post

Bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet med en avancerad drivlina som bjuder på 255 eller 370 bensin-hästar, differentialbroms och torque-vectoring. Kia tar i från knäna när man visar sin nya Femdörrarscoupé som får kraftfulla prestanda och blir den hittills snabbaste bilen från Kia. För det tekniska i den nya prestandabilen ansvarar utvecklingschefen Albert Biermann, tidigare BMW M.

kia-stinger-4
En fyrcylindrig 2,0-litersturbo på 255 hästkrafter och en 3,3 liters V6 med dubbelturbo på 370 hästkrafter utgör motoralternativen som kan fås med antingen bak- eller fyrhjulsdrivning.
Den svenska lanseringen sker till hösten. Priserna är ännu inte fastställda.

Kia Stinger är en direkt evolution av konceptbilen GT Concept som visades upp 2011. Designad och utvecklad i samma anda som klassiska Gran Turismo-bilar har Stinger kraftfulla prestanda och hög komfort. Kia Stinger är formgiven i Kias europeiska designcenter och av Peter Schreyer, Chief Design Officer Kia Motors.

Bred spårvidd i kombination med kort främre överhäng, avsmalnad midja, utsträckt axelavstånd och väl tilltaget bakre överhäng ger det typiska ”fastback”-utseendet med den bakhjulsdrivna bilens proportioner.
Designelement som frontens luftintag, slitsarna i bakom hjulhusen, det släta underredet och den integrerade diffusorn bidrar till aerodynamisk effektivitet

kia-stinger-2

En mix av analoga och digitala instrument, head-up display som projiceras på vindrutan i förarens synfält, och en centralt placerad pekskärm ger en känsla av klassisk förarmiljö utan att den teknikintresserade ska känna sig förfördelad. De runda ventilationsmunstyckena i jetmotorstil och växelspaken ska vara inspirerade från flyget.
Den långa hjulbasen, 2 905 millimeter, ger generösa innerutrymmen. På längden mäter Stinger 4 830 millimeter och på bredden 1 870 mm.

kia-stinger-3De båda motoralternativen finjusteras fortfarande inför produktionsstarten senare i år; en fyrcylindrig turbomatad 2,0-litersmotor på 255 hästkrafter och 353 newtonmeter, samt en 3,3-liters V6 med dubbelturbo på 370 hk och 510 Nm. Den senare accelererar 0-100 km/h på 5,1 sekunder, vilket innebär att Stinger blir den snabbaste Kian hittills.
Båda motorerna länkas till en åttaväxlad automatlåda med möjlighet till manuell paddelväxling och fem olika växlingsprogram. Drivningen sker på bakhjulen med mekanisk diffbroms , alternativt med fyrhjulsdrivning och vridmomentsfördelning, Dynamic Torque Vectoring Control.

Höghållfasthetsstål (AHSS) utgör 55 procent av karossen och styvhet för rigida vägegenskaper. MacPherson-hjulupphängning fram och multilänk bak har kompletterats med en förstärkt krängningshämmare som förbättrar stabiliteten ytterligare.
Fjädringen kontrolleras elektroniskt, Dynamic Stability Damping Control (DSDC), och systemet anpassas automatiskt beroende på körförhållanden och underlag. Via Drive Mode Select kan föraren själv ställa in hårdare respektive mjukare fjädring individuellt på fram- och bakaxel. Styrningen kan ställas i fem olika steg.
V6-versionen har Brembo-bromsar med skivor i dimensionerna 350 mm fram och 340 mm bak. Fälgarna mäter 19 tum.

En rad säkerhetssystem samlas under Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), bland annat adaptiv farthållare, autobroms, kollisionsvarnare, filkörningsassistans, varningsystem för bakomvarande trafik vid backning, dödavinkelnvarnare och trötthetsvarnare.
Kia Stinger får det senaste inom uppkoppling och infotainmentsystem, head-up display med information innanför vindrutan till föraren, trådlös laddning och spegling av smartphones. Utöver två standardljudanläggningar erbjuds ett Harman/Kardon-system på 720 watt och 15 högtalare, inklusive subwoofers under framstolarna.

Produktionen av Kia Stinger startar under sommaren 2017 och lanseringen i Sverige sker under hösten. Priserna är ännu inte fastställda.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *