Lexus ökar sitt fokus på motorsport 2017 med RC F GT3 som är en vassare version av Lexus-coupén byggd för racing och för att ge märket den där racing-glorian som lockar vissa kunder. Den helt nya bilen är homologiserad enligt internationella bilsportförbundets, FIA:s, regler och kommer att köras i racing både i USA och i Japan, samt ett antal utvalda europeiska raserna. Kort sagt så handlar det om en Lexus-coupé färdig att utmana i toppen i världens racingserier. Lexus anger en effekt på över 500hk men talar tyst om vridmomentet.
I USA har Lexus levererat två Lexus RC F GT3 till 3GT Racing team som kommer att tävla i GTD klasens IMSA Weather SportsCar Championship Series.I Japan kommer två bilar att köras i GT300 klassen i Super GT Series av LM corsa teamet.
I Europa kommer Farnbacher Racing och Emil Frey Racing, de två lag som tävlade i VLN Endurance serie med RC F GT3 prototyp förra året, att fortsätta sitt utvecklingsarbete den här säsongen. Målet är att tävla på högre nivåer i GT3 racing i Europa i framtiden . De kommer därför att tävla i europeiska racen under 2017, inklusive vissa tävlingar i den internationella GT Open-serien.
Förra året blev Lexus den första asiatiska biltillverkaren att vinna ett VLN Endurance Championship race på Nürburgring Nordschleife. Detta med en RC F GT3 prototyp som tog totalsegern i VLN9 racet den 8 oktober.
Lexus har också uppnått bra resultat förra året med RC F GT500, en annan racerbil med rötter från RC F. Under 2016 dominerade RC F GT500 den japanska Super GT-serien, med Team SARD och förare Heikki Kovalainen och Kohei Hirate som körde hem team- och förarmästerskapstitlar i GT500 kategori.
SPECIFIKATIONER
LEXUS RC F GT3
Motorn 5,4 L V8
Effekt 373+ kW (500+ hk)
Vridmoment inte tillgänglig
Transmission 6-stegad sekventiell racing-låda
Fälgar 13×18 tum med centerbult.
Bromsar stålskivor
Hjulbas 2.730 mm
Total längd 4845 mm
Totalbredd 2030 mm
Total höjd 1270 mm
Tjänstevikt 1300 kg