post

Volkswagen Golf är världens mest kompletta serie av bilar. Här finns allt från billigaste bensinversionen som kostar 199 900:- till prestandaversionen Golf R som utmanar Porschar på tyska Autobahn. Volkswagen har även fyra olika drivlinor för den miljömedvetne. För att få lite perspektiv på vad man kan göra av en och samma bil har vi testat den blå, den vita och den röda Golfen.

smVW Golf GTI 6,2 170406

Den röda GTI:n, här som tredörrars är Volkswagens busbil som fungerar i vardagen och egentligen vuxit till sig till att bli en mogen långfärdsbil med bra prestanda.

Det är med händerna på ratten man känner skillnaden i en Golf R. Bilen är fyrhjulsdriven och har ett chassi som pallar hårdkörning.

Det är med händerna på ratten man känner skillnaden i en Golf R. Bilen är fyrhjulsdriven och har ett chassi som pallar hårdkörning.

wmmVW Golf R 3 170406Vi börjar med den blå Golfen, toppmodellen med fyrhjulsdrivning och 310 hästkrafter under huven. Det här med att bygga en bil med sportbilsprestanda och förklä den till familjebil är inget nytt. Det har funnits i årtionden, men det fina med Golfen är att den verkligen fungerar att köra fort med även på en racingbana, eller rättare sagt bara där, samtidigt som den fungerar utmärkt i vardagen. Den finns både som femdörrars halvkombi och som femdörrars kombi.

smVW Golf R 7 170406

Däck för bana och landsväg, med betoning på bana, så kallade semi-slicks.

Däck för bana och landsväg, med betoning på bana, så kallade semi-slicks.

Väldigt få Golf R-ägare kommer att köra bilen på bana men de kommer sannolikt att utrusta den så att bilkännaren kan imponeras av de extrema tillvalen som Volkswagen erbjuder till demn här bilen. Det handlar om avgassystem i titan samt bromsar och däck utvecklade för att köra på banan med. Bromsarna är tillverkade för att klara värmen vid bankörning och samtidigt minska den ofjädrade vikten. Naven är tillverkade i aluminium och själva skivan, eller friktionsringen, i gjutet stål. De är sammanfogade med gjutna styrstift som gör att skivan kan expandera när den blir varm. Bilen kan också köpas med däck som har en gummiblandning som ger maximalt grepp på torr asfalt, men ändå har ett mönster för att fungera när det regnar, så kallade semi-slicks. Golf R kostar från 420 500:-.

VW e-Golf är elbilen förklädd till en helt vanlig Golf. Det går också att köpa en Golf med både elmotor och bensinmotor. En laddhybrid med andra ord.

VW e-Golf är elbilen förklädd till en helt vanlig Golf. Det går också att köpa en Golf med både elmotor och bensinmotor. En laddhybrid med andra ord.

Ett diskret märke på bakluckan avslöjar att den här bilen är en nollutsläppsbil och föraren tar ansvar för miljlön.

Ett diskret märke på bakluckan avslöjar att den här bilen är en nollutsläppsbil och föraren tar ansvar för miljlön.

Så tittar vi på den vita Golfen. Det är en e-Golf, en ren elbil där energin lagras i batterier. Den är egentligen ingen större nyhet, men den har fått nya batterier som kan lagra mer energi och det betyder en längre räckvidd mellan laddningarna. Volkswagen anger en räckvidd på 30 mil enligt körcykeln, men för det krävs rätt temperatur, rätt körstil, uppvärmd bil från start och så vidare. Vi körde den i 20 gradig värme och följde trafikrytmen på både motorväg, i stadstrafik och på landsväg och den körningen pekade på en räckvidd på 20 mil i normal körning. Ett lyft jämfört med tidigare e-Golf och ett lyft som gör bilen betydligt mer användbar och behovet av laddning utanför hemmet betydligt mindre.

e-Golfen har länge varit en favorit bland elbilar för just körbarheten och för utrymmena i bilen. Volkswagens lösning där man kan styra både acceleration och motorbroms med gaspedalen gör bilen väldigt smidig. Mer acceleration får man genom att trampa ner gasen, inte helt oväntat, och motorbromsen ökar ju högre man släpper upp gaspedalen. I ett mittläge får man frihjul. E-Golfen kostar från 395 900:- och man kan räkna bort supermiljöbilspremien på 40 000:-.

Det mesta är sig likt bakom ratten även i en e-Golf eller i laddhybriden GTE. Det är själva instrumenteringen som ser annorlunda ut.

Det mesta är sig likt bakom ratten även i en e-Golf eller i laddhybriden GTE. Det är själva instrumenteringen som ser annorlunda ut.

Lyfter man på huven är skillnaden påtaglig. Här finns varken bränsleinsprutning, tändstift eller växellåda.

Lyfter man på huven är skillnaden påtaglig. Här finns varken bränsleinsprutning, tändstift eller växellåda.

Den vita Golfen finns också i en GTE-version med både elmotor och bensinmotor i ett hybridsystem. Den går de första 3-4 milen, 48 km enligt körcykeln, på enbart el, sedan går förbränningsmotorn in. Båda de vita Golfarna har fördelen av väldigt tyst körning så länge de går på el och en vridstark elmotor som gör stadskörningen riktigt effektiv tack vare att den är piggast i låga hastigheter. GTE-modellen får dra ett släp på 1,5 ton, det får inte e-Golf. GTE-modellen kostar från 379 900:- och man kan räkna bort en supermiljöbilspremie på 20 000:-.

smVW Golf GTI 11 170406

Volkswagens ganska strama och tydliga instrumentering med välplacerade reglage är lätt att snabbt finna sig tillrätta i. GTI.-modellens förarmiljö är väldigt likt den i de övriga modellerna.

Volkswagens ganska strama och tydliga instrumentering med välplacerade reglage är lätt att snabbt finna sig tillrätta i. GTI.-modellens förarmiljö är väldigt likt den i de övriga modellerna.

Så har vi den röda Golfen. Det handlar om den Golf som redan nått kultstatus. Eller snarare en av de Golfar som nått kultstatus. Både cabrioleten och Golf Country, den terrängbilsversionen med reservhjulet på bakluckan som tillverkades i en liten serie före millennieskiftet, har än högre kultstatus. Hur som helst så skapade Golf GTI en egen nisch när Volkswagen lanserade den som en prestandaversion, lite som en busbil. Golfen växte och allt fler hästkrafter flyttade in under huven. Dagens GTI är både snabb, tekniskt avancerad och en effektiv bruksbil.

Med 245 hk och framhjulsdrivning som får hjälp av en differentialbroms för att få ner kraften i backen klarar nya GTI 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Det kan jämföras med fyrhjulsdrivna Golf R som klarar det på 4,6 sekunder.

smVW Golf GTI 1 170406

Även under huven är det rött som gäller. Nu är effekten uppe i 245 hk och framaxeln har en differentialspärr som ser till att kraften fördelas till båda hjulen.

Även under huven är det rött som gäller. Nu är effekten uppe i 245 hk och framaxeln har en differentialspärr som ser till att kraften fördelas till båda hjulen.

Den ilsket klarröda GTI:n är mer av en nedskalad Golf R än en sportigare Golf. Den är 100 kg lättare och framhjulsdriven, vilket ger den helt andra köregenskaper. Nu har VW lyckts bra med att trolla bort effekterna av understyrning och motsträviga styregenskaper som är vanliga på motorstarka framhjulsdrivna bilar, men den kan ändå inte mäta sig med sin blå storebror. Jämfört med andra bilar i GTI-klassen är Golf GTI både civiliserad i vardagen och vass i prestanda. Golf GTI kostar från: 308 900:-.

Alla tre versionerna av VW Golf har bra förarstöd med autobroms, filhållare och så vidare, samt uppkoppling med både SOS-alarmering och verkstadsinformation samt en rad funktioner som Apple Carplay.

Förarens arbetsplast i VW God GTI

Förarens arbetsplast i VW God GTI

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *