post

Nya Audi A8 är här. Det handlar fortfarande om en stor bil byggd i avancerade lättviktsmaterial som aluminium, magnesium och höghållfasthetsstål. Nytt är att det handlar om mer höghållfasthetsstål och mindre aluminium samt att det numera också finns kolfiber i konstruktionen.

Nya Audi A8 får en utökad elektrifiering i form av mildhybrid-teknik och som laddhybrid. Alla modeller får 48 volt som huvudsakliga elsystem och mildhybridteknik.

Audi A8 är också den första serietillverkade bilen i världen som utvecklats för att i hög grad vara självkörande. Från 2018 kommer Audi att steg för steg inleda serietillverkning av självkörande funktioner vid parkering, i garage och vid trafikköer.

Audis designchef Marc Lichter berättar om Audis nya designspråk vid världspremiären.

Audis designchef Marc Lichter berättar om Audis nya designspråk vid världspremiären.

Självkörande i köer och vid parkering

Bilen harutvecklats speciellt för en hög grad av självkörning. När tekniken, Audi AI Traffic Jam Pilot, är möjlig att använda påminner bilen om det med en signal i instrumenterinmgen. Accepterar föraren med en knapptryckning tar Audi A8 hand om körningen, vilket fungerar i långsam trafik i upp till 60 km/tim på trafikleder eller motorvägar där vägbanorna skiljs åt av fysiska räcken eller vajrar. Systemet aktiveras med AI-knappen på mittkonsolen.

Kökörningspiloten kan starta, accelerera, styra och bromsa. Föraren behöver inte längre övervaka bilen hela tiden utan kan ta händerna från ratten och, beroende på nationella lagar, göra något annat, som t.ex. titta på bilens inbyggda TV. Så snart systemet nått sin gräns begär det att föraren tar över kontrollen av körningen.

Stramt elegant förarmiljö i nya Audi A8

Stramt elegant förarmiljö i nya Audi A8

Audi AI Traffic Jam Pilot

Audis styrelseordförande Rupert Stadler är övertygad om att framtidens bil är självkörande men att föraren  ska ha möjligheten att köra när hen vill det. Framtidens Audi ska vara rolig att köra också, säger han.

Audis styrelseordförande Rupert Stadler är övertygad om att framtidens bil är självkörande men att föraren ska ha möjligheten att köra när hen vill det. Framtidens Audi ska vara rolig att köra också, säger han.

Ur ett tekniskt perspektiv är Audi AI Traffic Jam Pilot revolutionerande. När ”autopiloten” kör beräknar det centrala förarassistanssystemet (zFAS) en bild av omgivningen genom att samköra data från sensorerna. Förutom radarsensorer, en kamera i fronten och ultraljudssensorer, använder Audi som första biltillverkare en laserskanner.

Introduktionen av Audi AI Traffic Jam Pilot innebär att de lagliga regelverken måste klargöras på varje enskild marknad tillsammans med landspecifika applikationer samt tester av systemet. Märkets högkvalitativa standard är lika applicerbar i en värld av självkörande bilar. Dessutom måste hänsyn tas till olika länders process för tillståndsgivning och därmed sammanhängande tidsåtgång världen över. Audi kommer därför att introducera kökörningspiloten steg för steg i nya Audi A8

Den fjärrstyrda Audi AI Parkpilot och Audi AI Garagepilot styr själv A8 in och ut ur en parkeringsplats eller ett garage medan manövern övervakas av föraren. Föraren behöver inte sitta i bilen utan kan starta systemet från sin smartphone genom att använda den nya myAudi-appen. För att övervaka parkeringsmanövern håller föraren Audi AI-knappen intryckt och kan då på sin display se vad som händer via bilens 360 graders kameror.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Avancerad fjädring för sport och komfort

Audi vänder inte ryggen åt de som vill ratta själva. Man är noga med att tala om sportighet och komfort. En hel rad nya innovationer förbättrar fjädringen till vad Audi kallar: ”gränsen för vad som är fysiskt möjligt”. En sådan innovation är dynamisk fyrhjulsstyrning som kombinerar direkt, sportig styrning med orubblig stabilitet. Utväxlingen av framhjulens styrning varierar beroende på hastighet, de bakre hjulen styr med eller emot beroende på hastighet. Bilens köregenskaper blir ännu mer dynamiska och exakta med sportdifferentialen. Den fördelar aktivt kraften mellan bakhjulen och är ett komplement till den permanenta fyrhjulsdriften, quattro, som är standard i nya Audi A8.

Den andra nya innovationen, Audi AI aktiv fjädring, är ett helt aktivt fjädringssystem. Beroende på förarens önskan och körsituationen kan karossen lyftas eller sänkas över varje hjul separat med elektriska manöverdon. Flexibiliteten gör det möjligt att i hög grad variera köregenskaperna – från en lyxbils mjuka komfort till sportbilens dynamik. Tillsammans med 360 graders pre sense lyfts bilen blixtsnabbt om en sidokrock är förestående, för att minska de potentiella konsekvenserna för alla i bilen vid en olycka.

Det innovativa fjädringssystemet får sin kraft från ett 48-volts elsystem. Audi förser nu för första gången alla modellversioner av A8 med 48-voltssystemet som huvudsakligt elsystem. Tillsammans med den avancerade luftfjädringen ger det innovativa fjädringssystemet en helt ny körupplevelse.

Audis designchef Marc Lichter berättar om Audis nya designspråk vid världspremiären.

Audis designchef Marc Lichter berättar om de nya OLED-lamporna bak.

Utökad elektrifiering och laddhybrid

Den nya generationen av Audi A8 kommer att vara elektrifierad med 48-voltssystem och litium-jon-batteri oavsett motortyp. Den nya tekniken fungerar tillsammans med förbränningsmotorer, oavsett bränsle, och kan minska förbrukningen i en V6-bensinmotor med upp till 0,7 liter per 100 km i verklig körning. MHEV-tekniken innebär dessutom att komforten ökar eftersom den tillåter frirullning inom högre hastigheter, upp till 160 km/h.

Nya A8 börjar säljas i Sverige med två genomgripande vidareutvecklade V6 turbomotorer, en 3.0 TDI och en 3.0 TFSI. Dieselmotorn utvecklar 286 hk och bensinmotorn ger 340 hk. Två åttacylindriga versioner, en 4.0 TDI på 435 hk och en 4.0 TFSI på 460 hk, kommer något senare.

Audis Mild hybrid 48 volt

Audis Mild hybrid 48 volt

Samtliga motorer arbetar tillsammans med BAS (48-volt Belt Alternator Starter) en remdriven kombinerad generator/startmotor, som är basen i 48-volts elsystemet. Med den här milda hybridteknologin (MHEV mild hybrid electric vehicle) kan bilen rulla fritt med motorn avstängd och starta om mjukt. Den har också en utökad start/stop-funktion och en energiåtervinning på upp till 12 kW.

A8 L e-tron quattro med sin kraftfulla plug-in hybriddrivning kommer senare. Dess 3,0 TFSI-motor och effektiva elmotorn ger tillsammans 449 hk med ett vridmoment av 700 Nm Litium-jon-batteriet lagrar tillräckligt med energi för cirka 50 kilometers räckvidd med eldrift. Batteriet kan som tillval laddas med Audi Wireless Charging. En platta i garagegolvet överför energin induktivt till en mottagarspole i bilen med en effekt av 3,6 kW.

Nya Audi A8 och A8 L kommer att tillverkas i fabriken i Neckarsulm och introduceras på den svenska marknaden senhösten 2017, med säljstart i september. Utgångspriset för A8 är 870 000 kronor.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *