Långa ljusa sommarkvällar med torra asfaltsvägar lockar fram alla entusiastbilar som vilat i sitt vinteride. Intresset för snygga, snabba och opraktiska bilar är stort och det är det intresset Toyota vill fånga upp med sin GT86.
Den här bilen är byggd runt föraren. Stolarna sitter som gjutna runt kroppen, man sitter lågt, nästan på golvet, och instrumenteringen domineras av en stor varvräknare. Växelspaken är läderklädd med tydliga sömmar och den hanterar växlarna med korta distinkta slag.
Passagerarna kan vara tre men egentligen är det singularis bestämd form som gäller, passageraren alltså. Baksätet är att betrakta som ett nödsäte för två, medan passagerarplatsen fram är lika trevlig som förarplatsen bortsett från att den som sitter där inte får njuta av att köra bilen.
Den här bilen är inte byggd för familjen med stora transportbehov. Den är byggd för att avnjutas. Den är byggd för att vara en körglad bil Frågan är då vad körglädje egentligen är för något. Är det att köra fort? Är det att köra komfortabelt? Är det att köra en bil med en interiör man trivs med?
För mig är körglädje en bil man trivs i. Man sitter bra, har en bra förarmiljö och att bilen har ett förutsägbart beteende. Den ska vara välbalanserad och med riktigt säkra vägegenskaper. Man ska kunna höra motorn, känna växellådan och ha en direkt kontakt med vägen genom en exakt styrning. För Toyota är körglädje ett livsviktigt begrepp för att hitta nya köpare. Toyota GT86 är byggd för att locka nya kunder med andra prioriteringar än att bilen ska vara trygg och säker.
Visst känner vi igen resonemanget. När Volvo positionerat sig som en tillverkare av säkra och trygga bilar insåg man ganska snart att körglädje är ett väl så viktigt försäljningsargument. Körglädje kopplas ihop med ungdomlighet och sportighet.
Toyotas GT86 är byggd med en liten dos nostalgi, en stor dos chassiteknik och en viss dos Subaru. Motorn kommer nämligen från Subaru och det betyder en fyrcylindrig boxermotor som ger bilen en mycket låg tyngdpunkt. Det i kombination med en mycket bra viktfördelning gör att bilen får riktigt säkra och förutsägbara vägegenskaper. Den går dit föraren vill även vid riktigt tuff körning. Motorn är inte på mer än 147 hästar men den är varvvillig och bilen är lätt. Bakom ratten upplevs bilen som både pigg och tight med föraren.
Tappar den greppet glider den ut lätt med bakvagnen och blir överstyrd. Det är det kepsnissarna kallar för drifting. En lek som blivit så populär och rumsren att till och med Toyota talar om drifting vid lanseringen av sin sportbil. Fast jag skulle inte kalla den sportbil, snarare GT-bil.
Skillnaden mellan att köra sportbil eller GT-bil är av tradition brännmärkena på skjortbröstet. Efterkrigstidens brittiske sportvagnsförare hade inga invändningar mot att röka i den öppna sportbilen. Det hela avslöjades dock av brännmärkena på skjortbröstet som uppstod då den hårda fjädringen fick glöderna att ramla av fimpen som satt i munnen. En GT-bil däremot har en något mjukare fjädring för att vara mer njutbar vid långresor.
Just den skillnaden finner vi om vi jämför Toyota GT86 med syskonet från Subaru. Just den här bilen är resultatet av lite flörtande mellan de två japanska biltillverkarna. Flörten resulterade i tvillingar, dock inte enäggstvillingar, som är mycket lika varandra och delar så gott som all teknik. Den stora skillnaden, som inte är speciellt stor, är just chassisättningen. Toyota har valt GT-bilens hårda chassi med en något mjukare fjädring än sportbilens, som Subaru valt. Subaru gav till och med upp sin fyrhjulsdift i det här projektet. Båda bilarna är bakhjulsdrivna.
I hela det här konceptet ingår möjligheten att bygga om bilen, göra den mer personlig och ge den mer prestanda. Toyota förväntar sig att det dyker upp ombyggnads-kit för både hjulupphängning och motorn. Kanske även Toyota själva satsar på det här. Traditionen att bygga om japanska bilar finns överallt. Vem har inte sett en Toyota Supra med en stor vinge bak och en laddluftkylare värdig en lastbil i fronten samt ett avgassystem designat för att tvinga omgivning att titta upp?