Den stora Volvokombiabstinensen
En fyrhjulsdriven plogbil som kämpar i snörök någonstans mellan Kiruna och fjärran. Tät snö som gloppar i Göteborgsbacken vid Jönköping. Flämtande ljus från Långe Jan när fåken drar in över Öland. En ensam Volvo sliter i motvinden på Ölandsbron. Det är då som den stora Volvokombiabstinensen drar in. Den fyrhjulsdrivna Volvokombin är den heliga graalen i vår vintervägsaga och vintern är här.
Få saker är så väl förknippade med den svenska hösten och vintern som Lorne de Wolfe klassiska Vintersaga och den lika klassiska Volvokombin. Vi är mitt uppe i en mörk, kall och en lång vinter. Det är halt eller blött, slaskigt och saltat. Kort sagt så får vi besvärligt väglag och dålig sikt. Vad kan då vara tryggare än en fyrhjulsdriven Volvo-kombi med både elmotor och bensinmotor?
Vi har kört Volvo V60 T6 Recharge på slitna svenska vägar. Vinterns utmaningar väntar runt hörnet och det handlar inte enbart om säkerhet. Det handlar också om kortare räckvidd för elbilar, igensnöade laddplatser och försenade insatser när det gäller plogning och saltning. Det är den här tiden på året som färgar bilvalet för många av oss och det handlar inte så mycket om fjällsemestern. Det handlar huvudsakligen om vad du har för körning.
Dagligt pendlande fyra-fem mil på större vägar ställer inte så stora krav. Har man dessutom flextid eller möjlighet att jobba hemifrån så funkar de flesta bilvalen. Den som måste upp tidigt och köra kanske 20 mil för att komma till jobbet, eller 40 mil i jobbet, och då kanske redan vid 4-tiden på morgonen har betydligt större krav på bilmodell.
Grundläggande för den som måste ut oavsett väder och tid på dygnet är en säker och trygg bil som har bra strålkastare och fyrhjulsdrivning. Dubbade vinterdäck av bästa sort är en viktig säkerhetsutrustning som kan ge den där lilla extra säkerhetsmarginalen som räddar livet. Viktigast av allt är att föraren kör efter sin och bilens förmåga. På vintern gäller det att veta däckens och bilens egenskaper samt väder och temperatur.
Det är förmodligen så att V60 och V90 är höjdpunkten i Volvos långa utveckling av bensindrivna kombimodeller från Volvo Duett till idag. Volvos uttalade policy är att gå mot eldrivna bilar och de här båda lever lite på dispens då det faktiskt är eldrivna i vardagen. En elmotor på bakaxeln ger 146 hk och en 2-liters fyrcylindrig turbomotor som drivs med bensin ger 253 hk. När de arbetar tillsammans ger de maximalt 350 hk och har ett vridmoment på 350 Nm.
Volvo har en konstruktion där bakaxeln drivs elektriskt och framaxeln drivs med bensinmotorn. Behövs fyrhjulsdrivning eller bästa prestanda samarbetar motorerna. Vid vardagskörning är det bara elmotorn som jobbar och då klarar bilen cirka 9 mil innan bensinmotorn går in och vid långkörning fungerar bilen som en hybrid där bilen huvudsakligen drivs med bensin och elmotorn fungerar som generator för att ladda batterierna vid retardation och i nedförbackar. Den energin används sedan vid exempelvis omkörningar.
Bilen är med andra ord ibland bakhjulsdriven, ibland framhjulsdriven och ibland fyrhjulsdriven, vilket ger den en viss variation när det gäller köregenskaperna. Det går att provocera fram en sladd när bilen går på el, men sladden hävs snabbt när stabiliseringssystemen får igång bensinmotorn och därmed fyrhjulsdrivningen, vilket stabiliserar bilen. Det är egentligen inget man märker i vardagen men det kan överraska vid blixthalka så rekommendationen är att alltid välja fyrhjulsdrivning manuellt när det finns risk för halka. Det går att köra långt med fyrhjulsdrivning då man inte använder maxeffekt från batterierna och de laddas i hybridsystemet hela tiden.
En fråga värd att ställas inför valet av en laddhybrid är naturligtvis vilken typ av körningar man brukar göra. Hur har du tänkt använda bilen?
Volvo V60 är en utmärkt långfärdsbil med högsta säkerhet. Samtidigt är den en elbil utan räckviddsångest och en fyrhjulsdriven vinterbil. Den är oerhört praktisk och genomtänkt med ett lastutrymme som räcker för en familj som ska på semester samtidigt som det är möblerbart för att få in en köksinredning från Ikea. Baksätet är delbart 40/60 och det finns en smart skidlucka i mitten för den som vill köra långa saker utan att behöva fälla sätet. Här finns väldigt seriös lastsäkring och bilen har gott om mindre förvaringsfack. En seriös kombi med andra ord. Lastvolymen med baksätet uppfällt ligger på 481 liter, vilket är lite väl lite jämfört med konkurrenterna.
Har du 3-4 mil till jobbet kan du göra ditt dagliga pendlande på el som du kan ladda billigt från egna solcellspaneler. Bilen får dra 2 ton och allt det där vi är vana vid från Volvo som exempelvis riktigt bra framstolar med bra svank- och sidostöd, stram och väl avstämd instrumentering samt bra strålkastare finns där som väntat.
Fakta Volvo V60 T6 Recharge
Pris från: 635 000 kronor.
Skatt/år: 360 kronor.
Motor: 2-liters rak fyrcylindrig bensinmotor samt en elmotor.
Växlar: 8-stegad automatlåda.
Effekt: 257 kW (350 hk).
Vridmoment: 659 Nm.
Toppfart: 180 km/tim.
Acceleration: 0–100 km/tim på 5,4 sek.
Batterikapacitet: 18,8 kWh.
Laddkapacitet: 6,4 kW växelström 2-fas.
Laddtid 0-100%: 3 timmar.
Tjänstevikt: 2 138 kg.
Max Totalvikt: 2 530 kg.
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg.
Längd/bredd/höjd: 478/185/142 cm.
Bagageutrymme: 481 (baksäte uppfällt lastad till ryggstödets överkant) 1 393 liter (med fällt baksäte lastad till taket).
Vändcirkel: 11,3 m.
Förbrukning: 0,8 liter/100 km (WLTP), uppmätt 1,6 liter/100 km blandat, 6,8 liter på motorväg (körsträcka utan laddning 630 km.
Koldioxidutsläpp: 17g/km (WLTP).
Ekonomi
Privatleasing från: Inget erbjudande idag.
Förmånsvärde från: 8 856 kronor/mån.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, batteri 8 år (eller 16 00 mil), rostskydd 12 år, mobilitetsgaranti 3 år med möjlighet till förlängning upp till 10 år.
Komfort
Pekskärm: 9 tum vertikal standard.
Multimedia: Android Auto och Apple CarPlay Google assist/nav/play standard.
Parkeringsradar bak: Standard med autobroms.
Autobroms, nödbroms, filbytesvarning, trötthetsvarnare, luftrenare m.m. : Standard.
+
Elbil I vardagen
Långfärdsbil när det behövs
Familjekombi när det behövs
–
Något mer komplicerad Teknik
Högre pris
Begränsat lastutrymme med baksätet uppfällt
Publicera kommentar