Samtidigt som BMW lanserar sin 225xe släpper de också en 330e där man tar tillvara allt det där som gör BMW unika, eller åtminstone gör så att bilen uppfattas som unik av köparna.
Den är lite mer klassisk BMW men med samma elmotor, samma batterier och samma möjligheter att köra på enbart el de första milen av resan, hela pendlarresan och hybridteknik som sparar bränsle hela den långa resan. BMW 330e är en klassisk välbalanserad bakhjulsdriven sedan med sportig touch och åttastegad Steptronic-låda.
Bilen har längsmonterad förbränningsmotor fram med elmotorn monterad mellan den fyrcylindriga bensinmotorn och växellådan. Konstruktionen betyder att man kunnat utelämna momentomvandlaren och på så vis kunnat kompensera för den ökade vikten av elmotorn. Samtidigt märks elmotorn väldigt lite för den aktive föraren. Det handlar mer om känslan av en extra överladdning, som dessutom är som effektivast från låga varv.
Med tanke på att motorn är något av det modernaste vi kan hitta idag när det gäller bensinmotorer med BMW:s TwinPower turboteknik, variabla ventiltider och variabel kamaxelkontroll får vi en bil som både är extremt lättkörd och samtidigt är en maskin som kan glädja den som gillar att hitta gränserna för bilens prestanda och väghållning. Viktfördelningen är optimal med 50% på framaxeln och lika mycket på den bakre.
Förbränningsmotorn ger 135 kW, 184 hk, samt ett vridmoment på 290 Nm vid 1350-4250 varv/minut. Elmotorn ger 65 kW, 88 hk, samt ett vrid på 250 Nm från 0-2500 varv/minut. När båda motorerna samarbetar får man ut 185 kW eller 252 hk. Det betyder en toppfart på 225 km/t och 0-100 km/t går på 6,1 sekunder. Bilen har en förbrukning på 1,9 till 2,1 liter bensin/100 km enligt den europeiska körcykeln. Det betyder ett utsläpp på 44-49 gram CO2/km. Räckvidden på enbart el uppges till 40 km och toppfarten med enbart el är 120 km/t. Siffror som är ganska lika siffrorna för 225xe med andra ord.