Kyllä, Nokian 9 SUV

Vinterdäck till suv:ar och pickuper, är det något som ställer extra krav på tillverkaren? Jag ställde frågan till finska Nokian, som är starkt profilerade på riktigt suveräna vinterdäck.

– Kyllä, var svaret jag fick, och det betyder ja.

Nokian Hakkapeliitta 9 SUV

Jag har kört tre hela säsong med Nokian Hakkapeliitta 9 SUV monterade på en Land Rover Discovery 3. Fästet är utmärkt på alla vinterns underlag bortsett från inbromsning på torr asfalt. Jag märker att ABS:en går in ganska tidigt efter att ett av hjulen låst och kanat på dubbarna, men det är verkligen ingen överraskning med tanke på att bilen väger 2,5 ton så är det mycket kinetisk energi som ska hanteras och då tappar jag i fäste jämfört med sommardäcken, 22-tums Hankook Ventus ST. Jag tillhör dem som hellre väljer supergrepp på is och snö, men sämre grepp på torr asfalt, än en kompromiss. Dels för att jag vill ha en ultimata säkerheten på vintervägar och dels för att jag ändå inte kör så hårt med dubbdäck på bilen.

Vid den här tiden på året kikar vi mer efter tussilago i diket än håller koll på väglaget. Vintern är körd på porten och vi längtar efter vårsolen, sommardäcken och den där dagen då vi kan lägga undan isskrapan.

Inget kan vara farligare. Det kommer att bli halt igen och då överraskas vi båda av halkan och av det faktum att de där vinterdäcken vi satte på den där iskalla tidiga vinterdagen när verkligheten kom ikapp oss har livsfarligt dåligt mönsterdjup och hälften av dubbarna är borta.

Nokian Hakkapeliitta 9 SUV

Av någon anledning blir det ofta ett panikbyte till vinterdäck när en långresa väntar, smhi:s Per-Erik tar i ända från tårna när han berättar om det besvärliga vinterväglaget och kön till däckverkstäderna är oändlig. Jag brukar i alla fall stå där i bitande iskyla med fälgkors och domkraft. Då tar man förra årets vinterdäck och monterar dem bara de är lagliga, sedan svär man på att nästa vinter ska det bli nya vinterdäck och då får verkstaden fixa det innan det blir kö. Har man då inte kollat dem någon gång hela vintern gäller det att göra det nu. Det gäller att ha koll på sina däck och anpassa hastigheten efter det.

Är däcken olagliga så byt dem redan nu. Flera tillverkare har kommit med sina senaste versioner redan nu och det är som vanligt så att de nyaste vinterdäcken är bättre än förra generationen. Den här vintern har jag kört Nokian Hakkapeliitta 9 SUV. De däcken har rullat 4300 mil på en tung Land Rover Discovery 3 och de har gett riktigt bra fäste. Dessutom ser dubbarna oskadade ut och ingen saknas på något av däcken. Till saken hör förstås att jag kör mjukt hela vintern. Inga blixtrande accelerationer men riktigt lugna kurvtagningar.

Michelin X-ICE North SUV
Michelin X-ICE North

Jag har gjort en intressant jämförelse med Michelin X-ICE North 4 SUV i samma dimension. Michelin har bytt fokus när det gäller vinterdäcken och gått upp i antal dubb. Det märks och de här däcken är en värdig utmanare till Nokians motsvarighet. När jag pratat med kolleger klagar de på att Nokians däck bullrar mer än Michelins, men det är något jag inte upplevt. Antagligen handlar det väldigt mycket om vilken dimension man har på däcken och vilken bil man kör.

Helt klart finns det konkurrenter som gör bra däck, men just den här vintern måst jag ändå säga att dessa båda verkligen visat sig vara suveräna. Inte minst på glashala E4:an där Land Rovern kändes trygg i 100 km/t men en lättare bil med nya dubbfria nordiska vinterdäck av ett av de större märkena tappade fästet redan i 80 km/t. Så mycket skiljer det när det gäller bästa vinterdäcken och det är en otäck insikt jag fick när jag körde samma sträcka med båda bilarna.

Det är också en viktig insikt när man ser att andra kör fortare och frestas att tro att det inte är halt. Låt dig aldrig luras av hur fort andra kör.

Publicera kommentar