post
Vi har alla hört talas om den. Inte bara en gång. Jag menar Audis Tesla-dödare, Audi e-tron. Vi har varje gång fått se en bil som påminner om Audi A4 Allroad, men med en massa futuristiska finesser som kameror istället för yttre backspeglar. Audi utmanar Tesla S med en ny elbil som ska matcha den amerikanska elbilen som idag är benchmark för alla andra som lovar en elbil.

På mässan i Geneve föll täckelsen för Audis prototyp för märkets första helt eldrivna modell. Den låga SUV:en är en i princip produktionsklar prototyp och den visar en bil har utrymme och komfort i stil med just A6 Allroad. Detta  i kombination med lång räckvidd utan kompromisser, lovar Audi. Fram till serieproduktionsstart kommer en flotta på nära 250 bilar att fullborda testandet under extrema förhållanden världen över. De första maskerade bilarna visades upp i centrala Geneve.

Audi lovade i samband med att prototyps avtäcktes:

  • Testflotta på 250 bilar kör över 5 miljoner kilometer på fyra kontinenter
  • Tre elbilar fram till 2020
  • Fler än 20 laddbara modeller till 2025
  • Den kamouflerade exteriören döljer en höjd kombi med lätt SUV-stuk med plats för fem personer och gott om bagage. Räckvidden lovas vara anpassad för att klara längre resor och de omfattande laddningsmöjligheterna gör det möjligt att köra helt eldrivet utan kompromisser. I serieproduktion kommer elbilen att kunna snabbladdas med upp till 150 kW, och vara redo för att fortsätta en längre sträcka redan efter 30 minuter. Det elektriska quattrosystemet tar fyrhjulsdriften in i en ny epok med fokus på högsta prestanda på alla underlag. Produktionsmodellen av Audi e-tron prototype kommer att tillverkas i den koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel och de första bilarna lanseras i Europa i slutet av 2018.

 

– Den första helt eldrivna modellen är en viktig milstolpe i företagets framtid, sade Rupert Stadler, VD för AUDI AG. 2020 kommer vi att ha tre helt eldrivna bilar i produktprogrammet. Utöver den sportiga SUV:en en fyradörrars Gran Turismo – dvs produktionsversionen av Audi e-tron Sportback concept – och ytterligare en modell i kompaktsegmentet. Innan 2025 har vi lanserat mer än 20 elbilar och laddhybrider – fördelat över alla segment och koncept, sade Audi-chefen.

Fyra kontinenter, mer än fem miljoner km testkörning under extrema förhållanden

Fram till att märkets första elbil kommer i slutet av året, slutförs testkörningar på fyra kontinenter, både i kylan i Skandinavien och i hettan i Afrika, i Asiens höga bergstrakter, på nordslingan på Nürburgring, kökörning i kinesiska städer eller på amerikansk highway. Den eldrivna SUV:en måste bevisa sina kvaliteter i kompromisslösa tester under extrema förhållanden. Audi testar sina förseriebilar i alla klimatzoner, från under -20 till över +50 grader. Dessutom pågår intensiva tester av laddningsteknik över hela världen. Olika standards testas både i speciella testmiljöer och publikt för att validera alla olika laddningsmöjligheter. Totalt kommer närmare 250 Audi e-tron prototype avverka mer än fem miljoner testkilometer. Det motsvarar ca 125 gånger runt jorden och 85 000 timmar.

Specialdesignat elektrifierande kamouflage

För att illustrera eldriften har Audi designat ett helt nytt kamouflagemönster. De förvrängda e-tron-tecknen skall ge intryck av att vara elektrifierade medan elementen i orange ska ge en association till högvoltsledningarna och batteriets placering.

Audi e-tron prototype i Geneva

Prototyper på väg i Geneve

Fram till världspremiären kommer delar av testflottan att köras på allmänna vägar med den specialdesignade maskeringen. Det första stoppet sker i Geneve, där prototyperna körs genom staden under de första dagarna av bilsalongen. Då är det också fritt fram att fotografera och publicera på sociala media. För den som lägger till #etron är chansen stor att bilden kommer att visas på www.e-tron.audi, där Audi presenterar ett urval av de bästa bilderna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *