post

Volvo premiärvisade i dag två nya konceptbilar som är en del av Volvos förnyelseprocess. Det är samtidigt en milstolpe i den officiella lanseringen av företagets nya globala strategi för mindre bilar. I Volvos nya program med mindre bilar ingår en helt eldriven bil och en laddhybrid med Twin Engine, helt i linje med företagets ambition att elektrifiera hela produktportföljen. Volvo räknar med att ha sålt totalt upp till en miljon elektrifierade bilar globalt till 2025.

Volvo Concept 40.2, ett coupé-koncept på CMA-plattformen.

Volvo Concept 40.2, ett coupé-koncept på CMA-plattformen.

Volvo Concept 40.2 rear quarter high

Volvo Concept 40.2 rear quarter high

 De nya konceptbilarna i 40-serien är nyckeln till Volvos ambition att expandera på den stora och lukrativa globala marknaden för mindre premiumbilar. Volvo följer den lyckade tanken bakom 90-serien med en kombination av ny Volvo-typisk formgivning både exteriört och interiört med branschledande kommunikationsteknik, elektrifiering och autonom körteknik.

T5 Twin Engine, CMA-plattformen, med framhjulsdrivning och elmotorn monterad vid förbränningsmotorn i jämförelse med T8 Twin Engine på SPA-plattformen där elmotorn driver bakaxeln och bilen blir fyrhjulsdriven.

T5 Twin Engine, CMA-plattformen, med framhjulsdrivning och elmotorn monterad vid förbränningsmotorn i jämförelse med T8 Twin Engine på SPA-plattformen där elmotorn driver bakaxeln och bilen blir fyrhjulsdriven.

De nya konceptbilarna blir de första bilarna som byggs på Volvos nya CMA-plattform (Compact Modular Architecture). Den är speciellt utvecklad för mindre bilar och öppnar för en framtid med djärvare design och teknik. Volvos nya T5 Twin Engine består av företagets nya trecylindriga bensinmotor och en ny sjustegad växellåda med dubbelkoppling som jobbar tillsammans med en elmotor. Motorn bygger på Volvos befintliga Twin Engine-system, men i stället för fyrhjulsdrift blir det framhjulsdrift på de mindre bilarna.

T5 Twin Engine – schematiserad bild av hur elmotor och förbränningsmotor samarbetar i hybridsystemet.

T5 Twin Engine – schematiserad bild av hur elmotor och förbränningsmotor samarbetar i hybridsystemet.

 – Alla bilar i vår produktfamilj har en egen, unik karaktär, precis som medlemmarna i en riktig familj. CMA har hjälpt oss att fånga något speciellt, något ungdomligt, i våra nya konceptbilar. De har en energi, en nytänkande och spännande urban profil som skiljer dem från mängden. Vi kommer att se mer av detta i framtidens mindre Volvobilar, säger Thomas Ingenlath, Senior Vice President, Design, på Volvo Cars.

Volvo Concept 40.1, en mindre SUV baserad på CMA-plattformen.

Volvo Concept 40.1, en mindre SUV baserad på CMA-plattformen.

 Volvos strategi för mindre bilar är en viktig del av den förändringsprocess som företaget just nu genomgår. Företaget har en omfattande förnyelseplan som är tänkt att ompositionera varumärket. Volvo hyser en förhoppning om att de nya modellerna ska stärka varumärket till en bättre position bland de märken som idag betraktas som premiummärken, läs Audi, BMW, Lexus och Mercedes.

  – Vi jobbar med en modulprincip för både fordonsarkitekturen och drivlineutvecklingen och har därför kunnat ta ett stort språng förbi flera av aktörerna i premiumsegmentet. Den nya elektriska drivlinan blir startskottet för ännu ett spännande kapitel i Volvos historia, säger Dr Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development.

IntelliSafe on CMA , Volvos säkerhetssytem schematiserat

IntelliSafe on CMA , Volvos säkerhetssytem schematiserat

Utöver den den nyas exteriören och de elektrifierade drivlinorna kommer de nya bilarna även att erbjuda ett komplett utbud av innovativa uppkopplade tjänster plus världens mest avancerade standardpaket med säkerhetsfunktioner och banbrytande skandinavisk interiördesign.

 – De nya bilarna i 40-serien har potential att förbättra vår marknadspenetration i ett viktigt, växande segment. Det elektrifierade drivlineprogrammet, som omfattar både en ny kompakt laddhybrid med Twin Engine och en ren elbil, är centralt för CMA-arkitekturen, säger Volvos vd och koncernchef Håkan Samuelsson. Han tillägger att produktionen av den nya 40-serien beräknas komma i gång under 2017.

 Uppgifterna om Volvo Cars nya globala strategi för mindre bilar presenteras efter en stark start på året med avseende på försäljning och lönsamhet.

Företagets intäkter under årets första tre månader ökade med 24 procent på årsbasis, till 41,7 miljarder kronor. Det ger en rörelsevinst på 3,1 miljarder kronor och en rörelsemarginal på 7,5 procent. Den globala försäljningen under det första kvartalet 2016 ökade 11,9 procent till 120 591 bilar. Volvo Cars mål på medellång sikt är att sälja 800 000 bilar om året. Under 2015 såldes 503 000 bilar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *