strömmen. I dagsläget har föreningen en elkostnad på cirka 300 000 kronor per år.
– Efter lite intrimning av växelriktarna till solcellerna kommer vi att kunna spara 40 000 kronor i elkostnad per år. Men mitt mål att vi ska ner elkostnaderna till noll, säger Klas Boman.
Projektet har hållit på sedan 2023 och förutom Klas Boman och Volkswagen så har mjukvaruföretaget Energy Bank (som Klas Boman är delägare i) och laddboxtillverkaren Ambibox varit med. Energy Bank har tagit fram dels en elboxmätare och dels en app som visar elflödet när bilarna laddas och skickar tillbaka ström till fastigheten – den kan också visa hur mycket solcellerna på taken tar in och om föreningen köper eller säljer el. Ambibox har dubbelriktade laddboxar som använder DC – det vill säga likström – något som enkelt förklarat innebär att bilen slipper omvandla växelström (AC) till likström, det sköts i stället av boxen. Detta ska enligt laddboxföretaget minska energiförluster och öka effektiviteten.

Nybyggt och gammalt – allt utformat som lågenergihus. Foto: Ia Wadendal
Elbilarna från Volkswagen ingår i en gemensam bilpool så de åtta hushållen i bostadsrättsföreningen delar på dem.
– I snitt körs ju bilar bara några mil per dag, och här är alltid genomsnittligt 1,5 bil uppkopplad under dagtid. Om vi skulle bli strömlösa under en riktigt kall vinter så klarar vi oss i minst fyra dygn om bilarna är laddade till hälften, säger Klas Boman.
Men det är inte helt lätt att få människor att engagera sig och tänka om – även om bostadsrättsinnehavarna uppskattar tanken på hållbarhet och minskat koldioxidavtryck så gäller det att de ställer om i vardagen.
– Beteendeförändring är det svåra. Man kan inte programmera människor som maskiner. Att få ”Kalle” och ”Lisa” att sätta bilen på laddning, om så bara för ungefär 20 minuter – det är den stora utmaningen, säger Klas Boman.
Företaget Energy Bank som Klas Boman driver tillsammans med Christian Jacobsson har som affärsidé att hjälpa fastighetsägare tjäna pengar på nätstödstjänster. Enligt Christian Jacobsson visar företagets beräkningar att en villaägare i Skåne som har solpaneler på taket och en elbil med dubbelriktad laddning kan spara ungefär 15 000 kronor om året, och dessutom få intäkter på 25 000 kronor för stödtjänster till elnätet.
Det handlar då om att anlita Energy Banks tjänster och företaget tar cirka 20 procent av besparingen.
– Vi vill att det ska vara enkelt för kunden. De ska inte behöva tänka på något annat än att koppla in bilen till laddboxen, säger Christian Jacobsson.

– Du ska inte behöva tänka på nåt annat än att koppla in bilen till boxen, säger Christian Jacobsson, vd för Energy Bank. Foto: Ia Wadendal
Men föråldras inte batteriet av att släppa ifrån sig energi till nätet stup i kvarten? Nja, enligt forskning på KTH kommer ett elbilsbatteri alltid att försämras med ålder, men att det är uppkopplat mot nätet innebär egentligen bara att det åldras försumbart mer än om bilen bara står stilla på parkeringsplatsen och väntar. Effekten som används är också betydligt lägre än när man kör bilen.
Varför finns inte dubbelriktad laddning ”på riktigt” redan i dag? Jo, det finns flera hinder – dels är bara några få DC-laddboxar certifierade och det finns ännu ingen standard för AC-boxar. Dessutom återstår tekniska och juridiska frågeställningar – till exempel är det oklart om man räknas som elproducent om man laddar upp till nätet i ett prisområde och levererar till ett annat.
– Vi har ännu inte sett hur den slutgiltiga regleringen kring tekniken ser ut. Men vi säljer ju elbilar och vi vill att de ska vara attraktiva på flera sätt, till exempel genom att minska ägarkostnaderna. Så i nuläget fortsätter vi arbeta med olika partners för att prova vad vi tror är rätt, och sen får vi se hur det blir i framtiden, säger Andreas Lasotta, som är ansvarig för e-mobility på Volkswagen i Tyskland.

Pilotprojekt i avkopplande miljö. Foto: Ia Wadendal
Publicera kommentar