post

Laddhybriderna kommer på bred front. Audi var tidigt ute med A3 e-tron, Volkswagen har flera GTE-modeller och Mercedes har sina plug-in versioner av C-klass och S-klass. BMW lovar plug-in versioner av hela sin modellserier.

I dagens BMW utbud finns i3 och i8 som laddhybrider samt 3-serien och X5. Nu lanseras också en version av 2-serien, 225xe, samt en ny 3-serie-modell, 330e.

P90208181_lowRes225xe kan närmast beskrivas som en mycket kompakt fyrhjulsdriven kombi med drag av suv. Bilen är femdörrars med klassisk kombikaross och den är något höjd jämfört med exempelvis 3-serien. Den är definitivt inte en terrängbil men den har en högre sitt-position med bättre sikt och lättare insteg.

BMW har använt en teknik som liknar den Volvo valt för sina laddhybrid, V60 och XC90. Det vill säga en förbränningsmotor som driver framaxeln och en elmotor som driver bakaxeln.

På papperet är bilen inte nämnvärt snålare än andra laddhybrider men i verklig körning bör BMW 225xe kunna visa riktigt anständiga förbrukningssiffror. Fram sitter en högvarvig trecylindrig turboladdad bensinmotor som ger 100 kW/136 hk. Den driver bilen vid långkörningar och när batteriet är nästan tomt, samt vid kraftig acceleration. Förbränningsmotorn driver framaxeln över en sexstegad Steptronic-låda.

P90208151_lowRes

Bak sitter en elmotor som ger 65 kW/88 hk. Den går in antingen när föraren väljer enbart eldrivning, eller när elektroniken ser att inte bensinmotorn behövs. Den går också in när bilens system känner att framhjulen tappar grepp på grund av halka och när maximal acceleration krävs. Det går också att manuellt välja ständig fyrhjulsdrivning och då ser elektroniken till så att batteriet räcker så länge som möjligt och laddas så effektivt som möjligt vid exempelvis inbromsning. BMW kallar sin version av fyrhjulsdrivning för electrified xDrive. Elmotorn driver direkt på axeln utan växellåda.

Tittar vi på tekniska data så ska bilen dra 2,0 – 2,1 liter bensin/100 km och det betyder ett CO2-utsläpp på 46-49 gram/km. Jämfört med andra laddhybrider är det ingen märkvärdigt låg förbrukningssiffra, men den moderna 1,5-liters motorn är erkänt snål och det betyder lägre förbrukning om man inte kör bilen optimerat för körcykeln, som egentligen är väldigt missvisande.

P90208167_lowRes

Batteriet har en kapacitet på 7,6 kWh och det sägs räcka för en körsträcka på 41 km på enbart el. En siffra som i vardagen blir svår att nå dock. Det är monterat under baksätet som sitter 30 mm högre än i andra bilar i 2-serien. Det ladda på 3 timmar och 15 minuter i ett vanligt eluttag eller 2 timmar och 15 minuter med BMW:s wallbox. Topphastigheten med enbart eldrift är 125 km/t, om man väljer körläget max eDrive. Låter man automatiken styra så kopplas förbränningsmotorn in vid 80 km/t.

Bilens toppfart uppges till 202 km/t, förbränningsmotorns maximala vridmoment till 220 Nm. Det sammanlagda vridmomentet är 385 Nm och den sammanlagda effekten är 165 kW/224 hk. 0-100 km/t går på 6,7 sekunder.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *