Minnesgoda läsare minns säkert att Porsche har visat den ultimata kombin tidigare. Dock bara som konceptbil, men nu är det dags för en Panamera i kombi-utförande. Efterfrågan på välutrustade kombimodeller med prestanda som mer än väl räcker för snabb personbefodran över långa avstånd har alltid funnits. Typexemplen är alla brittiska handbyggda kombiversioner av Jaguar och Aston Martin. Nu tar Porsche tag i det här segmentet och kommer sannolikt att dominera det från start med nya, Sport Turismo, som utvidgar Porsche Panamera-familjen. Panamera Sport Turismo firar världspremiär på Geneves bilsalong 7 – 19 mars 2017 där den ställs ut i fem versioner, Panamera 4, Panamera 4S, Panamera 4S Diesel, Panamera 4 E-Hybrid och Panamera Turbo. Den nya modellen baseras på den framgångsrika sportlimousinen och skickar med sin speciella design ännu en gång ett starkt budskap i lyxbilssegmentet.
Sport Turismo är, med upp till 404 kW/550 hk, mer mångsidig än någon annan bil i sin klass. Med sin stora baklucka, sitt ökade bagageutrymme och ett 4+1 sätesarrangemang, erbjuder den nya Panamera-modellen den perfekta kombinationen av användbarhet i vardagen och maximal flexibilitet.
– För Porsche är Panamera Sport Turismo ett steg framåt i ett nytt segment men den behåller alla värden och egenskaper som är karaktäristiska för Porsche, säger Michael Mauer, designchef på Porsche.
Från ett tekniskt och designmässigt perspektiv innehåller Sport Turismo alla de innovationer som introducerades vid lanseringen av helt nya Panamera så sent som förra året.
Där ingår den digitala Porsche Advanced Cockpit, assistanssystem som Porsche InnoDrive, inklusive adaptiv farthållare, chassisystem som bakhjulsstyrning, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC Sport), elektroniskt antikrängningssystem och kraftfulla motorer.
Dessutom är alla Sport Turismo som standard utrustade med Porsche Traction Management (PTM) – ett aktivt fyrhjulssystem med elektroniskt kontrollerad flerskivig koppling.
Design och koncept
Precis som sportlimousinen Panamera med sin coupé-liknande form kännetecknas Sport Turismo av sina mycket dynamiska proportioner – en perfekt spegling av Porsches DNA. Bilen är 5 049 mm lång, 1 428 mm hög och 1 937 mm bred. Silhuetten karaktäriseras ytterligare av korta överhäng och stora hjul, upp till 21 tum.
Från B-stolpen, det vill säga från början på bakdörrarna, har Sport Turismo en helt unik design. Ovanför den markanta skuldran ger en förlängd sidoruta och en lång taklinje bilen ett anslående utseende. Baktill sjunker inte taklinjen ned lika dramatiskt som sidorutorna vilket skapar en framträdande och distinkt D-stolpe som övergår i skuldran på ett coupé-liknande sätt.
Första utfällbara takspoilern i klassen
Taket fortsätter bakåt ut i en adaptiv spoiler. Takspoilerns vinkel kan justeras i tre lägen beroende på körsituationen och på fordonets inställning och ger extra marktryck på upp till 50 kg på bakaxeln.
Vid hastigheter upp till 170 km/tim förblir det aerodynamiska hjälpmedlet – en central del i Porsche Active Aerodynamics (PAA) – i sin indragna position med en vinkel på minus sju grader vilket minskar luftmotståndet och optimerar bränsleförbrukningen.
Över 170 km/tim ställer takspoilern automatiskt in sig i prestandaläget med en vinkel på plus en grad för att öka stabiliteten vid körning rakt fram och i kurvor. Vid inställningen Sport och Sport Plus intar takspoilern automatiskt prestandaläget i hastigheter från 90 km/tim och uppåt. PAA hjälper också aktivt till genom att anpassa takspoilerns lutning till plus 26 grader i hastigheter av 90 km/tim eller mer när takluckan är öppen. I det fallet hjälper spoilern till att minimera vindbrus.
Tre säten bak
Nya Sport Turismo är den första Panamera-modellen med tre säten bak. De två yttre är utförda som individuella säten – i linje med modellens anspråk på sportiga prestanda med maximal komfort för de åkande – och åstadkommer därmed en 2 + 1 lösning bak. Som tillval kan Panamera Sport Turismo också erbjudas som fyrsitsig med två elektriskt justerbara individuella säten bak.
Den förhöjda taklinjen på Sport Turismo gör det lättare att kliva i och ur bilens baksäte och ger också bättre huvudutrymme. Den breda bakluckan, som öppnas och stängs elektriskt som standard, och har en lasthöjd på bara 628 mm, gör bagageutrymmet mer användbart. Mätt till övre kanten på baksätena är Sport Turismo med 520 liters lastvolym 20 liter större än i sportlimousinen (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 425 liter). Lastad upp till taket och med baksätena nedfällda är lastutrymmet 50 liter större. Baksätenas ryggstöd kan fällas ned tillsammans eller individuellt (40:20:20) och låses upp elektriskt från bagageutrymmet. Med alla baksäten nedfällda blir lastutrymmet nästan helt slätt. Då ökar lastvolymen till 1 390 liter (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 1 295 liter).
Ett system för att hantera bagaget finns som tillval. Det innehåller bland annat ett variabelt system för säker transport inklusive två skenor integrerade i golvet på lastutrymmet, fyra fästpunkter och ett bagagenät. En 230-V elektrisk kontakt kan också erbjudas i bagageutrymmet.
Fem motorer vid lanseringen
Panamera Sport Turismo kan beställas från och med nu. Den europeiska marknadslanseringen är planerad till den 7:e oktober 2017 och på övriga marknader i början av november. Den nya Porsche-modellen kommer att finnas med fem motorer som redan används i sportlimousinen.
Priset i Sverige börjar på 1 200 000 kronor för Panamera 4S Sport Turismo (324 kW/440 hk), 1 240 000 kronor för Panamera 4S Diesel Sport Turismo (310 kW/422 hk) och 1 604 000 kronor Panamera Turbo Sport Turismo (404 kW/550 hk). Panamera 4 Sport Turismo och Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo är ännu en prissatta.
Bränsleförbrukning och utsläpp
Panamera 4 Sport Turismo: blandad körning 7,9 – 7,8 l/100 km; CO2-utsläpp 180 – 178 g/km
Panamera 4S Sport Turismo: blandad körning 8,3 – 8,2 l/100 km; CO2-utsläpp 189 – 187 g/km
Panamera 4S Diesel Sport Turismo: blandad körning 6,8 – 6,7 l/100 km; CO2-utsläpp 178 – 176 g/km
Panamera Turbo Sport Turismo: blandad körning 9,5 – 9,4 l/100 km; CO2-utsläpp 217 – 215 g/km
Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: blandad körning 2,5 l/100 km; elförbrukning 15,9 kWh/100 km; CO2-utsläpp 56 g/km