Grenadier, pånyttfödd Defender av klassiskt snitt

Ineos Grenadier är den bil som alla hard core Defenderfans hoppades att Land Rover skulle skapat. När det inte blev så tog Sir Jim Ratcliffe tag i saken och skapade en modern, robust terrängbil tillsammans med ett team av erfarna ingenjörer och underleverantörer.

Aldrig har så många människor haft en sådan entusiasm för en bilmodell som bjudit på så lite förändringar under så många år. Land Rovern som från början gick under namnet Land Rover med tilläggsnamnen Serie 1, Serie 2, Serie 3 och slutligen Defender genomgick en total förändring av allt utom namnet Land Rover Defender när senaste generationen presenterades 2019. Den bilen heter fortfarande Defender med tilläggen 90, 110 och 130, precis som tidigare, men siffrorna är inte längre detsamma som bilens axelavstånd i tum.

Det blev svåra tider för den grupp bilägare som krävde att bilen skulle ha stela axlar och vara byggd på en ram, konstaterade Sir Jim Ratcliffe.

Han samlade en grupp tekniker och designers för att skapa den där bilen som i hans ögon och i sanna Defendersfans ögon överhuvudtaget inte tillverkades längre. Gruppen gjorde allt det där som Land Rover, enligt många men inte alla, borde ha gjort med Defendern. Med hjälp av Österrikiska Magna Steyr, företgaet bakom bland annat  Mercedes G-klass, skapade teamet sin Ineos Grenadier. En bil som till det yttre är slående lik Land Rover Defender 110.

Under det klassiska skalet hittar vi massiva stela axlar från Carraro, bromsar från Brembo, fördelningsväxellåda från Tremec, 8-stegad automatlåda från ZF och sexcylindriga motorer från BMW. En bensinmotor som ger 286 hk och 450 Nm samt en diesel som ger 249 hk och 550 Nm. Automatlådan kan växlas manuellt med växelspaken, vilket kan vara oerhört viktigt vid terrängkörning eller körning i djup snö.

– Bilen ska vara, och det är den, den ultimata expeditionsbilen, säger Oliver Schliepf som är ansvarig för den tekniska utvecklingen av Ineos Grenadier. Ta en sådan detalj som fördelningslådan. Den hanteras manuellt och helt mekaniskt med en växelspak direkt ner i lådan. Du känner och du vet att nu har du fått den i rätt läge. Ingen risk för vajrar som går av eller små elmotorer som lägger av när det blir tufft läge. 

– Tittar vi på axlarna så har vi valt stela axlar från Carrado som erbjudit oss den ultimata styrkan, uthålligheten och tåligheten, fortsätter Oliver.

Grunden är med andra ord ett robust arbetsfordon eller expeditionsfordon. Kryddan är en väldigt seriös interiör med en fräck flygplansinspirerad takkonsol för strömbrytare av olika slag. Här finns reglagen för differentialspärrarna i axlarna och valen av körläge, som vadningsläge där bilen vadar i upp till 800 mm djupt vatten och det med marginal för eventuella vågor på i alla fall 100 mm, eller terrängläge där antispinn och parkeringsradar stängs av samtidigt som gasresponsen ändras för att vara bättre anpassad för terrängkörning. Här finns också flera strömbrytare för yttre elutrustning som belysning från taket. Kablarna till detta är redan fördragna i karossen.

På vägen beter sig Grenadier oväntat bra. Inte stötig och väldigt stabil. Det enda man kan klaga på är att bilen inte precis beter sig som en sportbil runt gathörnen i stadstrafik, men den är fullt jämförbar med konkurrenterna som Jeep Wrangler, Mercedes G-klass och Land Rover Defender. Tuffaste konkurrenten lär bli just nya Defendern och här handlar det mycket om valet mellan klassisk design och robust beprövad teknik eller nytänkande när det gäller både design och teknik.

Bakom ratten sitter jag utmärkt med en väl fungerande förarmiljö där fokus ligger på den stora displayen i mitten där den mesta informationen, som lutningsvinklar och annan offroadinformation, vald musik/radio och så vidare finns. Här finns även den digitala hastighetsmätaren. Under den displayen finns en analog kompass. Precis framför föraren finns en liten display med digital information i form av indikatorlampor som visar bland annat drivlinans läge och valda körporgram.

Helt ärligt så vinner Ineos Grenadier över alla konkurrenterna när det gäller äventyrsimage och kultstatus. Både G-klass och nya Defendern kan mäta sig med Grenadier i terrängegenskaper och pålitlighet med ett visst frågetecken när det gäller Defenderns teknik där luftfjädring rent generellt ses om mindre robust i tuffa lägen. Å andra sidan så får man variabel markfrigång och bättre komfort med luftfjädring och Land Rover har hållit på med den här tekniken så länge nu att vi ändå måste inse att luftfjädringen är pålitlig även den. Å andra sidan så byggde Land Rover sina series-modeller i många år utan att nå några större ovationer för pålitlighet.

Ineos Grenadier Trailmaster Wagon bensin

Motor: 3,0 liters rak sexcylindrig bensin, BMW B58.

Effekt: 286 hk/210 kW.

Vridmoment: 450 Nm vi 1750-4000 varv/minut.

Växellåda: 8-stegad autmat som kan växlas manuellt, ZF 8HP51. 

Fördelningsväxellåda: Permanent fyrhjulsdrivning med hög- och lågväxel samt låsbar mittdifferential, Tremec. 

Hjulupphängning: Stela axlar med skruvfjädring och krängningshämmare, Carradoaxlar

Axelavstånd: 2922 mm /115 tum

Toppfart: 160 km/tim.
Acceleration: 0–100 km/tim på 8,8 sek. 

Tjänstevikt: 2618 kg.

Max totalvikt: 3550 kg.. 

Max släpvagnsvikt: 3500 kg.

Max tågvikt: 7000 kg. 

Längd/bredd (exkl sidospeglar)/höjd: 4855/1930/2050 mm. 

Markfrigång: 264 mm. 

Terrängvinklar fram/mellan hjulen/bak: 36,2/28,2/36,1 grader.

Vadningsdjup: 800 mm.

Vändcirkel: 13,5 m.

Förbrukning: från 12,6 liter/100 km (WLTP). 

Koldioxidutsläpp: 292 g/km. 
Pris från: 
800 000:- inkl moms.

Förbrukning: från 12,6 liter/100 km (WLTP). 

Koldioxidutsläpp: 292 g/km. 

+

Utseende

Terrängegenskaper

Robust

Drivmedelsförbrukning

Kostnader

Begränsad tillgång till service

Publicera kommentar