post

Audis adelsmärke är Quattro. Fyrhjulsdrivning alltså och nu kommer ytterligare en modell i Audis Q-serie där Q står för att det är SUV:ar det handlar om. Lite högre, lite rymligare och med lite bättre framkomlighet än bilarna i exempelvis A-serien. Nya Q2 är den minsta SUV:en och den kan fås med motorer från 116 till 190 hk.

smsn-audi-q2-5-160628

Mindre bilar förväntas uppskattas av yngre köpare, men den här bilen bör kunna tilltala även äldre med ett något högre insteg. Just det högre insteget och den högre markfrigången är typiska för SUV:ar och gör bilarna mer praktiska men också lite bättre för den som har en dålig grusväg till fisket, stugan eller skärmflygningen. Frågan är bara hur små de kan bli innan rymligheten går förlorad. Q2:an är nog på gränsen.

wsmsn-audi-q2-1-160628

Audis Q2 har en liten trecylindrig 1-liters bensinmotor i instegsmodellen. Det är en bil som ger det rätta SUV-stuket men med betydligt lägre bränsleförbrukning än de större syskonen. Bilen är flera hundra kilogram lättare än syskonen i Q3-serien. Körbarheten är helt ok den lilla motorn till trots.

 

Överhuvudtaget så finns det en hel del teknik för att spara bränsle i den här bilen. Den större bensinmotorn, 1,4 TFSI, har exempelvis cylinderavstängning som betyder att den i kombination med manuell sexväxlad låda deaktiverar den andra och tredje cylindern när motorn inte behöver ge mer vridmoment än 100 Nm och går i frihjulsläge mellan 2000-3000 varv.

Med dubbelkopplingslådan S-tronic, som växlar automatiskt men kan växlas manuellt, sker cylinderdeaktiveringen tidigare, mellan 1400 och 3200 varv och förbrukningen landar på 5,2 liter och 119 gram CO2 per 100 km enligt NEDC. Det är en bra siffra för en automatväxlad bil med bensinmotor, men Toyotas hybridversion av C-HR är ännu snålare.

Den starkaste bensinmotorn, 2.0 TFSI (190 hk), har en nyutvecklad förbränningsprocess där motorn går snålt som en mindre motor vid lugn körning medan den ger fördelarna hos en motor med större cylindervolym vid fullast. Det ska ge låg förbrukning och kraft över hela varvtalsregistret.

smsn-audi-q2-4-160628

 

Dessutom erbjuds tre fyrcylindriga dieselmotorer på 1.6 (116 hk) och 2.0 liter (150 hk och 190 hk).

Den som en gång kört en Audi av senare generationer känner omedelbart igen sig på förarplatsen i nya Q2. Det handlar om bra stolar och bra instrumentering med reglage som också är lättfattliga att hantera. Vill man gå djupare in när det gäller inställningar av bilen och utnyttjande av musikanläggning och navigation finns andra generationen av Audis MMI med en skärm högt placerad på instrumentbrädan. Den anläggningen sköts antingen med vrid- och tryckbar ratt eller med en pekskärm beroende på vilken utrustningsnivå man valt.

smsn-audi-q2-7-160628

Köregenskaperna varierar naturligtvis även de beroende på modellval, men den progressiva servostyrningen är standard över hela linjen. Bilen känns lätt och smidig i låga farter, samtidigt blir den stabilare och känns tyngre i högre hastigheter. Särskilt den stora 190-hästars dieseln med fyrhjulsdrivning och dubbelkopplingslåda blir en utmärkt långfärdsbil.

Toppversionerna 190 hk 2.0 TDI och TFSI har quattro permanent fyrhjulsdrift som standard och den finns som tillval till 2.0 TDI 150 hk. Vid normal körning fördelas det mesta av kraften till framhjulen via den hydrauliska lamellkopplingen, men kan om nödvändigt fördela om kraften så att den delas lika mellan fram- och bakaxeln.

smsn-audi-q2-3-160628

Med tillvalet Audi drive select kan föraren välja körkaraktär i fem olika lägen: auto, komfort, dynamiskt, individuellt eller bränslebesparande med frihjulsfunktion. Systemet påverkar då en rad system som motor, styrning, växellåda, liksom de adaptiva dämparna som erbjuds som tillval. Bilen erbjuds även med ESC Offroad-läge för tuffare körförhållanden och har en markfrigång på 145 mm.

I och med bredden i modellutbudet täcker Audi in allt från den enklaste och billigaste stadsbilen med lilla bensinmotorn, till landsvägsloket med en dragvikt på 1 800 kg med den stora vridstarka dieseln. Som stadsbil förväntas den tilltala ungdomar och den erbjuds därför även som privatleasing, vilket betyder att kunden kan få en helt ny bil, med allt vad det betyder av säkerhetssystem och senaste tekniken med uppkoppling mot nätet, till ett fast månadspris. Nackdelarna med privatleasing handlar om att du inte äger någon bil när leasing-perioden är över och att det kan bli dyrt om leasingbolaget anser att du slitit mer på bilen eller skadat den mer än normalt. Kolla därför alltid det finstilta i ett leasingavtal innan du skriver på.

smsn-audi-q2-6-160628

Uppkopplingsmöjligheterna är kompletta med allt från automatisk SOS-alarmering vid en olycka till trådlöst nättverk och internetuppkoppling i bilen samt Apple Car Play. Bilen är också förberedd för Android Auto. De varierar dock med vald utrustningsnivå. Väljer du exempelvis Bang & Olufsen Sound System kan du lyssna på musik från bilens anläggning eller från din smartphone med 14 högtalare och förstärkare på 705 watt.

Även säkerhetssystemn är kompletta med autobroms, filhållare, adaptiv farthållare och så vidare. Bilen läser också trafikskyltarna och visar dem i displayen.

 

Faktaruta:

Audi Q2.

Biltyp: Fyrhjulsdriven hög kompakt kombi.

Motor: 2,0 liters fyrcylindrig diesel.

Max effekt: 150 hk vid 3 500- 4 000 varv/minut.

Max vridmoment: 340 Nm vid 1 750-3 000 varv/minut.

Tjänstevikt: Ca: 1 579 kg.

Max totalvikt: 2 040 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 800 kg.

Bränsleförbrukning: 0,50 liter/mil vid blandad körning enligt EU-cykeln.

CO2: 132 g/km.

Pris: Från 333 300:- 2,0 TDI Quattro med 7-stegad S-tronic automat (Sport eller Design line), Från 231 000 för framhjuldriven 1,0 TFSI med 116 hk.

 

Titta också på: Toyota C-HR, Nissan Juke eller varför inte den rymligare Audi Q3.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *