Nya Porsche Carrera S med 480 hk

Porsche utökar modellutbudet av 911 med nya Carrera S. Med en 480 hk stark 3,0-liters turboladdad boxermotor och utökad standardutrustning placerar sig modellen mellan 911 Carrera och 911 Carrera GTS. Med förbättrad prestanda och kördynamik överträffar den påtagligt föregångaren. En betydande effektuppgradering och ytterligare utrustningsalternativ ger ett betydande mervärde jämfört med 911 Carrera.

Porsche återlanserar 911 Carrera S. Inom Carrera-modellserien överbryggar den klyftan mellan 911 Carrera och den ännu mer prestandainriktade 911 Carrera GTS. Drivlinan har förbättrats avsevärt och når nu prestandanivåer som tidigare var förbehållna 911 Carrera GTS av föregående generation. Dessutom gör en utökad lista med standardutrustning och betydligt fler anpassningsmöjligheter jämfört med 911 Carrera modellen till en attraktiv ny medlem i Carrera-familjen. Nya 911 Carrera S erbjuds både som coupé och cabriolet. 

Den ikoniska 3,0 liter stora sexcylindriga boxermotorn med biturbo har genomgått en grundlig uppgradering för användning i nya 911 Carrera S. Resultatet är en avsevärd ökning av effekten samtidigt som utsläppen minskar. Effekten på 353 kW (480 hk) och vridmomentet på 530 Nm innebär en ökning med 22 kW (30 hk) jämfört med föregångaren. För att uppnå denna ökade prestanda och effektivitet har Porsche bland annat monterat nya turboaggregat och optimerat laddluftskylningen på ett omfattande sätt. Den nya sportbilen bygger nu på den tidigare generationens 911 Turbo-modeller. Carrera S accelererar från 0 till 100 km/h på 3,3 sekunder och når en topphastighet på 308 km/h. En åttaväxlad dubbelkopplingsväxellåda (PDK) överför kraften till hjulen.

Omfattande lista över grundutrustning, exklusiva tillval

Porsche har avsevärt uppgraderat standardutrustningen i Carrera S, vilket inkluderar 20”/21”-fälgar i Carrera S-design, sportavgassystem med silverfärgade ändrör och Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+), ett tillval som inte erbjuds till Carrera-modellen. Det nya bromssystemet höjer kördynamiken avsevärt. Systemet, som är bekant från 911 Carrera GTS och levereras som standard med röda bromsok och bromsskivor på 408 millimeter fram och 380 mm bak, ger enastående retardationsvärden. Fler prestandahöjande alternativ finns tillgängliga. Som tillval kan Porsche erbjuda det beprövade bromssystemet Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) och PASM-sportchassit, som har sänkts med 10 millimeter i kombination med bakhjulsstyrning. Dämparhydrauliken har optimerats jämfört med föregångaren och ger ännu bättre köregenskaper med ökad precision och förfinad respons. Styrningen i kombination med bakaxelstyrningen är mer direkt och framaxelkinematiken har anpassats. Det ger ännu smidigare och mer direkta köregenskaper samtidigt som stabiliteten ökar avsevärt i höga hastigheter.

Elegant interiör

De höga kraven på kvalitet och exklusivitet hos Carrera S är lika tydliga i kupén. Läderpaket i svart ingår som standard. Sätena, nackskydden, instrumentpanelen, dörrpanelerna och baksätet (tillval för coupén) är klädda i mjukt läder. Precis som på de andra Carrera-modellerna kan de fällbara baksätena fås utan extra kostnad som ett alternativ till standardutförandet med två säten. Cabrioleten är standardutrustad med baksätessystem.

Som tillval finns även en ännu mer omfattande läderklädsel som täcker stora delar av interiören,  inklusive handskfackslucka, klädselpaneler för dörrar och stolsbaksidor. På begäran kan Porsche lägga till kontrastsömmar i Crayon. Carrera S drar genomgående nytta av den uppgraderade standardutrustningen som finns i hela modellserien. Här ingår bland annat Matrix LED-strålkastare och en trådlös smartphoneladdare. Tillvalen inkluderar ett lyftsystem för framaxeln, de innovativa HD-Matrix LED-strålkastarna och Sport Chrono-paketet inklusive Porsche Track Precision-appen, som är idealisk för körning på racerbana.

Nya 911 Carrera S kan beställas nu som antingen coupé eller cabriolet, båda med bakhjulsdrift. Priserna inklusive moms börjar på 1 630 000 kronor för 911 Carrera S och 1 780 000 kronor för 911 Carrera S Cabriolet. 

911 Carrera S (WLTP): Bränsleförbrukning (blandad körning): 10,9 – 10,3 l/100 km; CO2 -utsläpp blandad körning: 246 – 233 g/km

911 Carrera S Cabriolet (WLTP): Bränsleförbrukning (blandad körning): 10,8 – 10,5 l/100 km; CO2 -utsläpp blandad körning: 244 – 238 g/km

Publicera kommentar