post

Vad är egentligen en GT-bil?

Klassiker som Alfa Romeo Montreal är GT-bilar, men vad är en GT-bil idag? Det handlar om en bil som varken är byggd för att hämta hem IKEA-lasset eller jaga runt staden gathörn med skrikande däck. GT-bilen är byggd för att ses och för att synas i. Den är byggd för att köras med och för att köras långa sträckor. Den är byggd för två vuxna och möjligen två barn. Den är dyr och den körs av konnässörer som James Bond. Det är och var naturligtvis Aston Martin, men vad finns mer?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lexus RC 300h

När vi hittat två moderna kandidater valde vi naturligtvis att testa dessa heta GT-bilar i Tyskland. Man må säga vad man vill om det här med höga hastigheter, men de här bilarna är byggda för att köras timme efter timme i hastigheter en bra bit över svensk motorvägsfart. Vi valde också att köra Audi S5 på små krokiga asfaltsvägar, där man helst kör en Morgan Aero 8, och Lexus RC 300h i de låga hastigheternas och dåliga vägarnas kungarike Norge.

Audi S5 ur pilotens perspektiv

Audi S5 ur pilotens perspektiv

Audi S5 är senaste nytt från Audi. En fyrhjulsdriven coupé med längsmonterad motor och många komponenter gemensamma med Audi A4/S4. Väljer man den motorsvagare A5 Quattro finns den nya bränslesnåla Ultra-tekniken för fyrhjulsdrivning. De motorstarkare versionerna som S5 har den klassiska och sportigare Torsen-differentialen som ger mer kraft på bakhjulen, men samtidigt ökar bränsleförbrukningen något mer. Skillnaden är dock inte stor. Det rör sig om runt 6 % mer förbrukning med Torsendiff och runt 2 % mer med Ultra-tekniken. I pengar blir det runt 500:- mer per år för den som kör en bil med Torsen och knappa 200:- mer för den som väljer Ultra-tekniken. I båda fallen jämfört med motsvarande framhjulsdrivna bil och räknat på en årlig körsträcka på 1 500 mil.

Lexus RC 300h. Förarens arbetsmiljö

Lexus RC 300h. Förarens arbetsmiljö

OLYMPUS DIGITAL CAMERALexus RC 300h har även den en längsmonterad motor, eller snarare motorkombination då bilen även har en elmotor. Den är med andra ord en hybrid och tekniken är i stort sett densamma som i Toyota Prius. En beprövad och pålitlig teknik där elmotorn både tar tillvara förlorad energi vid inbromsning och ger den fyrcylindriga motorn karaktären av en sexcylindrig maskin med bättre vridmoment på låga varv och högre sammanlagd effekt. Tekniken fungerar även i höga hastigheter och ger en bra bränsleekonomi. Se faktarutan.

wmmSN Audi S5 1 160622

Audis instrumentalister i läge nav

Audis instrumentalister i läge nav

Likheterna ligger i det yttre. Bilarna har en lång huv och sluttande halvkombilucka. Båda bilarna är fullspäckade med teknik och förarmiljön är mycket genomarbetad. Vilken man föredrar är mer en smaksak. Personligen gillar jag Audins klassiska instrumentering, men det är lätt att fascineras av all teknik och den speciella designen i Lexusen. Båda bilarna har möjlighet att ändra utseende på instrumenteringen. Audin har flest valmöjligheter.

Körmässigt är det här bilar som kamoflerar att det går fort riktigt effektivt. Båda är extremt stadiga när chassit är ställt i sportläge och ljudnivån i bilen är låg långt upp i hastigheterna.

Det är natten, den vita Lexusen och föraren

Det är natten, den vita Lexusen och föraren

Den bakhjulsdrivna Lexusen är en mycket komfortinriktad bil med mjuk steglös automat, som kan växlas i steg, och en styrning som är helt befriad från de krafter som påverkar ratten i en framhjulsdriven bil. Det finns en speciell njutning i att köra just en bakhjulsdriven bil, men det handlar mer om känsla än rationellt konstaterande.

Den fyrhjulsdrivna Audin är mer av en körmaskin där man som förare känner hur drivlinan drar bilen dit man vill. Den är extremt stabil på alla underlag och framför allt bättre på vinterväglag då fyrhjulsdrivningen både ökar framkomligheten och minskar risken för oväntade kast när man kör igenom en snövall, till exempel.

Lexus RC 300h utmärkta stolar

Lexus RC 300h utmärkta stolar

Vi kan konstatera att de valbara körlägena numera verkligen gör skillnad. Både gasrespons, styrning och hjulupphängning påverkas så att bilarna blir stadigare och svarar mer på gas i sportläget, men mer lättstyrda och komfortablare i komfort-läget. De blir också något snålare i det läget då växlingarna görs så att bilen körs på lägre motrvarv.

Även Audi S5 har bästa tänkbara stolar

Även Audi S5 har bästa tänkbara stolar

Vad är då en GT-bil?

GT står för det italienska uttrycket Gran Turismo, britterna menar envist att det står för Grand Tourer och jag skulle väl kunna gå med på att även använda begreppet Gubb Transport, mot bakgrunden av dagens ägarstruktur när det gäller de här bilarna. Bilar byggda för de där långa resorna för två. Baksätena kan beskrivas som allt från små och trånga till rudimentära med låg takhöjd.

Det handlar om en bil där klassiska proportioner som lång huv och sluttande bakparti på en bil som är bred, lång och låg är viktigare än bra sikt, gott om utrymme eller kompakt format. Bränsleförbrukningen har aldrig varit en stor fråga för GT-köpare men numera har bilarna med modern teknik fått lägre förbrukning utan att prestanda offrats. Både Audi S5 och Lexus RC 300h lever upp till kriterierna vad det gäller exteriören

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *