Mercedes All Terrain/All Weather

En stor säker fyrhjulsdriven kombi har länge varit synonymt med hög bränsleförbrukning och hög vägskatt, men moden teknik gör att även de här bilarna kan köras med låg förbrukning. Efter 48 mil i 10-15 minusgrader stod färddatorn på en förbrukning på 5,4 liter diesel per 100 km när jag sent en vinternatt parkerade Mercedes nya E-klass All-Terrain i Växjö.

Det finns dagar när man helst inte ger sig ut i trafiken och det handlar oftast om dagar i övergången mellan höst och vinter eller övergången från vinter till vår. Dagar när smhi varnar för snö, blåst och temperaturer runt nollan ställs det höga krav på både föraren och bilen om resan ska vara så säker som möjligt. Just en sådan dag bad jag att få provköra nya E-klass i skogsmulleversion med fyrhjulsdrivning, något högre markfrigång och laddhybridteknik. Några tycker det är en lyxbil, men jag skulle snarare beskriva den som yrkesbilistens tekniskt fulländade överlevnadsbil.

Det är en stor, tung och kraftfull bil som har en tjänstevikt på 2,5 ton och får dra ett släp på 2,1 ton som jag lämnar Stockholm med denna vinterdag. Snön yr ifrån väster och temperaturen kryper allt närmare tio minus. Trafiken är tät och E4 är avsaltad men redan söder om Södertälje ser jag hur vänster körfält blir allt vitare. Några försöker sig på en omkörning men jag väljer att låta den adaptiva farthållaren placera bilen på säkert avstånd bakom framförvarande bil. Mercedesen har nya dubbfria vinterdäck, så det känns tryggt.

Det är en väldigt ombonad miljö inne i bilen. Navigationen är tydlig och varnar för trafikhinder strax norr om Nyköping. Enligt trafikradion en bil som kört in i mitträcket. Beräknad försening anges till 8 minuter så jag väljer att fortsätta på E4. Trafiken flyter i dryga 100 km/t. Då och då måste jag ut i vänsterfilen för att köra om en lastbil eller annat fordon som körs långsammare.

Förarmiljön är proffsig med digital instrumentering så jag roar mig med att växla utseende på instrumenteringen men fastnar snart för det klassiska med runda instrument diskret belysta. Här finns förarstöd i överflöd så bilen varnar för i princip allt från bilar i dolda vinkeln och om jag kommer för nära väglinjerna till fortkörningar och trötthet. Kommer jag för nära en väglinje blinkar även en led-linje på dörrens insida för att varna, men som väl är går det att stänga av den funktionen. Jag upplever varningarna som väl störande, särskilt vid mörkerkörning.

Vid Linköping väljer jag att svänga av E4 och fortsätta ner mot Hultsfred, vilket betyder snötäckt väg, mörker och skog. Här ligger snön både i hjulspåren och i en sträng mellan dem. Den seriösa automatiska fyrhjulsdriften med bakhjulsdrivning som bas söker fäste hela tiden och den tunga bilen är riktigt stabil både i hjulspåren och när jag kör över snösträngarna för omkörningar. Strålkastarna har all tillgänglig automatik och bländar bara av den lilla ytan där det finns ett annat fordon framför eller mötande. Helljus både till höger och vänster om framförvarande är en viktig säkerhetsfunktion i viltrika områden.

Mercedes E 300 de 4Matic All-Terrain är ingen billig bil. Priset i grundutförande ligger på 765 900:- och den bilen jag kör kostar med extrautrustning över en miljon. Mercedes har aldrig varit en billig bil men alltid haft fokus på en bra arbetsmiljö för yrkesbilisten samt maximal säkerhet. Nya E-klass är inget undantag. Efter sex timmars körning är jag fortfarande inte sliten vare sig i ryggen eller ögonen. Allt från stolarna till strålkastarna och hjulupphängningen är konstruerat för långresor och just den här modellen är optimerad för långresor på dåligt väglag. Här finns luftfjädring som gör det möjligt att höja bilen för högre markfrigång eller sänka bilen för bättre vägegenskaper i hög hastighet.

Tack vare laddhybridtekniken blir den stora kombin snål med drivmedlet och den kan köras upp till närmare tio mil på enbart el. Hybridtekniken ger även bättre prestanda då elmotorn är ett utmärkt komplement till dieseln genom att ge snabb respons vid acceleration. 0-100 km/t går på 6,9 sekunder, toppfarten är 213 km/t och maximal effekt när elmotorn samarbetar med dieseln är 313 hk/230 kW med ett vridmoment på 700 Nm.

Fakta: Mercedes E 300 de 4Matic All-Terrain

Biltyp: Fyrhjulsdriven kombi med laddhybridteknik.

Motor: 2,0 liters fyrcylindrig diesel och elmotor.

Effekt: 246 kW/335 hk.

Vridmoment: 700 Nm.

Växellåda: 9-stegad automat. 

Toppfart: 213 km/tim.
Acceleration: 0–100 km/tim på 6,9 sek.

Tjänstevikt: 2 509 kg. 

Max totalvikt: 2 970 kg.

Max släpvagnsvikt: 2 100 kg. 

Längd/bredd/höjd: 497/190/150 cm. 

Vändcirkel: 12 m.

Uppgiven dieselförbrukning blandad körning: 0,6 liter/100 km. Uppmätt: 5,4 liter/100 km.

Uppgiven CO2-utsläpp blandad körning: 17 gram/km.

Pris från: från: 765 900:-, som provkörd: 1 130 100:-.

Skatt/år: 853:-.

Publicera kommentar