Licensierad för tunga släp
Pickupen är på något sätt given för de flesta äventyrare eller de som vill ha äventyret som sin livsstilsmarkör, men det finns alternativ. Trendigast just nu är James Bonds tjänstebil, Land Rover 110, så frågan är vad den brittiska terrängbilsikonen kan som ingen annan kan. James Bond brukar ha tydliga krav på sina bilars duglighet, så vi tog en Defender ut i den tuffa verkligheten, och lite till för att se om den håller måttet.
Vi tog helt enkelt en Land Rover 110 Defender till en omfattande test där vi körde offroading mot föregångaren och originalet, Land Rover 110 Defender från 1998, och en Land Rover Discovery 3 från 2006. Slutsatsen i de här jämförelserna är att Defender från 2021 och Defender 1998 inte har mycket mer än namnet gemensamt. Land Rover spelar på Defenderns ikonstatus när modellen nu moderniserats dramatiskt. Nya Defendern har visserligen många designfinesser som de ovala fönstren över de bakre sidofönstren, förvaringsutrymmet i instrumentbrädan framför passageraren och signaturen bakifrån med fyra runda bakljus och ett reservhjul på bakdörren. I övrigt är nya Defender mer av en robustare Discovery, vilket naturligtvis har sina fördelar.
Individuell hjulupphängning
Brittiska Defender-fans ondgör sig över att deras älskade Defender, med rötterna i 40-talet är borta, och ersatt med en fullt modern terrängbil. Mer än en brittisk kommentar handlar om att nya Land Rover Defender egentligen bara är mer av detsamma. Det vill säga samma grundkonstruktion som Discovery och Range Rover, vilket betyder permanent fyrhjulsdrivning, hög- och lågväxel, spärrbara differentialer mellan axlarna och i bakaxeln, samt individuell hjulupphängning fram och bak med luftfjädring och justerbar markfrigång i den provkörda bilen. Det finns även modeller med skruvfjädring. Nya Defendern har självbärande kaross.
Gamla Defendern var en bil byggd på en klassisk stegram med stela axlar och skruvfjädring fram och bak, inte helt olik de flesta pickuper. Den hade de senaste åren permanent fyrhjulsdrivning med låsbar differential mellan axlarna. Differentialspärrar i axlarna finns från tredjepartsleverantörer. En robust bil med omodern säkerhet och komfort som kunde vara bättre. Auran av ikonisk äventyrs- och bruksbil är dock oerhört stark.
Överlägsen komfort
Dessa skillnader i grundkonstruktion är direkt avgörande för bilens terrängegenskaper och komfort. Nya Defendern är helt överlägsen när det gälle komforten. Den är överlägsen både Defender av förra generationen och de allra flesta, om inte alla, pickuper på marknaden idag. Många reklammakare påstår att just den pickupen de vill sälja går som en personbil, men i ärlighetens namn är det ingen pickup som gör det. Land Rover Defender av dagens datum, liksom Discovery från 2005 och framåt, är dock bilar som kan lasta mycket och dra 3,5 ton samtidigt som de erbjuder en fjädringskomfort som i många lägen till och med är överlägsen personbilar.
Bästa valet för tunga drag
Efter att ha kört Land Rover en tid kan vi i också konstatera att den sopar banan med allt annat som dragbil. Lång hjulbas, luftfjädring, drag som fälls ut elektriskt, backkamera som visar draget och en vridstark diesel får det att låta som om bilen är konstruerad med ett enda mål, att skapa en bil byggd för den som behöver dra tunga släp. Det må vara att det finns de som gillar den här tanken men huvudskälet till bilens konstruktion är att skapa en robust terrängbil med väl så bra terrängframkomlighet som både klassiska Defender och pickuperna.
Den långa hjulbasen ger bra komfort och bra stabilitet på vägen medan de korta överhängen gör att bilen kan tackla övergången till brantare partier i terrängen mycket bättre. Jämför vi med pickuper så är det pickupens långa överhäng bak och en lågt placerad dragkula som dels blir ett problem i terrängen, men också ett problem när man kör med ett tungt släp. Kort överhäng betyder kort avstånd från sista axel till dragkulan och det i sin tur betyder ökad stabilitet med släp, smidigare backning med släp och mindre slitage på bakaxelns hjulupphängning vid körning på ojämn väg eller i terrängen.
Många tekniska finesser
Går vi sedan in på tekniska finesser så betyder Land Roverns elektriskt infällbara dragkrok mindre risk att slå draget i backen när man ska upp för en brant backe. Backkameran som visar draget gör det lättare att komma rätt när man backar intill för att koppla ett släp. Dessutom har nya Defendern luftfjädring som gör det möjligt att sänka bakvagnen vid lastning och koppling av släpet. Det reglaget sitter strategiskt vid bakdörren. Det går också att sänka och höja hela bilen från förarplats om släpets stödben strular. Allt detta är extra viktigt om man har ett lastat 3,5 tons släp att hantera. Dessutom har bilen elektronisk släpvagnsstabilisering som känner av om släpet blir instabilt, sänker hastigheten och använder bromsarna på samma sätt som ett antisladdsystem för att stabilisera ekipaget.
Långt avstånd från bakaxeln till dragkulan, liksom lång dragstång kan också vara ett problem om man ska in på exempelvis ett vägbygge med ett längre tungt släp. Är det ojämnt kan släpet gå i backen, antingen fram eller bak.
Jämför vi Defendern med Discovery 3 och 4 så är Defendern framför allt robustare och något större (gäller Defender110). Lastutrymmet har, liksom stolarna, en tåligare yta. Här finns belysning, eluttag (12 volt och 230 volt), lastsäkring och möjlighet till 7 sittplatser, t.o.m. 8 i Defender utrustad med tre sittplatser fram.
På arbetsplatsen
Åter till nya Defendern och vardagen. Jämför vi med en pickup så behöver vi ett rejält släp för att transportera tunga saker som en minigrävare eller tillbehör till en större grävare. Lastutrymmet i Defendern är visserligen klätt med tåligt gummimaterial som tål både vatten, grus och oljor så mycket kan tryggt förvaras där. Allt är inlåst och skyddas så långt det går av bilens larmsystem. En extra dieseltank kan bli problem då det finns en rad med föreskrifter som ska uppfyllas, så kolla detta noga innan du sätter in en tank bak i din Land Rover, eller på släpet. Lastvikten är också en begränsning där den provkörda bilen får lasta 597 kg, medan de flesta pickuper får lasta runt ett ton. Pickuper utan kåpa kan även lastas uppifrån. Här måste allt lastas genom dörrarna. Lastutrymmet är dock stort, högre än för de flesta pickuper med kåpa (904mm). Lastvolymen är 2.233 liter bakom framstolarna och 916 liter bakom andra sätesraden.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis är nya Defendern ett robust och seriöst alternativ till pickupen. Att se den som en designikon eller en statussymbol är att nedvärdera teknikernas ansträngningar när det gäller att bygga en seriös terrängbil med högsta landsvägskomfort. De har definitivt lyckats, men priset avskräcker tyvärr många, liksom den höga fordonsskatten på 18.244:- per år de tre första åren.
Faktaruta: Land Rover Defender 110.
Biltyp: Fyrhjulsdriven sjusitsig terrängbil.
Motor: 2,0 liters rak sexcylindrig diesel. Från och med årsmodell 2021 ersattes den fyrcylindriga dieseln med sexcylindrig moto i två effektversioner med motsvarande prestanda och mildhybridteknik.
Effekt: 147/200 kW/hk, vid 4.000 varv/minut.
Max vridmoment: 500 Nm vid 1.250-2.500 varv/minut.
Växellåda: 8-stegad automat.
Toppfart: 175 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 9,8 sek.
Markfrigång: 291 mm.
Vändcirkel: 12,84 meter.
Frigångsvinkel fram: 37,5 grader.
Frigångsvinkel bak: 40 grader.
Tjänstevikt: 2 339 kg.
Max totalvikt: 3 050 kg.
Max släpvagnsvikt: 3 500 kg.
Max tågvikt: 6.550 kg
Lastutrymmets bredd: 1.188 mm.
Lastutrymmets längd: 1.789 mm (bakom framsätena).
Bränsleförbrukning: 8,3-8,9 liter/100 km vid blandad körning enligt WLTP-stadarden.
CO2: 217-234 g/km.
Pris: 971.900:- exkl moms Defender 110 D200 mildhybrid.
Titta också på: Mercedes G-klass, Toyota Landcruiser, Jeep Wrangler
Publicera kommentar