post

Alfa Romeo Stelvio är en efterlängtad modell bland Alfistis världen över. Stelvio är det italienska märkets första SUV och Alfistis är detsamma som hängivna Alfa Romeo fans. Men, är det verkligen en Alfa och behövs den här bilen?

Förarmiljön i Stelvio är snyggt ren och lätt att trivas med. De analoga instrumentklockorna under de klassiska runda skärmarna flirtar med Alfa-vännerna. Sparsmakat analogt på gott och ont. Navigationen är i minsta laget.

Förarmiljön i Stelvio är snyggt ren och lätt att trivas med. De analoga instrumentklockorna under de klassiska runda skärmarna flirtar med Alfa-vännerna. Sparsmakat analogt på gott och ont. Navigationen är i minsta laget.

Visst är Stelvio en Alfa med de två skärmarna över de runda instrumenten och en varvräknare där det står ”giri”, men jag är lite kluven till bilen ändå. Vild, vacker, men polerad och praktisk. Lite som en italiensk Audi med design i stil med Seat.

Visst finns det mycket av det märkesspecifika i Stelvio. Det som gör bilen riktigt intressant är den fina drivlinan och vägegenskaperna. Klassiska starka kort i Alfa Romeos värld. Drivlinan i testbilen består av en 210-hästars fyrcylindrig diesel och en 8-stegad automatlåda. Motorn är väldigt lite diesel när det gäller ljud och vibrationer. Dessutom är den riktigt snål. Jag vill påstå att den dricker runt decilitern mindre än konkurrenterna vid långkörning i hastigheter mellan 100 och 140 km/t. Detta utan att den körts på snålinställning i körprogrammet. Motorn är både flexibel och varvvillig för att vara en diesel. Det finns tre dieslar, 150, 180 och 210 hk, samt en bensinfyra på 280 hk att välja på.

Den fina 210 hästar starka Alfa-fyran är längsmonterad och den är både snål och flexibel. Ett stort plus för motorn och drivlinan i sin helhet.

Den fina 210 hästar starka Alfa-fyran är längsmonterad och den är både snål och flexibel. Ett stort plus för motorn och drivlinan i sin helhet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATyvärr har motorteknikernas hårda jobb slarvats bort av de som byggt karossen. Både däckljudet och vindbruset är högre än väntat. Ljudnivån i Stevio är högre än ljudnivån i motsvarande XC60.

Ska vi ge oss på en jämförelse mellan Volvos nya XC60 och Alfa Romeo Stelvio så kan vi först av allt konstatera att det finns avgörande skillnader mellan bilarna, som på papperet kan verka ganska lika. Volvo har motorn på tvären och är i grunden framhjulsdriven, medan Alfan har motorn längsmonterad och har en fyrhjulsdrivning som kan lägga mesta kraften på bakaxeln. När det gäller framkomlighet och stabilitet är de ganska lika, men när det gäller styrrespons och underhållningsvärde för den som vill köra med neutral styrning på gränsen till överstyrning är Alfan att föredra. Volvon har ett offroadläge som ger bättre framkomlighet med högre markfrigång.

Alfas Stelvio delar grundkonstruktionen med Giulia och det betyder längsmonterad motor och chassi som med max kraft på bakaxeln. Bilen har fått sitt namn från ett alppass med krokiga asfaltsvägar och det är vad den är byggd för.

Alfas Stelvio delar grundkonstruktionen med Giulia och det betyder längsmonterad motor och chassi som med max kraft på bakaxeln. Bilen har fått sitt namn från ett alppass med krokiga asfaltsvägar och det är vad den är byggd för.

OLYMPUS DIGITAL CAMERABåda bilarna har utmärkt väghållning, men känslan i ratten är helt olika och det är i första hand en fråga om vad chauffören gillar. Alfan har en hårdare fjädring och är mer direktstyrd. Det är lättare att hålla rätt spår på en krokig asfaltsväg, skulle jag vilja säga. Bilhandlarnas termer för det här är att Alfan har en sportigare chassisättning.

Filosofin i bilbygget skiljer sig på fler punkter. Alfa Romeo har lagt krutet på drivlinan och Volvo på säkerheten och interiören. Exempelvis har Alfa Romeo helt ny hjulupphängning runt om, kardanaxlar i kolfiber och en automatlåda som svarar betydligt snabbare än Volvos. Volvo har en interiör som känns en hel generation modernare med smartare navigation och fler förarstödssystem. Instrumenteringen är bättre, men inte lika charmig, stolarna är bättre och utrymmet i Volvon är bättre. Sedan är det upp till var och en om man faller i trans inför Volvos nya interiördesign. Personligen gillar jag den testade Volvons drivvedsinspirerade detaljer och den stora displayen med touchkontroller i mitten, men det krävs en viss tillvänjning.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag skrev inledningsvis vild och vacker men polerad och praktisk om nya Stelvio, och det är precis vad den är. Alfa har lyckats behålla mycket av det som är typiskt Alfa Romeo. Grillen, strålkastarna (som är riktigt bra) och instrumenthusen är märkestypiska samtidigt som man byggt en smart kombilösning med baksäte som kan fjärrfällas från lastutrymmet och bilda ett plant lastgolv. Vägegenskaperna är något mer komfortinriktade än Alfa Romeo Giulias och innerutrymmena är riktigt bra trots den något lägre och mer strömlinjeformade karossen, jämfört med de flesta av konkurrenterna.

Frågan om bilen behövs har två olika svar. Det finns många konkurrenter att välja på så marknaden är mättad, men stadsjeeparna är avgörande för biltillverkarnas ekonomi. Det är bilar med större vinstmarginal än exempelvis en halvkombi i Golf-storlek och det är bilar som överlevt en rad med hatkampanjer. Alla biltillverkare vill ha en eller flera stadsjeepar att erbjuda kunderna. Ja Koenigsegg och Ferrari klarar sig förstås utan, men Porsche har två SUV:ar att välja på.

Bra stolar och bra förarmiljö, men här är både Volvo och de tyskas konkurrenterna en generation modernare.

Bra stolar och bra förarmiljö, men här är både Volvo och de tyskas konkurrenterna en generation modernare.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAKort sagt så är det helt logiskt att Alfa Romeo vill ha just sin Stelvio att locka kunder med.

Det finns ett vakuum i Alfas modellutbud som både Alfa Romeo och dess kunder vill täppa till. Sällan har en bil väckt så mycket uppmärksamhet. Alfa-älskare glömmer inte sin kärlek. Flera av de jag mött har sagt att de åker BMW men bara väntar på den här modellen. Flera har också sagt att nu har väl Alfa fått ordning på kvaliteten, men det trodde jag för tio år sedan.

Intresset domineras totalt av män, för det är i huvudsak män som förälskar sig i Alfa Romeo. Förklaringen skulle kunna vara att Alfa Romeos marknadsförare är världsbäst på att övertyga män om att kvinnor förälskar sig i män som kör Alfa Romeo.

Praktisk kombilösning med baksätet fällbart både från lastutrymmet och från nederkanten på baksätets sittdyna. Delning 40/20/40. Strömlinjeformen stjäl dock en del utrymme.

Praktisk kombilösning med baksätet fällbart både från lastutrymmet och från nederkanten på baksätets sittdyna. Delning 40/20/40. Strömlinjeformen stjäl dock en del utrymme.

 

 

Kort om Alfa Romeo Stelvio

Varför?

För att Fiat-koncernen behöver en SUV för att konkurrera med Audi, BMW, Jaguar, Mercedes och Volvo

För vem?

För den som gillar italiensk design, gillar att köra bil, särskilt på vintern och inte gett upp hoppet om att Alfa Romeo har fått ordning på kvaliteten.

Slutsats?

Galet kul italienare för svenska oplogade vintervägar.

 

 

Faktaruta:

Alfa Romeo Stelvio.

Biltyp: Fyrhjulsdriven hög kombi.

Motor: 2,1 liters fyrcylindrig diesel.

Effekt: 154 kW/210 hk.

Max vridmoment: 470 Nm vid 1 750 varv/minut.

Växellåda: 8-stegad automat.

Tjänstevikt: 1 897 kg.

Max totalvikt: 2 330 kg.

Max släpvagnsvikt: 2 300 kg.

Bränsleförbrukning: 4,8 liter/100 km enligt EU-cykeln. Uppmätt blandat: 6,82 l / 100 km, motorväg 7,2 liter / 100 km

CO2: 127 g/km.

Pris: 438 000:- Stelvio Super AWD, från: 363 000:- (enbart bakhjulsdrivning och 150 hk diesel).

Titta också på: BMW X3, Audi Q5, Volvo XC60 och Mercedes GLC.

smSN Alfa Romeo Stelvio 4 170730

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *